
De Dodge Challenger dankt veel van zijn succes aan zijn smakelijke retrodesign. En zoals Mercedes al merkte met de G-klasse, maken moderne eisen vanuit overheidsinstellingen het lastig om dergelijk design vast te houden. Zo’n groot frontaal oppervlakte is bijvoorbeeld niet heel vriendelijk voor voetgangers of voor de aerodynamica.
En hoewel andere zaken in het geding komen (zo moet Dodge waarschijnlijk net als alle andere musclecarfabrikanten toch iets met elektrotechniek gaan doen) houdt de autobouwer vast aan een retrodesign. Dat meldt designhoofd Mark Trostle aan Muscle Car & Trucks. De Dodge Challenger wordt dus niet de zoveelste platgeslagen gladde bak.
‘Ik wil niet iets verpesten wat zo succes vol voor ons is’, zegt Trostle. Hij hint daarbij naar de volgende generatie Challenger, waarvan het design een evolutie wordt van de huidige. Daarbij haalt hij de nieuwe Jeep Wrangler aan, die nog altijd zeer herkenbaar is als Wrangler, maar geen exacte kopie is. Hij benadrukt wel dat het een uitdaging zal zijn om het retrodesign vast te houden.
Meer van TopGear


De stokoude Dodge Challenger Black Ghost neemt het op tegen de Ford Mustang Dark Horse

VIDEO: Een ode aan de uitstervende Amerikaanse V8-motor

Hennessey lanceert nieuwe divisie met een Dodge SRT Demon met ruim 1.700 pk

Dealer wil belachelijk bedrag voor auto, maar één detail maakt het veel grappiger

V8 uit de laatste Dodge Challenger (1.000+ pk) is even duur als een Volkswagen Polo

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

Elektrische cabrio met 462 pk is verrassend betaalbaar

Het moederbedrijf van Citroën en Alfa Romeo werkt aan nieuwe V8-motoren

Zes-in-lijn motor moet de V8 gaan vervangen, maar gaat dat lukken?

Vaarwel, Dodge Challenger: een eerbetoon aan een V8-musclecar

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Wereldwijd zijn er nog geen 25 mensen die deze briljante auto willen bestellen

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Dit is het ultieme Vaderdagcadeau!

In Nederland wordt tanken binnenkort een stuk goedkoper, maar waarom?

Pre-order nu: TopGear Supercars 2025 (Collector’s Edition)

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

In Nederland kopen we meer EV’s, maar Tesla’s laten we liggen
