Omtrent elektrisch rijden is altijd heel erg veel discussie. Er zijn voorstanders en tegenstanders, die allemaal hun argumenten aandragen om de ander te overtuigen. Iets dat op Facebook of Twitter nog geen enkele keer is voorbijgekomen, maar dat terzijde. Een veelgehoord argument in dit soort discussies is als mensen zeggen: ‘Ik blijf in mijn huidige oude auto doorrijden, dat is duurzamer dan zo’n nieuwe EV bouwen.’ De vraag is natuurlijk: is dat ook echt zo?

Want als je een nieuwe elektrische auto bestelt, moeten er overal grondstoffen aangeboord worden. Deze gaan op transport naar de toeleveranciers die er kant-en-klare accu’s, banden, wielen, interieur en dergelijke van maken, die de fabriek vervolgens in elkaar mag schroeven. Dan moet zo’n auto ook nog eens op transport naar jouw dealer. Dus volgens het argument stoot je daarmee veel meer uit en kun je beter met je oude auto blijven doorrijden.

Is doorrijden met de huidige auto beter dan een nieuwe EV?

Dat zocht het Institut für Energie- und Umweltforschung Heidelberg uit. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: nee, doorrijden met een gebruikte auto is niet duurzamer dan overstappen op een nieuwe elektrische auto. Althans, in de meeste gevallen is het een drogreden die absoluut niet klopt. Dat komt namelijk doordat je CO₂ uitstoot als je ermee blijft rijden. En hoe meer je rijdt, hoe meer CO₂ je uitstoot.

In veel gevallen is het omslagpunt al in het eerste jaar. Na 40.000 afgelegde kilometers is een elektrische auto al beter voor het milieu dan een benzineauto; bij een oude diesel is dat al na 25.000 kilometer het geval. De reden is heel erg simpel: de uitstoot van broeikasgassen door het rijden weegt véél zwaarder dan het produceren van een nieuwe auto. Dus als iemand een dergelijk argument gebruikt om maar in een oude auto rond te blijven rijden, kun je deze of gene op deze studie wijzen.

Wanneer is het omslagpunt dan?

In veel gevallen is het omslagpunt al in het eerste jaar. Na 40.000 afgelegde kilometers is een benzineauto al beter voor het milieu, met een oude diesel is dat al na 25.000 kilometer het geval. De reden is heel erg simpel: de uitstoot van broeikasgassen van het rijden wegen véél zwaarder dan het produceren van een nieuwe auto. Dus als iemand een dergelijk argument gebruikt om maar in een oude auto rond te blijven rijden, kun je deze of gene op deze studie wijzen.

Lees ook: Is een elektrische auto beter voor het klimaat?

Er is overigens nog een optie. In plaats van een nieuwe auto kopen of doorrijden met je huidige auto met verbrandingsmotor, kun je ook een gebruikte elektrische auto kopen. Dan heb je het beste van twee werelden: er hoeft geen nieuwe auto gebouwd te worden én de CO₂-uitstoot is lager. Het nadeel is dan wel dat gebruikte EV’s niet altijd denderend zijn qua laden en actieradius, maar dat moet je er maar voor over hebben — als je het milieu als argument wil gebruiken, althans.

54 reacties op “Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom”

  1. Ja. En dan gaat de auto hier weg en komt in Afrika of weet ik waar terecht en daar rijdt hij dan nog 30 jaar rond onder erbarmelijke omstandigheden zonder kat en zo.
    Terwijl hij hier al na 10 was weg geweest.
    Verzin eens wat anders. Wij zitten hier op de blaren en de rest van de wereld leve de lol.
    Staan er luchtreinigers tussen Afrika en hier.
    Of in China of Azië.
    We prijzen ons zelf uit de markt.
    Topgevel doe je huiswerk wat beter.

    • Geniaal dit, wij hebben het oh zo zwaar hier in West-Europa, terwijl de rest van de wereld alle lol heeft (maar blijkbaar wel onder erbarmelijke omstandigheden zonder kat enzo). Soms is het bord voor de kop zo groot dat je je afvraagt hoe iemand überhaupt de voordeur uitkomt zonder in elkaar te zakken van acute incompetentie.

