Wie zich het snelst en veiligste over een besneeuwde weg wil vervoeren, moet kiezen voor vierwielaandrijving. Maar voor die paar dagen in het jaar dat de wegen hier wit kleuren, koop je geen onzuinige offroader. Dus wat is het beste alternatief voor het rijden in de sneeuw: voorwielaandrijving of achterwielaandrijving?

Het YouTube-kanaal Tyre Reviews probeert antwoord te geven op die vraag. Daarvoor brengen ze een voorwielaangedreven Audi A4 40 TDI en een achterwielaangedreven BMW 320d naar het Finse Ivalo. Beide auto’s hebben een automaat, 190 pk en wegen ongeveer evenveel. Natuurlijk staan ze op dezelfde winterbanden.

De test: voor- of achterwielaandrijving in de sneeuw?

De eerste test is een dragrace mét traction control. Hierbij komen de Audi en BMW nagenoeg tegelijkertijd over de streep. In Nederland maakt het dus niet zo gek veel uit; het sneeuwt hier toch niet zoveel en tractiecontrole laat je meestal gewoon aan als je van A naar B rijdt. Wanneer het tractiehulpje uit staat, wint de 3-serie met gemak.

De voorsprong van de BMW is nog groter bij de hellingproef. Tegen een heuveltje van 15 procent rijdt de 3-serie vrij gemakkelijk omhoog terwijl de A4 staat te malen. Schijnbaar is de ene kant van het testparcours gladder dan de andere kant en wanneer de twee auto’s van plek wisselen, komt de Audi sneller boven, maar de BMW haalt de klim wél aan de mindere kant. 2-0 voor achterwielaandrijving.

Is voor- of achterwielaandrijving sneller op een sneeuwcircuit?

Tot slot moet er natuurlijk ook nog op het circuit getest worden. In de sneeuw wordt een parcours uitgezet waarin eerst gekeken of je sneller bent met voorwielaandrijving of achterwielaandrijving. Vervolgens rijden de twee een tijdrit op het circuitje.

Ook dan wint de achterwielaandrijving het van de voorwielaandrijving. De BMW is ruim een seconde sneller waardoor de onderzoekers gerust kunnen concluderen: je kunt beter achterwielaandrijving dan voorwielaandrijving hebben in de sneeuw

Reacties

  • HD heeft op 22 januari 2024 geschreven:

    Mijn hemel wat een test, wat een vergelijking en wat een onkunde. Wat zet Topgear(Bas Leesberg) of moet ik zeggen “Tyre Revieuws” zichzelf hier lelijk te kakken. Ik ben ervan overtuigd dat de hier besproken testresultaten voor geen meter deugen. Ook niet in Nederland. Ben zelf in het bezit van een BMW 330i en rij daarnaast in een Suzuki Swift Sport en kan u garanderen dat onder winterse omstandigheden (gladheid ijzel en sneeuw) mijn achterwielaangedreven BMW niets te zoeken heeft op de openbare weg. Sterker nog: dan pak ik mijn voorwiel aangedreven Suzuki die lekker overal doorheen ploegt. En dat geldt beide voor de winterbanden. Ik ben zeker geen Audi fan, maar hier gaat u met uw vergelijking echt scheef door de bocht en geeft u onterrecht Audi een veel te laag rapport cijfer. Mijn advies; gaat u zelf uw huiswerk nog maar eens opnieuw doen of laat dit soort testen over aan een “gerenomeerde” instantie die echt kennis van zaken hebben.
    P.S.
    Mijn commentaar heeft niets te maken met een sociologisch oogpunt of een vooringenomen standpunt.
    Mijn commentaar heeft alles te maken met praktijk ervaring op de weg.

    • IronG44 heeft op 22 januari 2024 geschreven:

      Klopt helemaal! Ik heb een 528i en is in de sneeuw niet vooruit te branden!

      • Joep peh heeft op 24 januari 2024 geschreven:

        Onzin…dat vervoermiddel (audi die of zo)kan gelijk de shredder in, gewoon rommel.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Martin heeft op 22 januari 2024 geschreven:

    Vanuit een sociologisch oogpunt is het erg interessant om te zien hoe een aantal mensen hier hun mening boven het gemeten resultaat uit deze test plaatst en direct anderen beginnen te schofferen.
    Ik ben echter geen socioloog en ik snap serieus niet waar jullie je zo druk over maken.

