Er is een flinke frisse wind door autoland aan het waaien. De smaak van de consument wijzigt enorm. Vroeger waren cabrio’s, sportwagens en GT’s het perfecte cadeau om je midlife-crisis te onderstrepen. Tegenwoordig houden mensen van crossovers, SUV’s en alles wat er tussenzit. Dit betekent dat er een hoop dure auto’s niet meer terugkomen volgend jaar.
Er is meer aan de hand. De marges staan onder druk en ook de diverse overheden zijn telkens strenger. Dit betekent dat veel dure auto’s alleen maar duurder worden (en dus niet meer interessant). In sommige gevallen voldoen de auto’s niet meer aan emissie-eisen. Dat betekent dat we ook dit jaar afscheid moeten gaan nemen van een hoop dure auto’s die we in 2025 niet meer terug gaan zien.
Alle Jaguars
Nou ja, Bijna alle Jaguars. De XE, XF, XF Sportbrake, E-Pace, I-Pace, F-Type en F-Type Roadster gaan eruit. De populairste Jaguar, de F-Pace, blijft nog eventjes leverbaar. Voor alle modellen geldt dat het zeer prettig rijdende auto’s zijn. Fraai om te zien ook. Alleen waren ze nooit echt beter dan de Duitse concurrentie, maar wel aanzienlijk prijziger. Jaguar heeft het lang geprobeerd met deze modellen, maar misschien is het wel goed dat ze eventjes terug naar de basis gaan.
Alle oudere Maserati’s
Bij Maserati zijn ze al ietsje verder dan Jaguar. Daar staat namelijk al een elektrische GT in de showrooms. Dit jaar is er wel een einde gekomen aan de Ghibli, Quattroporte én de Levante. Die sedans gingen al een tijdje mee, de SUV was ietsje verser. Sterker nog, gezien het relatieve succes van de Levante hadden we verwacht dat die nog wel een tijdje mocht blijven. Maserati heeft nu wel een meer future-proof lineup met een Grecale (crossover) en GranTursimo die je beide ook elektrisch kan krijgen.
Alpina B5
Alpina gaat er binnenkort mee stoppen. BMW heeft de boel overgenomen en gaat een iets andere invulling geven aan het merk. Alle Alpina-modellen maken nu hun modelcyclus af, maar daarna is het klaar. Voor nu is het de beurt aan de Alpina B5 en D5 S om de pijp aan Manfried te geven. Dat waren de Alpina-versies van de 5-series. De laatste G30-modellen (de B5 GT) zijn dit jaar afgeleverd. Van de nieuwe 5-serie komt er geen Alpina meer.
Donkervoort F22
Eigenlijk moet iedere Nederlandse autoliefhebber een keer naar Lelystad om daar eens een F22 van dichtbij te bekijken. Dan kun je zijn hoe briljant deze sportwagens in elkaar geschroefd zijn en hoe fraai kwaliteit eruit kan zien. Donkervoort heeft de laatste versie van de F22 aangekondigd, daarna stopt de productie. Ook de samenwerking met Audi stopt dan. We zijn heel erg benieuwd wat voor soort opvolger hij krijgt, maar de F22 was iets heel bijzonders.
Porsche 718
Maar er komt toch een nieuwe 718 aan? Jazeker, dat is echter een geheel elektrische auto. De Taycan Turbo GT heeft al bewezen dat een EV ook Porsche-kwaliteiten kan hebben. Maar toch gaan we de oude 718 missen, met name de zescilinder GTS. Met handbak. We vragen ons af of de mensen die een 911 kochten, wisten dat ze voor minder geld deze 718 konden kopen. De 718 is overigens alleen in Europa exit, in andere markten mag de auto nog verkocht worden en gebeurt dat ook. Net als met de Macan.
Audi R8
Bij Audi is er geen ruimte meer voor funprojecten. Alle leuke Audi’s zijn namelijk uit productie gegaan, zonder dat ze een opvolger hebben gekregen. Het is nog het ergste voor de Audi R8. Die auto luidde destijds een nieuw tijdperk in voor Audi. Het waren niet alleen (of zozeer) de verkoopcijfers. De R8 gaf glans aan het merk Audi. De auto zelf was ook briljant. Een sportwagen met bruikbaar en toegankelijk potentieel. En natuurlijk die geweldige atmosferische V10.
Nissan GT-R
En weer hebben we een kleine kanttekening, want de GT-R blijft nog heel even leverbaar in zijn thuisland. De productie van linksgestuurde exemplaren is afgelopen. Het knappe is dat de Nissan GT-R altijd relevant is gebleven. Nooit voelde deze (qua prestaties en rijbeleving) achterhaald. De auto is een waanzinnige gamechanger voor Nissan geweest. Gezien de status waarin Nissan verkeert, is er een nieuwe vlaggenschap nodig.
Lexus LC
Een Japanse Gran Tourer die in niets op de concurrentie lijkt. De Lexus LC probeert de Duitse of Italiaanse merken niet na te doen, maar gaat uit van eigen kracht. Alles is net even anders in een Lexus LC en daarom is het een briljante auto. Een bijzonder fraai interieur met een minimaal net zo apart exterieur. In Nederland stopt Lexus met het model: logisch, want in dit segment zijn Nederlanders wel érg conventioneel. In sommige andere landen blijft de LC gewoon leverbaar, trouwens.
BMW X3 M (en de X4 M)
Deze is een beetje stilletjes van ons heen gegaan. De BMW X3 van de G01-generatie is uit productie, dat is bekend. Er is ook een opvolger, maar niet voor de X3 M. Die komt er namelijk niet. De X3 M50 is een soort M-light die waarschijnlijk voor de meeste mensen genoeg is. We gaan de X3 M (die dan F97 heet, vraag ons niet waarom) missen. Natuurlijk is een M3 beter, maar de X3 M was de perfecte auto voor als je zelf een spectaculaire rijdersauto wilde en je eega een praktische familie-SUV.
Chevrolet Camaro
De beste musclecar is niet meer. Natuurlijk, de Ford Mustang is Het Origineel en de Doge Challenger was het coolst. Maar voor liefhebbers is de Camaro het belangrijkst. Als het op rijkwaliteiten aankomt, was de Camaro de beste. Zeker als je het befaamde 1LE-pakket erop had. Het is best lastig om aan te wijzen waar het mis ging voor de Camaro. Een onhandige facelift heeft niet geholpen. Maar aan de rijervaring en lage prijs lag het niet. Leuk weetje: de auto was leverbaar in Nederland (geen idee of mensen hem kochten).
Audi RS 6
Ja, er komt een nieuwe Audi RS6 Avant, die overigens Audi RS7 zal gaan heten. Die zal ook een plug-in hybride-aandrijflijn krijgen. Het is dus zeker niet een auto als de huidige Audi RS 6. Audi heeft het wel slim gespeeld met deze generatie: het design was dermate over de top dat iedereen op Instagram, YouTube en TikTok er eentje wilde. Het uitzwaaimodel – de RS 6 GT – ziet er nog uitbundiger uit, maar daar gaat een betere rijdersauto achter schuil.
Twaalfcilinder Bentleys
We hebben onlangs met de Bentley Continental GT Hybrid gereden en geloof ons: dat is een indrukwekkende automobiel die heel erg aanvoelt als een Bentley. Maar toch, die twaalfcilinders gaan we missen. Het begint nu allemaal wel een beetje eenheidsworst te worden. Die 4-liter V8 zien we ook in Audi’s en Porsches. Die biturbo W12-motoren waren uniek voor Bentley en waren goed voor enorm veel vermogen en koppel, ten koste van een hoop benzine. Zoals het hoort in Bentley.
Uiteraard is deze lijst met de grootst mogelijke zorg samengesteld. Het kan uiteraard voorkomen dat we een prijzig model hebben gemist, die volgend jaar niet meer te koop is. Uiteraard ben je van harte welkom om in de commentsectie te vermelden om welke auto het gaat. Let op: het gaat om auto’s die uit productie gaan, zonder dat er een opvolger is (of dat de opvolger compleet anders is geworden).
Björn heeft op 27 december 2024 geschreven:
BMW zal met Alpina wel dezelfde richting uit gaan zoals Volvo met Polestar heeft gedaan.
Voor de liefhebbers van de Audi R8 V10
https://youtu.be/xY_4DOLdw58?si=JUA1-EXbIqg9cjxe