    • Klopt helemaal hoe goedkoper nieuwe auto.s zijn de te sneller we gaan inruilen .
      Dan de ingeruild auto.s demonteren .
      Dus weg met die hoge belasting op..auto.s .
      Maar je de melkkoe hehumm

    • Joker ja inderdaad noem je Azië en China als mooi voorbeeld maar ook India, Indonesië, Pakistan, Bangladesh etc; hoeveel van die oude brommers of tuctucs van 40-50 jaar oud rijden daar wel niet rond, dit zijn allemaal landen van minimaal 200 miljoen inwoners en ook landen met toenemende welvaart; dit veroorzaakt ook weer meer uitstoot. Maar inderdaad niemand die het iets boeit in Azië, Afrika, Noord- en Zuid-Amerika. Europa moet natuurlijk weer zogenaamd “het goede voorbeeld” geven aan de rest van wereld. En dat gaat Europa’s ondergang worden. Als de EU zijn krankzinnige klimaatplannen doorzet wordt de uitbreiding van het stroomnet van onze pensioenfondsen betaald. Dat is wat onze grote vriend Wopke Hoekstra in Brussel van plan is. Zodra benzine, diesel en gas in 2035 verboden worden zal elektriciteit veel duurder worden. Als je deze jaren je huis niet verduurzaamt en geen EV koopt (of er simpelweg het geld niet voor hebt) zul je over 10 jaar in de kou zitten en op de fiets of step moeten ipv de benzine/dieselauto. Trein of buskaarten zijn nu al schandalig duur, laat staan over 10 jaar.

  2. Dit is niet volledig waar. De reden dat dit zwaarder word genomen is dat er heel weinig verlies is om over te zetten van het net naar je wagen. Ik geloof dat dit op de totale rit (energie maken transporteren en in je wagen doen) 70 procent is . Bij een benzine wagen zit dit op 35 procent die je overhoud.
    (Er moeten veel wagens in beweging zijn om je benzine tot bij u te brengen en er word dag en nacht gas afgefakkeld om je benzine te maken).
    Klagen en reclameren mag zeker maar er moet ook de waarheid (cijfers)worden gezien.
    Wat je keuze betreft, iedereen moet dit voor zichzelf uitmaken maar een ev is voordeliger zodra je zonnepanelen hebt en thuis kan opladen en genoeg KMS doet.anders niet.(Ik heb een en volgens mijn berekenen ben je voordeliger qua prijs als je meer dan 16.000 km per jaar doet aangenomen dat je je wagen 5jaar bijhoud. En natuurlijk ook geen Audi koopt een(ik heb een ev van 30.000 euro)

  3. Leuk dat alleen CO2 wordt meegenomen in het verhaal… Maar de productie van elektrische autos zorgt voor meer vervuiling dan alleen CO2… En vergeet de extra fijnstof van de banden niet… EV is veel zwaarder en zal dus veel meer bandenslijtage hebben… Dit artikel lijkt op cherry picking in plaats van een evenwichtig artikel.

    • Als ik mijn auto in ruil voor een elektrisch model .Dan blijft mijn oude gewoon in de markt is het niet in NL dan wel in Pollen Griekenland of elders afrika komt ook vaak voor.dan zou ik mijn benzine weg doen .Daar wordt het echt niet anders van dit is wederom weer het betuttelende.belijd van hier

  4. Nu is dit nog wel het geval, maar over 10 a 15 jaar niet meer. Tegenwoordig heb je nieuwe hybride-benzineauto’s die 1 op 100 rijden. Deze stoten dus al 10× minder uit dan auto’s die wij nu als “oud” bestempelen. Dus over 10 jaar zal het verschil in uitstoot tussen een “oude” benzine/hybride en een EV veel kleiner zijn dan nu. Helaas zal de brandstofmotor vanaf 2035 verboden worden.

    • Uiteindelijk zal het voor autofabrikanten maar rendabel zijn om veel ev,s te verkopen.In goede tijden kochten veel mensen om de 3a4 jaar een nieuwe auto.Op die autos maakten ze nog veel winst.Ook in de naverkoop zoals onderhoud konden ze nog jeel wat verdienen.Nu ligt de winstmarge zo laag, zware investeringen die niets hebben opgebracht..zelfs verlies gedraaid.Dus zouden ze nu veel ev,s moeten verkopen..meer zelfs dan brandstofwagens om uit de kosten te komen.Dus meer produceren dan vroeger met vervuilender materialen…of dat de co tegoed komt.We verbruiken al meer brandstoffen net door de productie van ev,s.Nog steeds veel warmte nodig wat zeker niet uit groene energie gehaald word.Dus de vergelijking op èèn ev tov een benzinewagen is ronduit belachelijk.Als je alleen kijk op de co vervuiling als hij rijd ?Eerst veel meer vervuilen om dan na 40000 km pas niet vervuilend meer te zijn?Zolang ze ook te duur blijven en nog niet zeker is of we stroom genoeg hebben.We zijn ons gewoon in de voet aan het schieten.En uiteindelijk zal het de co niet verbeterd hebben.

  5. Ok en waar is de berekening van de hoeveelheid co2 die gebruiken wordt om de stroom te maken voor de kilometers die een ev aflegt aangezien niet Alles co2 wordt geproduceerd? Wat zijn dit voor wens berekeningen?

    • Een tesla model3 op snelweg doet max 300km. In België staat dat gelijk met 22g co2 per km.
      In NL vandaag 25g co2 per km.

      Data van electricitymaps.com.

  6. Ik geloof er allemaal niet zo in deze verhalen over een ev.
    Aan gezien 9 van de 10 ev total loss zijn op het moment dat de accu defect is.
    En dat beurt al na 7 + jaren af hankelijk van merk en kilometers die er mee gereden zijn.
    En komt door de idiote afschrijving van een ev.
    Ik raad niemand een ev te kopen koop dan een hybride,die blijven wel redelijke dag waarde houden. En als accu dood is doet de auto het nog gewoon.
    Dus… Dat mijn visie

    • Moet je echt zo,n suffe suv gaan rijden? Er gaat toch niets boven een fijne v8 onder je gat. Zo lang ze in den haag voor elk wissewasje een regeringsvliegtuig pakken en ze de Europese vluchten niet willen afschaffen ga ik niet in zo’n suffe suv rijden.

      • Zonder co2 is er geen leven mogelijk.
        In het westland pompen de telers co2 in hun kassen voor een betere oogst
        Kijk ook maar naar de bermen langs de wegen hoe goed de planten en bomen gedijen, dit heet fotosynthese, dat werd vroeger op scholen al uitgelegd

  7. Ik kijk alleen naar mijn portemonnee. Daar heeft de overheid het naar gemaakt. Voor 30m3 water 157,- betalen. Teruglever kosten terwijl iedereen blij zou moeten zijn met al die schone stroom. Nee, ik ben afgehaakt en verbaas mij zelf dat ik dat zeg

    • 30.000 liter zuiver drinkwater voor €157.
      Dat is net een halve cent per liter.
      En dan komen ze het voor dat geld ook nog eens thuis brengen.
      Dat kan inderdaad niet uit.

    • Als je niet teruglevert maar bijv zelf verbruik betaal je geen terugleverkosten. Dus geen krokodillentranen. Bovendien is salderingsregeling verlengt dus u heeft langer kunnen profiteren. En afbouw was al lang aangekondigd. Of had u gedacht tot aan uw dood te blijven profiteren wat anderen moeten betalen?

  8. Consumptie is eigenlijk nooit goed dus van benzine of diesel liever naar fiets. Ns kan ook.

    De prijs van te maken km telt ook net als efficiëntie indien het om bedrijfsauto gaat. Vervuilen is relatief goedkoop, efficiënt en tijdbesparend.
    Ik heb niks tegen electrice maar werkdag in amsterdam is wel ruim 600 euro. Electriciteitsnet heeft het ook lastig. Keuzes en zolang het betaald wordt gewoon doen rijd heerlijk die ev. Wel snel leeg.

