Afgelopen week werden we blij verrast met de Brabus Rocket GTS. Toegegeven, de naam was ietwat generiek, zeker als je ziet wat voor project het is geworden: een van de tofste shooting brakes van de laatste tijd. Het is godzijdank niet een lading koolstofvezel op een grote SUV, maar een Mercedes SL met grotendeels nieuwe carrosserie, zeker aan de achterzijde. De auto is een Shooting Brake in de ware zin van het woord. De CLA Shooting Brake is meer een stationwagon met een lage achterzijde.
Een echte Shooting Brake heeft twee kenmerken: een lange neus (met grote motor), drie deuren en een lang dak. Het idee was dat zo de gefortuneerde landeigenaar zijn geweren achter in de auto kon leggen, maar alsnog een snelle, sportieve en stijlvolle auto onder de bips had. In dit geval hebben we een overzicht voor je met de top negen Shooting Brakes die achteraf zijn aangepast. De fabrieks-Shooting Brakes komen sowieso nog een keer aan bod, dus houd TopGear.nl dan ook goed in de gaten.
Aston Martin DB5 Shooting Brake
1965, Harold Radford & Sons
Als James Bond tegenwoordig een vader is (niet gek gezien zijn hobby’s in de afgelopen 25 films), mag de Aston Martin DB5 iets praktischer zijn. De auto begon zijn carrière gewoon als DB5, dus met de hand in elkaar geschroefd in Newport Pagnell. Daarna ging de auto naar Harald Radford & Sons die er een Shooting Brake van maakten. In totaal zijn er twaalf exemplaren van de DB5 Shooting Brake gebouwd. Bij een exemplaar had de eigenaar de humor om de sterkere motor uit de Vantage erin te lepelen.
Ferrari 365 GTB/4 Shooting Brake
1975, Panther Westwinds
Op aanvraag van Bob Gittleman (succesvol huisjesmelker) werd een zeer bijzondere Ferrari gebouwd. Deze Daytona begon zijn leven als coupé en werd naar het Britse Panther Westwinds gebracht. Gene Garfinkle ontwierp een bijzondere achterzijde van glas met twee vleugeldeuren in plaats van een traditionele achterklep. Vanwege het vele gebruik van glas, kwam er een sterkere airco. In technisch opzicht heb je een geweldige 4,4-liter V12 met carburateurs.
Lynx Eventer
Lynx, 1982
De Jaguar XJ-S is een bijzondere coupé van Jaguar die destijds de E-Type moest doen vergeten, wat niet helemaal lukte. De Lynx Eventer werd gebouwd op basis van de XJ-S en is een echte Shooting Brake. Ergens ‘klopt’ dit model zelfs beter dan het origineel. De Lynx Eventer is ook een van de meest succesvolle Shooting Brake-conversie, want er zijn er 67 exemplaren gebouwd. De meeste exemplaren hebben de 5,3-liter V12 van Jaguar die brandstof omzet in warmte (en een beetje vermogen).
Porsche DP44 Cargo
DP Motorsport, jaren 80
DP Motorsport is een grote naam als het aankomt op het aanpassen van Porsches. Daarbij gaan ze vaak net wat verder dan andere Porsche-tuners. In dit geval hadden ze het lumineuze idee om het dak van een Volkswagen Passat op een 944 te zetten. Daardoor creëerden ze een ruimere en praktischere auto. Er zijn er acht stuks gebouwd (waarvan twee een 924) en op dit moment bouwen ze een negende. Als je er eentje wil bestellen, kan dat altijd nog. Dan moet je wel je eigen 924 of 944 meenemen.
Touring Bentley Continental Flying Star
2012, Carrozzeria Touring Superleggera
Italianen die met Britse auto’s aan de slag gaan, dat kan niet fout gaan. Carrozzeria Touring gaf ons de schitterende Disco Volante, maar ook deze Flying Star op basis van de Bentley Continental GT. Dat is een extra ruime variant met 1.200 liter bagageruimte. Er zijn er twaalf van gebouwd. Klanten konden kiezen uit een W12 met 560, 610 of 630 pk. Die laatste haalde een topsnelheid van 329 km/u. Daarmee is het meteen een van de snelste Shooting Brakes die we kennen.
