Afgelopen week verblijde Porsche ons met geweldig nieuws: de 911 Carrera T keert terug. Het is meteen een van de duurste auto’s met handbak. Het is in basis een standaard-Carrera, maar dan met sportieve upgrades en vooral: die handbak. Die automaat is sneller, zuiniger en comfortabeler. Toch gaat er niets boven de interactie van zelf schakelen met de auto. Je bent veel meer betrokken bij de rit. Het is het verschil tussen Karaoke en een plaat luisteren. Ja, het origineel is beter, maar karaoke is leuker.
Natuurlijk is de vergelijking krom (zeker daar wij erg slecht kunnen zingen), maar het zelf doen draagt bij aan de lol. In het hogere prijssegment is de automaat zeer gangbaar. Beter gezegd, we zien vaak de handbak alleen nog bij goedkope, modale auto’s. De duurste auto’s met handbak in ons land zijn daarom een zeer welkome uitzondering. Speciaal voor de automobilist die een leuke rijdende auto wenst. We beginnen bij de nummer tien en eindigen bij de duurste auto met handbak in Nederland.
Toyota GR Yaris Premium
86.845 euro
De duurste B-segment auto van het moment is niet eens ‘premium’, zoals een Audi A1 of Mini Cooper. De Toyota GR Yaris heeft echter wel bijzondere premium techniek: een unieke motor met uniek vierwielaandrijvingssysteem. Sterker nog, de GR Yaris is een driedeurs terwijl alle andere Yarissen een vijfdeurs zijn. Dat maakt een auto duur. Ook gaat er meer dan 30.000 euro naar de fiscus. De Premium is de luxe-uitvoering met JBL-audio en verwarming voor de bips.
Morgan Plus Four
92.200 euro
Morgan volgt al jaren op trouwe wijze een vast recept: traditionele roadsters met klassieke looks op een houten chassis (ja, echt) en moderne aandrijflijn. De Plus Four past precies in dat plaatje, want hij ziet er bijna hetzelfde uit als het model van 40 jaar geleden (die er ook al 40 jaar hetzelfde uit ziet). De Plus 4 heeft een BMW-motor (de B48B20) onder de kap die goed is voor 258 pk en 400 Nm.
Lees ook: De automaat wint populariteit, maar de handbak is veruit het populairst
Daarmee is de Plus 4 sneller en sterker dan de oude Plus 8 (met achtcilinder) of Morgan Roadster (met zescilinder). Je kan kiezen uit een achttraps automaat of handgeschakelde zesbak. Natuurlijk moet je zelf schakelen in een Morgan. Ook al kost het je bijna een ton. Nu zijn Morgans hele waardevaste auto’s en aangezien ook hier bijna iedereen voor de automaat lijkt te kiezen, zou de handgeschakelde versie weleens een goede investering kunnen zijn.
Toyota Supra Legend Premium
105.595 euro
Dichter bij The Fast en The Furious kun je niet komen met deze Toyota Supra. Een coupé met zes-in-lijn, achterwielaandrijving en dus een handbak. Het past helemaal in het plaatje. Sommigen hebben kritiek op het feit dat BMW de techniek verzorgt, maar is dat echt erg? Het is toch ook niet erg als Eric Clapton in je band komt meespelen? De handbak kun je alleen krijgen bij de zescilinder, de viercilinder is altijd een automaat. De Supra handbak is in Nederland 5.200 euro duurder dan de automaat.
Honda Civic Type-R S Package
95.010 euro
We zien benieuwd of er iemand is die deze auto besteld. De Honda Civic Type-R is al een enorm zeldzame auto in ons land. De Type-R is het topmodel met 320 pk en dus een handbak. Het mooie is: je kan niet eens kiezen voor een automaat. Je kan wel kiezen uit twee uitvoeringen. Standaard heeft de Type-R alles wat je wil, maar optioneel kun je kiezen voor minder uitrusting. De S Package heeft vooral heel veel dingen niet, zoals airco, radio en navigatie. Deze is nog duurder ook.
BMW Z4 M40i Pure Impulse
109.484 euro
Het valt te prijzen dat BMW uiteindelijk toch een handgeschakelde transmissie ging aanbieden in de BMW Z4. In sommige landen kon je voor de facelift kiezen voor een handbak, maar in de meeste gevallen heb je de (puike) automaat. Tot voor kort, want de handbak is daar voor de ultieme purist. Dan krijg je meteen de Pure Impulse-uitvoering, met die kenmerkende groene lak en luxe uitrusting. Dus de meerprijs zit hem niet alleen in de versnellingsbak.
