
Het was onvermijdelijk: Porsche heeft eindelijk bevestigd dat de vierde generatie Cayenne een EV is. De SUV zal gebruik maken van het Premium Platform Electric (PPE) met 800 volt. Het verwachte gewicht? Meer dan de meeste bergen. Maar geen zorgen, want de Cayenne met benzinemotor blijft ook gewoon in productie. Tot tenminste 2030 kun je de grootste Porsche kopen als hybride, EV en met alleen een verbrandingsmotor.
Hoewel verdere details voorlopig nog schaars zijn, verwachten we dat hij ruim boven de 639 pk en 1.130 Nm van de elektrische Macan Turbo zal presteren, die trouwens op hetzelfde platform staat. Dubbele motoren en vierwielaandrijving mag je ook verwachten van de nieuwe Cayenne, terwijl het platform een laadvermogen van 270 kW mogelijk maakt.
Hoe herken je straks de eerste elektrische Porsche Cayenne?
De camouflage-foto’s geven een voorproefje van enkele van de cosmetische elementen, waaronder wat lijkt op grote verticale uitgangen aan weerszijden van de achterbumper, 911 T-Hybrid-achtige actieve ventilatieopeningen aan de voorkant en nieuwe verlichting. We verwachten niet dat het interieur enorm veel zal veranderen ten opzichte van de huidige versie, aangezien er vorig jaar een grote vernieuwing heeft plaatsgevonden.
Porsche moet nog aankondigen wanneer de geëlektrificeerde Cayenne in de schappen zal liggen, maar dat zal volgens Porsche-baas Oliver Blume ‘in het midden van het decennium’. Voor het zover is, wordt de huidige generatie van de Cayenne nog verder verbeterd (met name het verbruik van V8) en blijft ook in de verkoop wanneer de eerste elektrische Porsche Cayenne zijn entree maakt.
Meer van TopGear


De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Deze 7 zuinige SUV’s zien er veel duurder uit dan dat ze zijn (goedkoper dan een Golf)

Deze toppers worden youngtimer in 2025 en kun je dan goedkoop zakelijk rijden

Mark Zuckerberg laat zijn droom-Porsche bouwen, en het is geen standaard Cayenne

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

De Skoda Enyaq Cargo is de perfecte tweezitter voor de Nederlandse binnensteden

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Chinese auto’s verkopen voor geen meter in Nederland, behalve als ze één bijzondere toevoeging hebben

Zo bijzonder zuinig is een Skoda Kodiaq met een dieselmotor tegenwoordig

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Is zo’n ruime Skoda Kodiaq tweedehands goedkoper dan een Tiguan en wat moet ie inmiddels kosten?

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Is het nog echt zo goedkoop om met een elektrische auto op vakantie te gaan?

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Nederlander laat elektrische auto 2,5 (!) week aan de laadpaal staan bij Disneyland – zo hoog was de rekening

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Duitse ANWB legt uit hoe vakantiegangers 57 cent per liter (!) kunnen besparen bij tanken

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Het gaat nog drukker worden op de Nederlandse wegen, en je kunt wel raden waarom

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is