Callaway Corvette AeroWagen
Callaway, 2017
Je hoeft het jezelf natuurlijk niet moeilijk te maken. De ‘C7’-generatie is de laatste met de motor voorin, wat ideaal is voor een Shooting Brake Conversie. Het idee van de Callaway AeroWagen (inderdaad, met een ‘e’) was simpel: de achterklep constructie was anders met een lang doorlopend dak. Deze kon je omwisselen en dan had je ineens een ruimere en praktischere Chevrolet Corvette. Je kon de conversie toepassen op een standaard Corvette, maar je kon ook kiezen voor een complete Callaway-conversie.
Ferrari 612 Scaglietti Shooting Brake
2019, Vandenbrink Design
Waarom zou je een Shooting Brake maken van een Ferrari als Ferrari er zelf eentje aanbood (FF en later de GTC4Lusso). Simpel: het idee was er al sinds 2006 en kwam pas later tot wasdom. Het ontwerp is van Nederlander Michiel van den Brink. Wat ze hebben gedaan is heel erg bijzonder, in plaats van extra zijruiten achter, heeft deze 612 twee panelen in het dak. We kunnen er uren naar kijken. Rijden kan overigens ook, want de onder die enorm lange motorkap ligt de vertrouwde Colombo-V12 met 540 pk.
Rolls-Royce Silver Spectre Shooting Brake
2020, Carat Duchâtelet en Niels van Roij
Er is nog meer Nederlandse inbreng. Niels van Roij is geen vreemde als het aankomt op het bouwen van Shooting Brakes, denk aan deze hommage aan de legendarische Breadvan. Maar in dit geval moeten we wel deze Rolls-Royce benoemen. Het was ooit de bedoeling om er zeven te bouwen, maar zover wij weten is dit het enige exemplaar. Wellicht kun je vast nog wel aan kloppen bij Niels. Neem dan wel even je eigen Wraith mee.
Brabus Rocket GTS
2024, Brabus Supercars
Wij kennen Brabus als tuner met status van fabrikant, maar ze bouwen van alles. Het mooie is dat het minimaal Mercedes-kwaliteit is. Je hoeft je dan ook geen zorgen te maken over triviale dingen als afwerking en betrouwbaarheid. Als we mogen zeuren, zouden we de Brabus GTS Rocket in een ander kleurtje willen zien. Dit in het donkergroen met bruin leer en zilveren wielen eronder en je hebt een droomwagen.
Uiteraard is bovenstaand overzicht een selectie. Mocht je een of enkele gave shooting brakes missen, laat het dan weten in de commentsectie.
BT heeft op 3 november 2024 geschreven:
Porsche Panamera Sport Turismo. Is toch de shooting brake bij uitstek…?
Sabrerator heeft op 3 november 2024 geschreven:
Zo’n Lynx Eventer, schitterend!
Een tijdje terug heb ik er nog een gefotografeerd bij de Jaguar-dealer in Dordrecht. Een donkerblauwe HE.
Toen ik een paar weken later mijn eigen auto voor service bracht, stond de Eventer er ook. Was van de voormalig eigenaar van de zaak.
Martin heeft op 3 november 2024 geschreven:
Ik heb er ooit eentje bijna gekocht, maar m’n hersencel won het van m’n hart. 😁
Wijsneus heeft op 3 november 2024 geschreven:
Gemiste kans voor een link uit eigen doos:
https://topgear.nl/autonieuws/kooptip-de-nederlandse-tesla-model-s-shooting-brake/
(Alhoewel, 4 deuren? Maar jullie noemen hem zelf zo… 😛)
Chris heeft op 3 november 2024 geschreven:
Meestal worden ze niet fraaier met die uitpuilende achterkant, vooral de Daytona is enorm verpest. Maar De Corvette en de Scaglietti zien er best goed uit.