Dagelijks worden we bedolven met berichten op onze digitale deurmat: ‘Beste TopGear, wij zijn op zoek naar een grote SUV met minimaal 900 pk, ik heb alleen een budget van 42.000 euro. Wat moet ik doen? Ik durf er niet meer naar de huisarts en met mijn ouders kan ik er niet over praten.’ Vanaf nu hebben we een antwoord: ‘Lief anoniempje, koop de Dongfeng M-Hero M817.’ Dat schijnt nogal een hit te zijn: in 24 uur zijn er namelijk 10.000 van verkocht.

Het kan zijn dat bij het horen van de naam Dongfeng M-Hero M817 geen belletje gaat rinkelen. Heel oneerbiedig (maar wel eerlijk) is het een soort Land Rover Defender-kloon. Het is niet echt een origineel ontwerp. Aan de andere kant, als je een stoere terreinwagen of SUV wil ontwerpen, dan zit je al gauw vast aan een paar basisvormen. Een Jeep Wrangler, Mercedes G-Klasse en Land Rover Defender lijken in de verste verte ook wel een beetje op elkaar.

Wat voor motor heeft de Dongfeng M-Hero M817

De techniek is wel compleet anders dan bij een Defender of G-Klasse. In plaats van een dikke diesel of machtige achtcilinder, krijg je een hybride aandrijflijn. Nu is dat niet direct vreemd, want dat zien we ook bij bijvoorbeeld een Wrangler. In de meeste gevallen is het een flinke benzinemotor, gekoppeld aan een modale elektromotor. Bij de Dongfeng M-Hero M817 is het precies andersom. Het is een combinatie van een 1,5-liter viercilinder met enorme elektromotoren.

Dongfeng M-Hero M817 (2025) groen links schuin voor

Deze zijn samen goed voor 912 pk en heel veel Nm. Van 0-100 km/u is gedaan in slechts 4,2 seconden. De elektrische actieradius is “meer dan 200 kilometer”. Veel meer informatie is er niet, dus zijn we vooral benieuwd voor wie deze auto is. Want de specificaties klinken goed, maar onthoud: dit is een Chinese auto met CLTC-opgaven. In Europa geldt de WLTP. Deze meetmethode is aanzienlijk realistischer dan de CLTC, die meer lijkt op de oude NEDC.

Komt dit dan ook naar Nederland?

En dan de prijs van dit alles: 329.000 yuan. Dat is omgerekend een bedrag van 39.191 euro. Als deze auto naar Europa komt, blijft er van de lage prijs ook niets over. Een voorbeeld: de Mazda 6e kun je in China krijgen voor minder dan 20.000 euro, maar kost in Nederland ruim het dubbele. Alsnog een scherpe prijs in vergelijking met de concurrentie, maar niet de scherpe deal die men in China krijgt.

Lees ook: Wat is nu de goedkoopste elektrische auto? En moet je dat wel willen?

Of dit überhaupt ook naar Nederland komt, dat weten we niet zeker. Maar verwacht er niet te veel van. We zien wel vaker Chinese auto’s voorbij komen met indrukwekkende specificaties, gecombineerd met een hele lage prijs. Die specificaties kunnen dus erg tegenvallen, net zoals de prijs. Maar hé, mocht je in China wonen en een enorm dikke SUV zoeken voor weinig geld: je weet wat je moet doen.

15 reacties op “Van deze goedkope SUV met veel vermogen werden er in 24 uur tijd meer dan 10.000 verkocht”

