
Niet vergeten: snitches get stitches – of wie verklapt wordt getrapt. Dus vertel vooral niet aan Audi wat het Duitse bedrijfje E-Legend van plan is. Of aan Peugeot, want e-Legend is ook de naam van een concept van het Franse merk. Wat je hier ziet, is geen gerestaureerde Audi, maar een volledig nieuwe auto geïnspireerd op de Audi Sport Quattro. Ze noemen het de E-Legend EL1.
We hebben geen idee of Audi het eens is met deze E-Legend EL1, maar ze moeten hem op z’n minst kunnen waarderen. De plannen zijn goed: een koolstofvezel monocoque, brede wielkasten en 816 pk. De aandrijving is elektrisch en met een 90-kWh batterij moet ie 400 kilometer ver kunnen komen. De 0-100-tijd is slechts 2,8 seconden. De topsnelheid is ruim 250 km/u.
De prijs van de E-Legend EL1
De dempers zijn volledig instelbaar, er zijn diverse rijmodi en uiteraard is er goed en sportief remspul gemonteerd. Op één lading moet de auto van 1.680 kilo prima twee rondes Nürburgring kunnen doen. Het plan is daarbij om de E-Legend EL1 compleet straatlegaal te maken. De vanafprijs (zonder belastingen) is 890.000 euro. Ze bouwen slechts 30 exemplaren.
Er gaan geruchten dat er van E-Legend ook nog een ander model komt dat is geïnspireerd op de Lancia Stratos. Wacht je liever daar op of ga je voor deze EL1?
Meer van TopGear


Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Het kan echt: deze trein heeft een accu die nooit opgeladen hoeft te worden (en zonder zonnepanelen)

Automerk komt met superbatterij die je maar één keer per maand hoeft op te laden

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Huh? Je raadt echt nooit wat nu ineens weer de bestverkochte auto van Nederland is

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

De lichten van de achterkant zijn absoluut niet geslaagd