Eens wat anders: motoren. Motormuizen kunnen er qua openluchtgenot weer lekker tegenaan dit jaar, want de oogst aan spetterend, exotisch en ander nieuws is riant.

VANDERHEIDE CARBON

Als je een Honda RC213 V-S een tikkie alledaags vindt, is er hoop. Veel exclusiever dan de VanderHeide zijn ze er eigenlijk niet. Veel duurder trouwens ook niet, want de handgemaakte Rotterdamse creatie vergt zomaar even anderhalve ton. Maar dan heb je ook wat. Als basis dient het dik 200 pk sterke V4-blok van Aprilia’s RSV4 – meer vermogen kan ook natuurlijk – en daaromheen hebben de mannen onder het Rotterdamse motto ‘niet lullen maar poetsen’ een vrijwel compleet uit carbon opgetrokken machine ontwikkeld. Hoe uniek wil je het hebben? Vermogen: 200+ pk Motor: 999 cc, V4 Gewicht: 175 kg Prijs: ca. € 150.000

HUSQVARNA 401 VITPILEN

Heel soms worden prototypes bijna een op een werkelijkheid, en dat geldt in dit geval voor de 2017 Husqvarna 401 Vitpilen. Twee jaar eerder was dit nog een conceptbike op de EICMA-show. Persoonlijk hadden we er toch maar een andere naam voor bedacht, maar goed: qua design is het in elk geval iets bijzonders. Technisch is er veel geleend van de KTM Duke, en net als de Triumph Bobber is de Vitpilen ontdaan van alles wat je maar enigszins kunt missen. Maar dan juist hypermodern. Kek ding! Vermogen: 44 pk Motor: 375 cc, eencilinder Gewicht: 162 kg Prijs: n.n.b.

VANGUARD ROADSTER

Over pk’s praten ze officieel niet, maar met zijn 2,0-liter V-twin en een koppel van 150 Nm zal de Vanguard zonder twijfel achterbanden vreten alsof het eenhapscrackers zijn. Het dikke blok is afgeleid van de S&S X-Wedge-motor, die ook voorop de Morgan 3Wheeler zit. De Roadster uit Brooklyn ziet eruit alsof hij uit een blok aluminium is gefreesd en voor een groot deel is dat ook zo. Om het gewicht te drukken is de V-twin onderdeel van het frame. Bizar geweldig en niet eens bizar duur. Vermogen: ca. 140 pk Motor: 1.917 cc, V-twin Gewicht: 250 kg Prijs: $ 29.995 (excl. belastingen)

Moto Guzzi Vanguard V8 Racer

Bij het Amsterdamse Numbnut Motorcycles waren ze nogal gecharmeerd van de beroemde achtcilinder Moto Guzzi van Giulio Cesare Carcano, uit 1955. Samen met motorkledingmerk Vanguard (niet te verwarren met het Vanguard van hierboven) en het Zwitserse Gannet Design creëerden ze een indrukwekkende hommage. De Vanguard V8 Racer heeft misschien geen acht cilinders, maar wel een prachtige fairing, open uitlaten, voetsteunen en -bediening bij het achterwiel en talloze handgemaakte onderdelen. Als basis werd een Guzzi Eldorado gebruikt – inderdaad, een cruiser. Wat een transformatie. Vermogen: 100 pk Motor: 1.380 cc, V-twin in lengterichting Gewicht: n.b. Prijs: n.n.b.

Honda’s Asimo op wielen

Van een zelfrijdende auto kijkt niemand meer op, maar wat dacht je hiervan: de Moto Riding Assist. Tijdens de CES-elektronicabeurs onthulde Honda een soort kruising tussen hun Asimo-robot en pakweg de NC750. Yep, hij kan zelf balanceren. Ideaal voor oenen die nog weleens omkieperen omdat ze hun benen niet op tijd uitsteken. Hij is zelfs in staat zichzelf – na het afstappen – te parkeren. Alle motorklunzen ter wereld… verzamelen! Vermogen: 54 pk Motor: 745 cc, twin Gewicht: ca. 240 kg Prijs: n.n.b.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)