BMW M2 Coupé
130.966 euro
De meeste klanten zullen kiezen voor de automaat bij de M2. Zo is deze sneller van 0-100 km/u: 4 seconden voor de automaat en 4,2 seconden voor de automaat. En dan moet je met de handgeschakelde versie maar het geluk hebben dat je net goed schakelt. Het scheelt ook nog eens bijna 5.000 euro en dat is ook op dit soort bedragen nog een hoop geld.
BMW M3 Sedan
140.638 euro
De M3 kun je bestellen als sedan en Touring. BMW gaat ervan uit dat de mensen met de stationwagon meteen op wintersport gaan: vierwielaandrijving (xDrive) is altijd standaard bij de Touring. De sedan kun je echter krijgen met achterwielaandrijving en als je wil, zelfs met een automaat. Is dat niet luxe? Opmerkelijk genoeg doet BMW dit voornamelijk voor de Amerikaanse markt, maar krijgen we in elk geval de keuze van BMW. De handbak heeft 30 pk minder dan de automaat.
BMW M4 Coupé
143.058 euro
En nóg een BMW (dit is de laatste, beloofd). De BMW M4 kun je krijgen als coupé of cabriolet. Kies je voor de Cabrio, dan krijg je automatisch vierwielaandrijving en een automaat (net als bij de M3 Touring, dus). De coupé kun je echter ook bestellen met enkel achterwielaandrijving en dus ook met de handbak. Uiteraard is de handbak langzamer: 0-100 km/u in 4,2 seconden (automaat: 3,9 seconden). De automaat heeft wel 510 pk, tegen 480 pk voor de handbak.
Ford Mustang Dark Horse
145.400 euro
Ja, er is ook een Mustang Cabriolet, maar die is er niet als ‘Dark Horse’. De Dark Horse is iets sportiever aangekleed, heeft iets meer vermogen: 453 pk. Het verschil met de automaat is groot. De handbak heeft namelijk zes versnellingen, de automaat heeft er tien, vier meer dus. De 0-100 km/u sprint van de handbak duurt 5,2 seconden, de automaat doet het in 4,4 seconden. Wel een verschil: de automaat is 4.500 duurder dan de handbak. Daarbij past een handbak wel bij een Mustang.
Porsche 911 Carrera T Cabriolet
226.700 euro
Het gat met de Nummer drie is enorm groot. We nemen een vlucht van anderhalve ton naar 225 mille. De Porsche 911 Carrera T kun je nu alleen met handgeschakelde versnellingsbak kiezen, een PDK is niet mogelijk. Wat dan wel weer vreemd is, je kunt nu kiezen voor een cabriolet. Die 226.700 euro is nog maar de vanafprijs. Met een beetje spelen op de configurator is dat wel omhoog te krijgen. Een reguliere Carrera Cabrio met dezelfde motor, maar met automaat kost 208.
Bonus: Donkervoort F22
240.000 euro (voor belastingen)
De duurste auto met handbak is van Nederlandse komaf. Dat scheelt toch niet veel met de Porsche? Dat klopt, maar dit is nog de prijs voor belastingen. Qua prestaties, afwerking, bouwkwaliteit en ambiance is de Donkervoort F22 een exotische supercar. We zijn erg blij dat Donkervoort nog altijd een handgeschakelde versnellingsbak ziet als enige juiste keuze voor een echte puristische sportwagen. Leuk weetje: het is een bak met ‘slechts’ vijf verzetten. Met 500 pk en 750 kilo heb je ook niet zoveel nodig.
Conclusie duurste auto met handbak
BMW en Porsche houden de handbak heel erg levend. De Porsche 718 staat nog wel in de prijslijst, maar kan niet meer besteld worden. Er komt overigens een 911 GT3 waarbij je ook zelf mag roeren. De prijs daarvan is nog niet bekend, de automaat is al 318.000 euro en de handbak zal waarschijnlijk duurder worden. Maar dat is niet erg. Vroeger was zelf schakelen iets dat je deed uit pure armoede, nu is het een privilege waar je graag extra voor betaalt.
TH3 5T1G heeft op 2 november 2024 geschreven:
Opel Manta GSI group A …gewoon gummen echt spijt dat ik die verkocht heb
Wijsneus heeft op 2 november 2024 geschreven:
“ Het is het verschil tussen Karaoke en een plaat luisteren.”
Ik weet een betere analogie:
Het is het verschil tussen zelf je motor aanslingeren of een startmotor gebruiken.
(Eigenlijk wou ik zeggen tussen richting aangeven met je arm of je knipperlichten gebruiken, maar gezien het grote aantal BMW’s in dit artikel zou die wellicht niet begrepen worden…)