
Het was onvermijdelijk: Porsche heeft eindelijk bevestigd dat de vierde generatie Cayenne een EV is. De SUV zal gebruik maken van het Premium Platform Electric (PPE) met 800 volt. Het verwachte gewicht? Meer dan de meeste bergen. Maar geen zorgen, want de Cayenne met benzinemotor blijft ook gewoon in productie. Tot tenminste 2030 kun je de grootste Porsche kopen als hybride, EV en met alleen een verbrandingsmotor.
Hoewel verdere details voorlopig nog schaars zijn, verwachten we dat hij ruim boven de 639 pk en 1.130 Nm van de elektrische Macan Turbo zal presteren, die trouwens op hetzelfde platform staat. Dubbele motoren en vierwielaandrijving mag je ook verwachten van de nieuwe Cayenne, terwijl het platform een laadvermogen van 270 kW mogelijk maakt.
Hoe herken je straks de eerste elektrische Porsche Cayenne?
De camouflage-foto’s geven een voorproefje van enkele van de cosmetische elementen, waaronder wat lijkt op grote verticale uitgangen aan weerszijden van de achterbumper, 911 T-Hybrid-achtige actieve ventilatieopeningen aan de voorkant en nieuwe verlichting. We verwachten niet dat het interieur enorm veel zal veranderen ten opzichte van de huidige versie, aangezien er vorig jaar een grote vernieuwing heeft plaatsgevonden.
Porsche moet nog aankondigen wanneer de geëlektrificeerde Cayenne in de schappen zal liggen, maar dat zal volgens Porsche-baas Oliver Blume ‘in het midden van het decennium’. Voor het zover is, wordt de huidige generatie van de Cayenne nog verder verbeterd (met name het verbruik van V8) en blijft ook in de verkoop wanneer de eerste elektrische Porsche Cayenne zijn entree maakt.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze 7 zuinige SUV’s zien er veel duurder uit dan dat ze zijn (goedkoper dan een Golf)

Deze toppers worden youngtimer in 2025 en kun je dan goedkoop zakelijk rijden

Mark Zuckerberg laat zijn droom-Porsche bouwen, en het is geen standaard Cayenne

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

Ultieme Bijlmer Bajes Bolide nu nog sneller

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Is de Mitsubishi Outlander ook de moeite waard als je geen 0% bijtelling krijgt? (review)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Lynk & Co 08: 585 pk en 200 kilometer elektrisch voor 55.950 euro

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste
