Het was onvermijdelijk: Porsche heeft eindelijk bevestigd dat de vierde generatie Cayenne een EV is. De SUV zal gebruik maken van het Premium Platform Electric (PPE) met 800 volt. Het verwachte gewicht? Meer dan de meeste bergen. Maar geen zorgen, want de Cayenne met benzinemotor blijft ook gewoon in productie. Tot tenminste 2030 kun je de grootste Porsche kopen als hybride, EV en met alleen een verbrandingsmotor.
Hoewel verdere details voorlopig nog schaars zijn, verwachten we dat hij ruim boven de 639 pk en 1.130 Nm van de elektrische Macan Turbo zal presteren, die trouwens op hetzelfde platform staat. Dubbele motoren en vierwielaandrijving mag je ook verwachten van de nieuwe Cayenne, terwijl het platform een laadvermogen van 270 kW mogelijk maakt.
Hoe herken je straks de eerste elektrische Porsche Cayenne?
De camouflage-foto’s geven een voorproefje van enkele van de cosmetische elementen, waaronder wat lijkt op grote verticale uitgangen aan weerszijden van de achterbumper, 911 T-Hybrid-achtige actieve ventilatieopeningen aan de voorkant en nieuwe verlichting. We verwachten niet dat het interieur enorm veel zal veranderen ten opzichte van de huidige versie, aangezien er vorig jaar een grote vernieuwing heeft plaatsgevonden.
Porsche moet nog aankondigen wanneer de geëlektrificeerde Cayenne in de schappen zal liggen, maar dat zal volgens Porsche-baas Oliver Blume ‘in het midden van het decennium’. Voor het zover is, wordt de huidige generatie van de Cayenne nog verder verbeterd (met name het verbruik van V8) en blijft ook in de verkoop wanneer de eerste elektrische Porsche Cayenne zijn entree maakt.
Reacties