Nederland kan zo slecht tegen sneeuw dat zelfs je e-mails met vertraging afgeleverd worden. Een sneeuwvlokje is genoeg om de treinen van de NS te reduceren tot stilstaande wachtkamers en auto’s tot dure standkacheltjes.
Volgens de weerberichten staat ons nog een flinke portie koud immobilisatiepoeder te wachten. Het advies: blijf lekker thuis. Moet je toch de weg op? Volg dan deze adviezen op. Rijden door sneeuw in Nederland doe je zo.
Test je remmen
Rij het parkeervak uit en rem een paar keer goed in je eigen straat. Zo krijg je een goed gevoel hoeveel grip je hebt. Wiebel ook een aantal keer aan het stuur om je grip te testen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan als je daadwerkelijk moet sturen of remmen.
Kleed in laagjes
Met een superdikke jas in de auto zitten belemmert je in je bewegingsvrijheid. En je moet toch kunnen uitwijken als dat nodig is. Of aan je handrem kunnen trekken. Dus doe in ieder geval je jas uit in de auto, en als het kan ook je vest, trui, pullover of sweater (of zijn dat dezelfde dingen?).
Neem water mee
De kans op files is groot. Je bent dus wel even onderweg. Sneeuw eten is geen effectieve overlevingstechniek; sneeuw bestaat voor een groot deel uit lucht en je koelt de kern van je lichaam af. Bovendien kan sneeuw geel zijn. Zorg dus altijd dat je genoeg water bij je hebt.
Maak vuur
Naast uitdroging is onderkoeling de grootste dreiging als je probeert te overleven in de sneeuw. Gebruik geen brandstof (dat is gevaarlijk) maar liever papier, takken en eventueel delen van het interieur van je auto. Vooral de kersenhouten vloer uit de Mercedes CLS Shooting Brake schijnt het goed te doen. Of zorg anders dat je een Prius, Multipla of Insight bij je hebt om uit elkaar te plukken. Die mist niemand.
Carpoolen? Besluit vooraf wie je opeet
Zit je met twee of meer mensen in de auto? Besluit dan vooraf wie opgegeten zal worden als de situatie daarom vraagt. Hanteer hierbij bijvoorbeeld de regels van shotgun roepen.
Neem geen eten mee met een sterke geur
Bij bruine beren kun je doen of je dood bent, bij een zwarte beer kun je ‘m nog proberen een tik te verkopen. Maar bij ijsberen ben je kansloos. De levensgevaarlijke beren komen af op eten, maar ook op andere luchtjes, zoals deodorant. Neem dus niets mee wat ijsberen aantrekt. Voorkomen is beter dan kansloos verdedigen.
Maak je geen zorgen over pinguïns
Nutteloze vleugels zijn een typisch kenmerk van pinguïns. Deze hupsende vogeltjes zijn er dan ook niet van gediend dat jij hun tekenende eigenschap op je auto plakt. En zo’n beest zit bijna 65 dagen achter elkaar op een ei te broeden bij -30 graden. Moet je nagaan hoeveel geduld hij zal hebben om jou het leven zuur te maken. Maar: maak je niet sappel als jij een grote spoiler op je auto hebt. Want als er ergens ijsberen zijn, zijn er nooit pinguïns. Nooit naar National Geographic gekeken?
Tijd voor paniek
Je staat in de file. Je benzine is bijna op. Iedereen weet dat de omgeving van de A2 de grootste ijsberenpopulatie van Nederland heeft. Paniek is niet voor niets uitgevonden en je hebt er nu alle reden toe. Hyperventileren, huilen, schreeuwen. Alles mag.
Kus je partner vaarwel voordat je gaat
Accepteer het maar. Nederland is niet gebouwd voor sneeuw. En jij moest zo nodig de weg op. Had nou maar geluisterd naar het nieuws. Het was geweldig om je als lezer te hebben. Vaarwel.
Ook belangrijk: maak je ruiten sneeuw- en ijsvrij
Het is van belang dat je je ruiten sneeuw- en ijsvrij maakt. Ook in de hoekjes van de ruit veroorzaakt sneeuw een extra dood punt in je zicht. Bovendien kan het bevriezen, van je auto af waaien en onze eigen (smetteloze) voorruit aan diggelen helpen. Dus niet zo lui: gewoon even alles van je ruiten afhalen.
Reacties