    • De EU economie is toch al dood, ze dachten dat ze hier in het Westen alleen auto’s konden maken, dat valt nu dik tegen door dat de Chinezen verder met hun technology staan dan hier.
      Daarbij wordt er in Hongarije al geïnvesteerd door de Chinezen, dus als er hier toch nog iets van economie overblijft, wees dan blij dat ze hier investeren.
      Als je redeneert zoals u dan zouden Chinezen ook geen Westerse auto mogen kopen, laat dat nu het probleem zijn, de Chinezen kopen onze Westerse producten veel minder omdat ze van eigen bodem minstens even goede dingen hebben en goedkoper.
      Wij betalen hier veel te veel, als een Mazda 6e ginds de helft kost dan hier; waar zit dan het probleem?
      Het is te gemakkelijk om de Chinezen steeds de schuld te geven.
      Bovendien wordt het hoog tijd dat EU zelf eens in eigen boezem kijkt, het zijn juist zij die alles kapot maken met hun absurde regels.
      Mensen kunnen gewoon niet samen werken en open staan voor mekaar.
      Vrij verkeer van personen en goederen lukt blijkbaar niet omdat iedereen bekrompen is, de westerse fabrieken die in China staan leveren ginds ook jobs op en andersom, men moet niet klagen, ze zijn hier eerst allemaal gaan lopen om ginds goedkoop te kunnen produceren en veel winst te maken en nu is men aan het janken.
      Men moet het totale plaatje bekijken.
      EU denkt boven alles te staan en in werkelijkheid is het er niets mee, we hebben zelfs bijna geen grondstoffen en toch wil men hoog van de toren blazen en denken alles op te lossen met zon en wind.
      Of denkt men hier enkel te leven van diensten?
      Wat een bende sukkelaars!
      Maak eerst vooruitstrevende technologische producten, bind bedrijven geen strop rond de nek en stop met die boetecultuur.
      Wie nu nog niet inziet dat wij binnen 20 jaar aan de bedelstaf zitten als er niets veranderd in dit beleid is blind!
      Dat is niet de schuld van de Chinezen maar van onszelf!
      Laten we gewoon samenwerken over de hele wereld, helaas kan de mens dat niet en graaft hij zijn eigen ondergang.

  1. Persoonlijk vind ik het best een fraaie 4×4.
    Als ik het goed heb, weegt ie 3100 kg. !
    Dat is net zo veel als de Mercedes G580 EV.
    Die mag ook geen aanhanger trekken vanwege z’n hoge gewicht.
    Dat zal dan bij deze M-Hero ook wel zo zijn.

      • Dat is het Europese beleid. Geen toekomstvisie voor de lange termijn. Wordt het waterstof, elektrisch of hybride? Een auto ontwikkelen doe je niet in 1 jaar. Als het beleid op elektrisch en hybride was gebaseerd, was de auto industrie hier ook verder met de modellen.

        • Wie wil die Europese troep nou hebben?
          Dezelfde reacties waren er al toen de Japanners in opmars kwamen, en nu zijn de Japanners de meest betrouwbare auto s en motoren.
          Als de Chinezen goede betrouwbare auto s gaan maken, gaat men vanzelf om.
          Je wil nu al voor je verdriet al geen Europese auto of motorfiets meer hebben.
          Allemaal ellende, duurder in onderhoud, en maar 2 jaar garantie.
          Dat zegt toch genoeg?

          • Zo is dat, er wordt hier veel ellende gemaakt, onze cultuur verschilt wezenlijk met het oosten, men is daar veel meer gedrevener streeft meer perfectie na, eerste voorbeeld waren de Japanners, dan de Koreanen en nu de Chinezen.
            Als het in het Westen niet meer zo lekker loopt moet je eerst uzelf in vraag stellen.
            Hier is ook minder motivatie, arbeiders die hun hele loopbaan hun uiterste best hebben gedaan krijgen stank voor dank en zijn moe gekoeieneerd, die zijn weg, hetgeen overblijft zijn ongemotiveerde werkkrachten dat zich uit in het produkt.
            Men heeft hier nog steeds niet geleerd dat alle medewerkers positief moeten benaderd worden om een goede bedrijfsstructuur te creëren en beloond wordt voor zijn inzet.
            Hoge winsten bedrijf en aandeelhouders staan voorop, de rest is bijzaak, men zal er ver mee komen…
            Verder wordt er veel gefeest, gevreet en gezopen, met als bij einde Romeinse rijk, we weten hoe dat is afgelopen,ontspanning mag maar matigheid en evenwicht is geboden.

  2. Het concept is best prima. Een sterke elektromotor heeft weinig nadelen. Die paar kg meer t.o.v. een modaal exemplaar, merk je je praktijk niet, zeker niet in een SUV.

    Voor op (kruis)snelheid blijven heeft deze een prima 1,5 liter verbrandingsmotor en voor accelereren en (waarschijnlijk) heel hard regeneratief remmen, heb je wel flink wat pk’s uit de elektromotoren tot je beschikking. Als je die alleen daarvoor gebruikt, kun je heel veel komen op een lading. En Chiron gebruikt om maar een pk of 20-30 om 80km/u te rijden…

Laat een antwoord achter aan Kees Reactie annuleren

(verplicht)