De Dodge Caliber, typisch zo’n auto van ‘o ja, die bestaat ook nog’, sluit inmiddels aan bij de inhaalslag op het gebied van kwaliteit die bij Chrysler/Dodge/Jeep wordt doorgevoerd. Dat is vooral te merken aan het interieur waarin een volledig nieuwe dashboard ‘schittert’.
Het is allemaal veel minder Tupperware, voelt zachter aan en maakt daardoor een kwalitatief veel betere indruk. Was ook heel hard nodig om nog enigszins in het overvolle segment te concurreren.
Maar wat doet Dodge vervolgens, ze schrappen de instapmotor. Het is juist de 1,8-liter die in deze periode van downsizing verdwijnt. De overblijvende 2,0 en 2,4-liter zijn niet bepaald de meest zuinige aggregaten in de markt.
Overigens is het ook over en uit voor de TDI-diesel van Volkswagen. Die wordt samen met de kwaliteitsverbetering vervangen door een 163 pk sterke 2,2-liter diesel van Mercedes, die een stukje zuiniger is.
De oude banden zijn blijkbaar nog niet helemaal doorgesneden en het was nog te vroeg om er meteen een 1,9-liter Multijet van Fiat in te hangen. De genoemde motorische wijzigingen gelden ook voor de
Jeep Patriot en Compass die op dezelfde bodemgroep staan.
Reacties