Miljardairs zijn dezer dagen niet meer tevreden met zomaar een supercar. Het spul moet zo gelimiteerd mogelijk zijn, om interessant te worden. De tuneprojectjes van Hennessey zijn een hoop, maar niet gelimiteerd. Of waren eigenlijk, want Hennessey gaat nu ook auto’s tunen in kleine oplage. Daarvoor zet John Hennessey HSO (Hennessey Special Operations) op. Het eerste project: de Dodge Demon 1700.
Als basis gebruikt Hennessey de laatste en sterkste Dodge Challenger op benzine, de SRT Demon 170. Daarvan worden er 3.300 gemaakt. Twaalf daarvan mogen de speciale Hennessey operatie ondergaan. John zal zelf de eerste klant zijn, dus dan blijven er elf plekjes over. De tuner vervangt de complete originele aandrijflijn. Na de ombouw krijg je de aandrijflijn terug in een kratje, voor als je je toch bedenkt en de oude motor er in wilt.
Specificaties van de Dodge Demon 1700
De nieuwe aandrijflijn wordt gekenmerkt door twee turbo’s. Met die turbo’s stijgt het vermogen van 1.039 pk naar 1.723 pk. Jep, de motor van Hennessey is een McLaren Artura sterker dan de toch al niet zo zwakke Dodge SRT Demon. Wat dat met de prestaties doet, weet Hennessey nog niet. Ook de prijs voor het extra vermogen is niet bekend.
In de video hieronder zie je John Hennessey trots vertellen over de nieuwe divisie en er rijdt ie een stukje met het eerste speeltje van HSO. Ogenschijnlijk eenvoudig klimt de Dodge naar snelheden boven de 230 km/u. Vervolgens rookt Hennessey nog een setje achterbanden op, maar komt hij er ook achter dat de remmen een upgrade kunnen gebruiken. Hij geeft ook nog een goede tip: ‘Wees niet die kloothommel bij een Cars & Coffee die hem in de sloot rijdt, zoals ik net bijna deed’.
Zo weinig auto’s gaat HSO per jaar tunen
Helaas is de Demon vooralsnog de enige auto die HSO gaat bouwen. De divisie zegt tussen de vijftien en twintig auto’s per jaar te willen bouwen. Dikke kans dus dat er niet veel meer HSO-modellen gepresenteerd worden in 2024. Geïnteresseerden kunnen een aanvraag doen om überhaupt kans te maken op een aankoop.
Chris heeft op 23 januari 2024 geschreven:
Dat gekwek over duizenden pk’s is zinloos als je niet weet wat de prestaties na die tuning zijn. Lijkt mij dat die erg kunnen tegenvallen als de auto die extra pk’s niet kwijt kan op het wegdek en alleen banden verbrandt.