    • Eletriciteit maken stoot ook CO2 uit en in het geval van electrificatie, is dat meer dan op fosiele brandstof rijden. Als de stekker van je auto in het stopcontact steekt, gaat de wind niet harder waaien, de zon niet harder schijnen, maar wel de meest ongustige kolencentrale gaat harder draaien. Ten zij op een zon of feestdag de zon hard schijnt of het hard waait

  9. In dit artikel en de test wordt CO2 uit de uitlaat zwaarder gewogen dan bij de productie van een EV.
    CO2 is CO2. uit de uitlaat of bij fabrikage is dit hetzelfde.
    En hoeveel zwaarder wordt dit dan gewogen? 2x, 3x?
    Het omsclagpunt gaat evenredig omhoog.
    Dus bij 3x is het omslagpunt 120.000.000.000 mm ( om ook maar even te overdrijven)
    En met mijn oude Range Rover waarmee ik 6.000 km/j rij is dat dan 20 jaar.
    Ik moet nog zien dat de EV 20 jaar volhoud. Die is na 15 jaar wel op.

    • Dit is niet volledig waar. De reden dat dit zwaarder word genomen is dat er heel weinig verlies is om over te zetten van het net naar je wagen. Ik geloof dat dit op de totale rit (energie maken transporteren en in je wagen doen) 70 procent is . Bij een benzine wagen zit dit op 35 procent die je overhoud.
      (Er moeten veel wagens in beweging zijn om je benzine tot bij u te brengen en er word dag en nacht gas afgefakkeld om je benzine te maken).
      Klagen en reclameren mag zeker maar er moet ook de waarheid (cijfers)worden gezien.
      Wat je keuze betreft, iedereen moet dit voor zichzelf uitmaken maar een ev is voordeliger zodra je zonnepanelen hebt en thuis kan opladen en genoeg KMS doet.anders niet.(Ik heb een en volgens mijn berekenen ben je voordeliger qua prijs als je meer dan 16.000 km per jaar doet aangenomen dat je je wagen 5jaar bijhoud. En natuurlijk ook geen Audi koopt een(ik heb een ev van 30.000 euro)

  10. Wat een ouderwetse reacties hier zeg. In huis inmiddels een leidingwateraansluiting, dus waterput niet meer nodig en de kolenstoof ook al het huis uit gedaan, jeez misschien zelfs al een quooker in huis. Maar wel met enorm veel geschreeuw rond blijven rijden met ouderwetse ICE’s.
    Prima joh, die oude meuk. Bejaard word je blijkbaar geleidelijk zonder het zelf te merken.

    • Dat zijn leuke berekeningen, maar als iemand maar 10.000 km per jaar rijdt, krijg je een heel ander beeld. In het algemeen geldt dat bij benzine het CO2 omslag punt pas na c.a. 18.000 is bereikt.
      Een elektro auto richt bij dit aantal kilometers dus bijna 2 jaar lang extra CO2 schade aan bij zo’n kilometrage t.o.v. een benzine auto.
      Denk ook eens aan die parkeerterreinen vol onverkochte elektro auto’s en daarbij die enorme extra CO2 op voorhand. Tegen de tijd dat ze eindelijk rijden is de zeespiegelstijging al gestegen..
      Ik denk niet dat de zeespiegel daarna weer daalt als eindelijk het voordeel van de elektro auto begint.

      Wat gebeurt er met de oude auto, wordt die verschrot of gaat iemand anders daar gewoon weer verder mee?
      Iemand die maar weinig kilometers per jaar rijdt kan beter de oude brik afrijden.

      En diesels stoten minder CO2 uit, want diesels zijn meestal aanzienlijk efficienter dan benzine auto’s.
      CO2 uitstoot is 1 op 1 met brandstof verbruik.
      CO2 is geen vervuiling, dat is ook een veelgemaakt misverstand, het zijn o.a. de gas bubbeltjes in bier en bronwater.

      • N2 is ook geen vervuiling. Zelfde geld voor suiker, alcohol enz. Misschien was het niet bij u bekent maar ook van water kun je dood gaan.
        Heeft iets met concentratie van doen.

  11. Wordt millieu en klimaat nu door elkaar gehaald? Wat is het nu? En diesels stoten toch minder co2 uit ivm betere efficiëntie, dus wat wordt er nu gemeten?

    Erg amateuristisch verhaal, ookal zou het kloppen dat een ev op termijn minder broeikasgassen uitstoot.

    • Hoi Gurb,

      Ze hebben het alleen over oude diesels. De nieuwe dieselmotoren zijn veel duurzamer dan een benzinemotor.

      • Alleen oude diesels? Álle diesels zijn oud. Er zijn ontwikkelingen gaande naar elektrische auto’s, véél efficienter en krachtiger dan de modernste diesels.

        Edit: Ik zie net dat ik dit bericht vijftien jaar geleden had kunnen plaatsen en elektrische auto’s al een jaar of vijftien bestaan. shock.

      • Kijk eens naar het verschil in CO2 emissie van 1 liter diesel of benzine.
        Is voor eerste ca 1 kg CO2 hoger dan benzine.
        Daar gaat een deel van de efficiency.

  12. In de vergelijking tussen electrische en benzine/diesel voertuigen is de co2 footprint van electriciteit heel belangrijk. Deze wordt steeds kleiner, waardoor de break even afstand ook steeds kleiner wordt. Oudere studies zijn daarom achterhaald.

  13. Ik rij een Zweedse diesel zonder sjoemel software..
    Gaat de vergelijking nu ook nog op? De politiek heeft de diesel in het verdomhoekje gezet…zie hem maar eens in te ruilen tegen een normale prijs. Waar blijft de compensatie?

      • Veel mensen komen bij lange na niet aan die 40k km/j. Die maakte ik ooit wel, toen ik nig werkte op zo’n 50 km enkele reis van huis. Tegenwoordig stopt het wel bij minder dan 10k km/j (en het wordt steeds minder) en dan gaat deze redenering dus helemaal niet meer op.
        Voorlopig hou ik mijn8 jaar auto ICE auto met nu 90k op de klok dus lekker aan.

        • Het gaat niet over per jaar. Maar totaal afgelegde afstand. Dus als je 10k per jaar aflegt is na vier jaar het omslagpunt.

  14. Hoe krijg de burger en een ev auto, zo dus door ze konstand te vertellen dat een auto op fossiele brandstof slecht is. En daar trapt telkens wel weer een percentage burgers in en zo komen er langzaam aan steeds meer elektriche voertuigen bij.

    • Co2 is helemaal niet het “grootste probleem”.
      Nox is het “probleem ”
      En wanneer de auto zoals mijn BMW 27 jaar oud is heeft hij al 3 electrische auto’s vervangen.
      Dus rijdt mijn BMW sowieso schoner dan een EV.

  15. EV’s hebben ook tandwielkasten en differentiëlen, lagers, homokineten ea die langzaam slijten en heet worden waardoor de olie verouderd. Ook de E motoren hebben smering en koeling nodig. Olie die niet ververst behoeft te worden bestaat niet, dat wordt ook erkend voor ICE waar de marketeers hiermee onterecht schermden. Grote voordeel van de analoge auto’s is dat er genoeg aftermarket onderdelen te koop zijn en expertise is om een auto in stand te houden te houden. Dat lukt bij een EV minder goed. De digitale basis maakt dat ze veel sneller afschrijven, denk daarbij aan smartphones. Analogere auto’s hebben een langere levensduur, in lijn met wat Toyota daar over stelt.
    Tevens is het onderstel bij veel EV’s onder de maat (kosten). Ik rij zelf EV en ICE, die laatste met veel meer plezier.

  16. Stopt die oude diesel dan ineens met rijden in deze berekening. Of telt de uitstoot van co2 als deze auto geëxporteerd wordt ineens niet meer mee…

  17. Steenkool is nu erg goedkoop. Is niet aan te
    slepen. Hier in de buurt staat een diesel-
    aggregaat bij een friettent de hele dag te
    draaien. Tussen grote restaurants.
    Waar komt stroom echt vandaan !!!!!

  18. Het Frauenhofer Instituut (Duitse TNO) heft berekend dat een Audi S8 suv diesel 165.000km mag rijden voor dat zijn EV broertje groener gaat worden. Toyota ( geen pannenkoeken) heeft berekend dat als wij 5 jaar langer doorrijden in de autos die we al hebben, dat dit het beste voor het klimaat is. Toch een opmerkelijke conclusie die regelrecht tegen het belang van een producemt van nieuwe autos in lijkt te gaan. Dus het is heelwel mogelijk dat dit overheids gesubisideerde ‘onafhankelijk’ heidelbergs bureautje hiet politiek correcte bullshit publicieert.

  19. Niet waar.
    Omdat mijn oude benzine auto ook blijft rijden vergroten we hierdoor het aantal voertuigen op aarde.
    En dus ook de uitstoot.
    Bovendien moeten aan het eind van de cyclus er nog meer auto’s worden gesloopt.
    Als mijn oude benzine auto in het niets oplost dan wel.

    • Dat snijdt hout. De oude auto’s verdwijnen niet. Daar wordt gewoon mee doorgereden. Desnoods in Afrika. Dat rijden ze de auto wel helemaal op. Met ook de nodige uitstoot. Dat moet dan ook in het onderzoek worden meegenomen.

  20. CO2 is niet slecht voor de aarde.
    Al vertienvoudigd het gehalte, de aarde blijft bestaan en nieuw leven onstaat vanzelf weer.

    • Inderdaad, de planeet redt zich wel. Het is al een paar keer gebeurd, zo’n ‘mass extinction’. Alleen wel telkens (naar Pipo): ‘ dag vogels, dag bloemen, dag mensen’.

  21. Volgens volvo was de “break even point” op 60.000km bij nieuwe auto, we hebben hier over een oude auto. Of het onderzoek klopt niet of ik herinner me verkeerd 🙂

  22. Voor mijn werk maak ik ook risico inventarisaties, en daarbij wordt naast het gebruik ook vooraf de bouw en/of installatie en achteraf de ontmanteling en sloop in meegenomen. From cradle to grave.

    Als je de productie, assemblage, sloop en recycling van een auto dus volledig meeneemt, dan kan ik je op een briefje geven dat je het omslagpunt niet al bij 40.000 km hebt bereikt. Er zijn eerdere onderzoeken gedaan waarin dit wel werd meegenomen, en afhankelijk van het formaat auto, kom je qua omslagpunt al snel boven de 100.000 km uit. Da’s voor de doorsnee automobilist 10 tot 15 jaar rijden. En de grap is: als je de benzine- of dieselauto versnelt afschrijft (sloopregeling, weet je nog?), dus voor het economisch einde van de auto is bereikt, dan ligt dat omslagpunt nog vele km’s verder weg.

  23. Alleen al het feit dat CO2 slecht is voor het milieu heeft mij doen afhaken om ook maar een regel verder te lezen. CO2 is heeft inderdaad absorptiebanden in het infrarood, net als H2O, en is een broeikasgas. Echter slecht voor het milieu is heel iets anders en dat is CO2 zeker niet. Het is het elementaire gas voor al het leven op Aarde, niet giftig, noppes. Dankzij meer CO2 in de lucht is de Aarde 30% meer vergroend t.o.v. 50 jaar terug.

    Waar is de link naar het artikel? Het break evenpunt komt wel ieder jaar dichter bij 0 km. Lachen.

    • Ronnie, je hebt helemaal gelijk.

      Maar…. de toename van de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer zorgt voor een zeer sterke stijging van temperaturen en er zijn maar weinig planten en dieren die zich snel genoeg kunnen aanpassen aan die veranderende temperaturen én dat kun je prima omschrijven als ‘slecht voor het milieu’.
      De stijging van de zeespiegel is in principe ook niet slecht voor het milieu, maar de miljarden mensen die aan de kust wonen gaan dat toch echt wel zo ervaren.

      Maar ga gerust door met mensen wijzen op fouten in beschrijving van het probleem. Lachen.

Laat een antwoord achter aan Jan wie Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear