Er worden mondiaal nogal wat auto’s geproduceerd die niet voor ons Europeanen bedoeld zijn. De vraag is: hoe erg is dat? Neem nou de Dodge Dart…
Op de Detroit Motor Show stond hij te glimmen: de nieuwe Dodge Dart. De naam roept bij ons wellicht vooral Barney-associaties op, maar in de VS is hij legendarisch: het was altijd de naam voor een betaalbare stoere bikkelauto. Nee, ook deze keer zal hij niet onze kant opkomen – ze hebben het hele merk natuurlijk niet voor niets afgeschoten in onze contreien. Toch is hij ook voor ons in zekere zin van enig belang: het is namelijk de eerste auto van het nieuwe Chrysler/Fiatconcern die aangeeft welke kant het op zou moeten: gedeelde techniek maar een aangepast, eigen uiterlijk voor elk merk – dus niet die flauwe zooi waar Lancia het vooralsnog mee moet stellen. De Dart laat echter zien hoe de toekkomst er uitziet: onderhuids is hij namelijk voor het overgrote deel een… Alfa Giulietta.
Vooruit, het onderstel is enigszins verlengd en in het interieur glimmen de plasticjes je weer toegemoet alsof ze van neon zijn, maar ga ervan uit dat het overgrote deel van wat je niet ziet, van Alfa-komaf is. De motor is de 1.4 MultiAir van 160 pk (er is voor de ‘no substitute for cubic inches’-Amerikanen ook een 2.0 en een 2.4, maar allemaal zijn het viercilinders) en je kunt kiezen uit een handbak, automaat en de Alfa-automaat met dubbele koppeling.
Nu zouden wij zeggen dat het een pre is dat Alfa de techniek levert, maar dat ligt in de States wel even anders; Alfa heeft daar een aan het rampzalige grenzende reputatie, stammend uit het grijze verleden dat het daar leverbaar was en de modellen inderdaad al goeddeels weggeroest waren, ver voordat de folders gedrukt waren. Alfa speculeert al jaren over een mogelijke terugkeer nu het de technische zaakjes zo goed op orde heeft, maar blijft dat vooralsnog uitstellen. Deze Dart biedt de Amerikanen ruimschoots de mogelijkheid te wennen aan het idee.
Uiteraard is de Dart een sedan – zijn ze dol op, daar. Uiteraard is hij goedkoop – zijn alle auto’s daar. In de VS moet de Dart vanaf 16.000 dollar kosten en dat is een bedrag waarvoor je best eens een gokje kunt wagen. Hij is op de Detroit Motor Show uitstekend ontvangen; de pers was zo goed als unaniem laaiend enthousiast en de Dart kreeg van het Amerikaanse tijdschrift AutoWeek (niet te verwarren met) de titel Most Significant Car toebedeeld.
Maar wat ons nou echt benieuwt: even puur hypothetisch – stel dat Dodge nog leverbaar zou zijn bij ons en de Dart zou redelijk betaalbaar blijven, zou jij hem dan zien zitten? Ofwel: is het erg dat hij niet naar Nederland komt? Laat weten!
Reacties