Dit zijn de autobelastingen in België

Het is daar ook niet zo goedkoop als het lijkt

In Nederland kunnen we inmiddels ook een prima potje bier brouwen, dus veel reden om met een jaloers oog over de grens te loeren, hebben we niet meer. Alhoewel, zo’n Brugse Zot, dat gaat er prima in. Een reden om nog wel lichtelijk jaloers te zijn op ons buurland, zijn de Belgische autoprijzen, die liggen een stuk lager dan hier. Maar is het wel zo goedkoop als het lijkt om in België een auto te bezitten? Auto55.be zette op een rijtje welke autobelastingen in Vlaams België betaald moeten worden, en die zijn niet mals.

Autobelastingen in België: geen BPM, wel BTW

In Nederland moeten we flink wat BPM afdragen bij de aanschaf van een nieuwe auto. De Nederlandse BPM is afhankelijk van de uitstoot en bij de snellere modellen lopen deze bedragen flink op. Daarom zijn de prijzen in Nederland hoger dan vrijwel overal in Europa. In België bestaat de BPM niet. Wel moeten onze buren ook BTW betalen over hun nieuwe auto, 21 procent. Daarnaast hebben ze bovendien een andere vorm van CO2-straf.

De Belgische BIV

In België moeten ze de Belasting op Inverkeerstelling betalen. Deze BIV wordt éénmalig betaald en is afhankelijk van bijvoorbeeld het vermogen en de uitstoot van een voertuig. Dit bedrag wordt niet opgeteld bij de nieuwprijs van een auto, wat het verschil met de Nederlandse prijzen nog groter maakt. Wie een auto koopt (nieuw of gebruikt), krijgt een brief met het bedrag thuisgestuurd. Ook als er eens eerder BIV is betaald. Voor auto’s met een hoge uitstoot kan het bedrag oplopen tot boven de 10.000 euro.

De rijtaks (of gewoon wegenbelasting)

In België moet je jaarlijks een bedrag aftikken om te mogen rijden. De hoogte van de verkeersbelasting (of de wegenbelasting) is afhankelijk van de motorinhoud in liters. Voor auto’s die na 2016 werden gebouwd, betaal je daarbij meer of minder afhankelijk van CO2-uitstoot. De bedragen variëren van zo’n 80 (voor een 0,7-liter motor) tot zo’n 2.000 euro (voor motoren groter dan 4,0 liter) per jaar. Hierbij zijn de verschillen tussen diesel en benzine vaak een heel stuk minder groot dan in Nederland, wat verklaart waarom België zo’n dieselland is.

Andere kosten

In België zijn er daarnaast nog belastingen van toepassing op je verzekeringspolis en lever je een onvrijwillige bijdrage aan bijvoorbeeld het Rode Kruis. Ook in ons buurland betaal je BTW en accijnzen over de brandstof, al zijn ze in België een stuk minder gulzig dan in Nederland, zoals je weet. Een kostenpost die we niet hebben (al kost dat maar éénmalig 30 euro) zijn de kosten voor een kentekenplaat. In België mag je dan wél weer je plaat (tegen meerprijs) personaliseren.

Onder de streep is autobezit in België veelal goedkoper dan hier, als je een redelijk normale auto rijdt. Voor een Ford Mustang V8 betaal je geen 50.000 euro BPM, maar loopt de rijtaks na een aantal jaar wel flink op. Ook in België ben je dus flink aan de beurt als autoliefhebber, maar is het meer een voortdurende kwelling dan een harde klap.

Update: BIV en rijtaks geüpdatet

Reacties
  1. PePe zegt op 24 november 2019 om 23:14:

    Er staan wel een paar foutjes in dit artikel.
    Bij verkeersbelasting (rijtaks) wordt er wel degelijk rekening gehouden met welke brandstof je rijdt.
    Voor de personenauto’s, de auto’s voor dubbel gebruik, minibussen die bij de DIV zijn ingeschreven vanaf 1/1/2016 wordt de jaarlijkse verkeersbelasting berekend op basis van de fiscale PK, maar wordt deze aangepast overeenkomstig de CO2-uitstoot, de euronorm en de brandstofsoort.

    Er is bovendien nog een verschil tussen Vlaanderen, Brussel en Wallonië.

  2. Karel zegt op 24 november 2019 om 17:50:

    Wij betalen inschrijvingstaks per keer dat een auto op naam gezet wordt. Als je een tweedehandsje koopt, betaal je terug inverkeerstelling, ook al is die wagen reeds in het verkeer gebracht. Zo kan het dus zomaar dat voor eenzelfde wagen 4 maal inverkeerstellingsbelasting betaald wordt, wanneer deze 4 keer van eigenaar wisselt. België is hier reeds door op de vingers getikt door Europa, maar de boetes liggen veel lager dan de opbrengsten voor de staatskas. Met dank aan onze (r)overheid.

    • Cedric zegt op 25 november 2019 om 00:57:

      Wat bedoelt u met de boetes en de overheid?

      Met Vriendelijke Groeten,
      Cedric Van Roeyen

      • Jens zegt op 29 november 2019 om 21:58:

        belgie krijgt boetes van europa vanwegen die inverkeerstelling telkens opnieuw te doen maar de opbrengste daarvan krijgen ze meer voor dan wat die boetes kosten

    • Kris zegt op 25 november 2019 om 00:32:

      Je moet niet veel vragen. Enkel dikwijls genoeg aan de kassa passeren.

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws
× Time 0.558 sec Init 0.001 sec, Execute 0.367 sec, Render 0.190 sec, Memory 28.45/28.51 MiB, DebugR, Database[wordpress] 2 queries in 0.006 sec