    Als je normaal rijdt en het ESP z’n ding laat doen dan is er niks spannends aan met RWD. Dat auto’s met RWD vaker in de problemen komen met sneeuw ligt m.i. vooral aan de bandenkeuze.

    Reageer
  • Henk heeft op 21 januari 2024 geschreven:

    Persoonlijke ervaring: in de sneeuw is RWD leuker maar je hebt een stuk minder grip dan met FWD. AWD is daar superieur maar dat heb je buiten dit soort omstandigheden niet nodig en dan leidt het alleen maar tot meer brandstofverbruik.

    • GV heeft op 22 januari 2024 geschreven:

      Inderdaad RWD is vele malen leuker, lekker zijwaarts door de besneeuwde straten 🙂

      Ach ik ben alweer een paar jaar ouder en nu rijd ik in een brave MPV

      Reageer
    Reageer
  • Eddy heeft op 21 januari 2024 geschreven:

    Fucking Bull shit geen enkele achterwiel aangedreven auto wint van een voorwiel aangedreven auto en zeker geen bmw van een audi al meer dan duizend maal bewezen en zelfs het 4 wiel aangedreven bmw systeem wint niet van de audi .anders kom je maar eens lang voor een test .mvg eddy

    Reageer
  • Bennie heeft op 20 januari 2024 geschreven:

    Jij praat pure onzin
    Hey is een feit dat als het echt glad is je beter voorwiel aandrijving kun hebben omdat die neit uitbreken als je (teveel) gas geef

    Ben het helemaal met sava erns

    Reageer
  • Tux heeft op 20 januari 2024 geschreven:

    Ik zie hier oo de ondergesneeuwde parking aan de skipiste die dikke bakken met hun achterwielaandijving staan malen en uiteindelijk kettingen opleggen. Die met voorwielaandrijving, en natuurlijk ook achterwielaandrijving, rijden er zo af. Dat is de praktijk dan.

    Reageer
  • Martin heeft op 20 januari 2024 geschreven:

    Zou het aan de aandrijving of aan de (ongeveer) 50/50 gewichtsverdeling van de BMW liggen?

    En in reactie op Sava; bij moderne auto’s met ESP is RWD m.i. veel voorspelbaarder en veliger dan FWD. En een moeder met 3 kinderen kan een kwispelend kontje vast waarderen, ze is tenslotte geen non. 😉

    Reageer
  • Sava heeft op 20 januari 2024 geschreven:

    Ja wat bedoelen ze met “beter”. Een moeder met 3 kinderen in de auto wil toch echt geen achterwielaandrijving.
    Een professionele coureur dan weer wel.

    Conclusie:
    Professionele coureurs kunnen meer uit een achterwielaangedreven auto halen terwijl de doorsnee persoon VEILIGER rijdt met voorwielaandrijving.

    • Kees heeft op 20 januari 2024 geschreven:

      Pure onzin! Of die moeder moet zo dom zijn om alle hulpjes uit te zetten.

      • WVR heeft op 21 januari 2024 geschreven:

        Kan mss allemaal wel waar zijn maar uit ervaring weet ik dat een BMW achterwiel aangedreven veel meer rijkunst en ervaring vraagt op sneeuw tegenover voorwiel aandrijving en spijtig heeft iedereen dit niet

        Reageer
      • Maarten heeft op 21 januari 2024 geschreven:

        Laten we hopen dat elke man die in een gebied woont waar het geregeld sneeuwt, zijn vrouw en kinderen in een AWD laat rijden en niet in iets anders….

        https://youtu.be/flmh3DhryfI?si=MB383M5cJ1z6DTAS

        • Goh verrassing heeft op 21 januari 2024 geschreven:

          Een artikel over een vergelijking tussen een Audi en een BMW en fanboy komt weer met een Tesla filmpje. Kan je die spam niet voor jezelf houden?

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)