Andere Nederlandse sportautomerken zijn gekomen en gegaan, maar Donkervoort timmert al sinds 1978 succesvol aan de weg. Eerst met (uitgebreide) doorontwikkelingen van de klassieke Lotus Seven. Toen met afgeleiden daarvan en afgeleiden dáárvan. En nu Joop Donkervoort met welverdiend pensioen is en zijn zoon Denis de zaak heeft overgenomen, is het tijd voor de volgende stap. Dit is de Donkervoort F22 – niet vernoemd naar het F-22 Raptor gevechtsvliegtuig, maar naar Denis’ in 2022 geboren dochter Filippa.

De F22 breekt met alles wat zijn voorganger, de D8 GTO, sinds 2012 neerzette. En toch ook met niets. Alles, omdat er letterlijk niet één boutje of moertje uitwisselbaar is. En niets, omdat de filosofie hetzelfde blijft: puurheid, lichtheid, rauwe snelheid. De buitenaards ogende F22 weegt een miezerige 750 kilo en haalt 470 pk uit zijn verder geëvolueerde vijfcilinder turbomotor van Audi – of 500 met de optionele free-flow uitlaat. Uiteraard gebeurt het schakelen opnieuw via een handbak met vijf (want lichter dan zes) versnellingen. In de gehele aandrijflijn werd de frictie in totaal met 20 procent teruggedrongen.

De Donkervoort F22 is stijver en sneller

De F22 gaat van 0 naar 100 in 2,5 seconden en van 0 naar 200 in 7,5 seconden. Z’n topsnelheid is 290 km/u, als je durft. Hij trekt een ongelooflijke 2,15 g in bochten, vertraagt 30 procent harder en is twee keer zo stijf als de toch al niet bepaald buigzame auto die hij opvolgt. Dit laatste dankzij uitvoerig gebruik van Ex-Core, Donkervoorts zelfontwikkelde koolstofvezelsandwichtechniek die sinds de uitvinding werd afgesplitst in een apart bedrijf met internationaal vermaarde klanten in de hypercar- en superjachtindustrieën, en zelfs in de F1. Ook de veiligheid werd door dit materiaal naar een hoger plan getild; en door slim design. Zelfs de zijuitlaat in de rechterflank doet bij een aanrijding dienst als kreukelzone.

In lijn met wensen van klanten is de F22 groter en flink ruimer. Hij heeft een uitneembaar dubbel targadak, adaptieve ophanging met hydraulische hoogteverstelling (tot 35 millimeter) en een interieur met minder knoppen: veel functies verhuisden naar het stuur. Infotainment op basis van een iPad Mini is optioneel, net als zaken als airco, stuurbekrachtiging en stoelverwarming.

Prijs Donkervoort F22

De F22 is zowel technisch als optisch uitgebreid te personaliseren. De eerste leveringen beginnen in januari 2023 voor prijzen vanaf 245.000 euro (exclusief belastingen – maar wees gerust, de CO2-uitstoot is met 163 g/km on-supercar-achtig laag). Aanvankelijk zou Donkervoort er 50 bouwen, maar die waren al voor de onthulling uitverkocht, dus ze hebben de productie nu opgehoogd naar 75. Waarmee we maar willen zeggen: wees er snel bij…

Advertentie

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie