Na bijna tien jaar en 328.000 verkochte exemplaren stopt Jaguar volgend jaar met de F-Pace. Toevallig viert Jaguar in 2025 het 90-jarig bestaan. Zie je waar dit naartoe gaat? Precies, de laatste versie van de Jaguar F-Pace heet de ’90th Anniversary Edition’. De laatste F-Pace heeft als basis de R-Dynamic-uitvoering en beschikt over bijzonder veel opties. Een ietwat lui einde, nietwaar?
De verschillende opties waar we het net over hadden, zijn bijvoorbeeld lichtmetalen velgen met een ‘Diamond Turned Finish’, een panoramadak en getinte ramen. Je kunt deze en vele andere opties selecteren voor de S-, SE-, en HSE-modellen. Er is keuze uit alleen een verbrandingsmotor, een mild-hybride of een PHEV. De 90th Anniversary Editions van deze uitvoeringen gaan respectievelijk voor 88.954 euro, 93.754 euro en 98.254 euro.
Gelukkig is er ook een V8-uitzwaaier
De oplettende lezer merkt correct op dat de 400 Sport- en SVR-versies worden overgeslagen. Dat wil niet zeggen dat Jaguar zomaar de achtcilinder laat vliegen. Naast de jubileumversies heeft Jaguar nog een gammatopper in de vorm van de SVR 575. Deze F-Pace krijgt een 5,0-liter V8-motor met supercharger die 575 pk en 700 Nm produceert, waarmee de Jag van 0 naar 100 km/u in vier seconden gaat. De SVR 575 kost minimaal 197.434 euro in Nederland.
Dit zou zomaar eens de allerlaatste Jaguar met de bekende achtcilinder kunnen zijn. Of überhaupt met een verbrandingsmotor. Dat komt doordat Jaguar vanaf volgend jaar een volledig elektrisch merk wil zijn. We zitten nu bijna op de helft van 2024 en de enige EV die Jaguar nu verkoopt is de I-Pace. Wordt het niet eens tijd dat er meer elektrische auto’s komen? Volgens Jaguar is er geen reden tot paniek. Het merk schrijft dat er gewerkt wordt aan ‘uitzonderlijk expressieve modellen die worden gekenmerkt door baanbrekende technologieën en visionair design’. Laat maar komen.
Reacties