De nieuwe DS 4 is je Franse luxe-hatchback

Met 225 pk als je een stekker kiest

Foto('s): DSDS 4 E-Tense (2021)
Foto('s): DSDS 4 E-Tense (2021)
Foto('s): DSDS 4 E-Tense (2021)
Foto('s): DSInterieur DS 4 E-Tense (2021)
Foto('s): DSInterieur DS 4 E-Tense (2021)
Foto('s): DSLaadklep met stekker DS 4 E-Tense (2021)
Foto('s): DSPatroon DS 4 E-Tense (2021)
Foto('s): DSRemlicht DS 4 E-Tense (2021)
Foto('s): DSParelmoerwitte lak op de DS 4 E-Tense (2021)
Foto('s): DSDeurgreep of deurhendel DS 4 E-Tense (2021)
DS 4 E-Tense (2021)
DS 4 E-Tense (2021)
DS 4 E-Tense (2021)
Interieur DS 4 E-Tense (2021)
Interieur DS 4 E-Tense (2021)
Laadklep met stekker DS 4 E-Tense (2021)
Patroon DS 4 E-Tense (2021)
Remlicht DS 4 E-Tense (2021)
Parelmoerwitte lak op de DS 4 E-Tense (2021)
Deurgreep of deurhendel DS 4 E-Tense (2021)

Het aanbod van DS groeit gestaag. Naast de DS 7, DS 3 en DS 9 komt de DS 4 nu het aanbod van het relatief jonge merk versterken. Het is een hatchback die het luxere alternatief moet zijn voor de Ford Focus of Volkswagen Golf. Een tegenhanger voor de BMW 1-serie of de Mercedes A-klasse, maar dan met een verfijnd Frans tintje.

Specificaties DS 4

De nieuwe DS 4 staat op het EMP2-platform, net als de Opel Grandland en de Peugeot 3008. Qua specificaties loopt de nieuweling gelijk op met zijn platformbroers. De focus ligt op de plug-in hybride aandrijflijn met 225 pk, die meteen ook 50 kilometer elektrisch kan rijden. Wie geen zogenoemde E-Tense hoeft, kan gaan voor stekkerloze benzine-uitvoeringen met 130 of 180 pk. Een PHEV met 300 pk noemt DS niet, maar het zit er dik in dat ook die komt.

De DS 4 rolt meestal op 19-inchers, maar voor de PHEV is een setje 20-inch te krijgen. Deze velgen zijn aerodynamisch vormgegeven om het verbruik iets te drukken. Daarnaast zou DS een chic head-up display moeten hebben dat informatie vier meter voor de auto op de weg zou projecteren. Het scherm in het interieur meet 10 inch en inzittenden bedienen het systeem met de stem of met gebaren. Gewoon tikken op het scherm mag natuurlijk ook.

DS positioneert de hatchback in het luxere segment. Daarom is er voor het interieur keuze uit mooie materialen als ‘gesmeed koolstofvezel’, nappaleer, hout en alcantara. Muziekliefhebbers zullen gecharmeerd zijn van het 690 watt sterke Focal Electra-audiosysteem. Een interieurfilter houdt fijnstofdeeltjes tegen en blaast de lucht naar binnen via extra kleine centrale ventilatieopeningen die je volgens DS niet ziet. De roosters aan de zijkanten zijn nog wel aanwezig.

Eco

De DS 4 bestaat voor 95 procent uit hernieuwbare materialen en voor 85 procent uit recyclebare onderdelen. Voor het dashboard gebruikte DS zelfs 20 procent hennep, maar dan wel voor het deel dat je niet ziet. Je kunt de nieuwe DS 4 nu al bestellen en vanaf het vierde kwartaal van 2021 verschijnt de auto in de showrooms. Er is keuze uit zeven kleuren. De prijzen van de nieuwe hatchback volgen later.

Reacties
  1. Danny zegt op 9 juni 2021 om 17:59:

    De DS 4 bestaat voor 95 procent uit hernieuwbare materialen en voor 85 procent uit recyclebare onderdelen. Voor het dashboard gebruikte DS zelfs 20 procent hennep, maar dan wel voor het deel dat je niet ziet.
    Waarom is hij dan nog zo duur?
    En waarom is hij niet verkrijgbaar (zoals de nieuwe peugeot 308) met de 180pk plug-in hybrid?????

  2. Van Droogenbroek zegt op 20 februari 2021 om 08:35:

    Alternatief voor de slaapverwekkende Duitsers . Scoort goed bij betrouwbaarheid cijfers .

  3. A.D. Versluis zegt op 5 februari 2021 om 23:08:

    Veel Dacia rijders dromen van zo’n elegante DS uit Parijs, ze hebben smaak!

  4. Verstraete Jean-Pierre zegt op 5 februari 2021 om 10:34:

    Je gaat toch geen Dacia vergelijken met een DS4 toch. Indien wel, dan raad ik jou aan dringend een afspraak te maken bij een oogarts .

  5. Ralph zegt op 4 februari 2021 om 12:16:

    Nice !!
    Ziet er weer strak uit, maar… wordt natuurlijk weer veel te duur.
    Dasia maakt auto’s die mensen kunnen betalen.
    Geen eindeloze electronica, geen hybride, maar een SUV vanaf 12.000 euro ( Frankrijk).
    En het kan nog goed koper met de Sandero voor minder dan 8000 euro, nieuw ( Frankrijk )
    Sorry, nee ik werk niet voor Dacia, maar waar heb je een auto voor nodig ?
    Om van punt A naar punt B te gaan.
    En zo redeneren een hoop Fransen. En daar hebben ze gewoon gelijk in. In deze tijd hebben mensen
    geen geld voor fancy mobiele.
    Uiteindelijk gaan er minstens 30 Dacia’s over de toonbank voor dat er 1 DS4 wordt verkocht.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken