
Het bewijs van de ambitie van Zuid-Korea in de autowereld kan nauwelijks duidelijker – of groter – worden uitgebeeld dan met deze Kia EV9. Het merk heeft de eerste beelden vrijgegeven van het komende elektrische vlaggenschip. En het is niet alleen een auto, maar ook een statement dat Kia wil maken.
De Kia EV9 is de eerste elektrische SUV met drie zitrijen. Volgens het merk biedt ie ‘een vers EV-perspectief in de familie-SUV-sector’. Tenminste, als je het ontwerpbaas Karim Habib vraagt. Van dat perspectief krijgen we nu nog niet alles te zien; de volledige onthulling van de EV9 vindt eind deze maand plaats. Kia omschrijft z’n vorm als ‘verzekerd’, ‘assertief’ en ‘opvallend’.
Het uiterlijk van de Kia EV9
De geblokte en hoekige vorm leent zich blijkbaar voor ‘uitzonderlijke aerodynamische efficiëntie’, aldus Kia. De vorm van de Kia EV9 wordt afgemaakt met flinke wielkasten en een heleboel heldere, rechte lijnen die doen denken aan de romp van een vliegtuig. Van voren zou je het ‘digitale tijgergezicht’ van het merk moeten zien dankzij de kubusvormige verlichting in de nieuwe grille naast de verticale koplampen.
En vanbinnen?
Kia vertelt ons dat er meer dan genoeg ruimte is in het interieur met plaats voor zeven personen. Voorin is er een panoramisch dashboard dat wordt gevormd door twee 12,3-inch schermen en een 5,0-inch scherm dat van het stuur naar het midden loopt. Het is 2023, en dus komt de Kia EV9 ‘zonder al te veel knoppen’. Zucht.
De tweede zitrij kan 180 graden draaien als je dat wilt, zodat je ‘interactie kunt hebben met degenen die op de derde rij zitten’. Er zijn oplaadpunten voor telefoons en bekerhouders voor de derde rij. Tot slot is er ook wat bagageruimte. Aan de inhoud daarvan hangt Kia vooralsnog geen cijfers.
Het platform van de Kia EV9
Waar ook nog geen getalletje aan wordt gehangen, is de actieradius, maar we kunnen ons wel een voorstelling maken van de cijfers. De Kia EV9 komt namelijk op hetzelfde platform te staan als de EV6, het E-GMP-platform. Dit platform biedt 800-volt oplaadmogelijkheden en is in het geval van de (kleinere) EV6 goed voor zo’n 500 kilometer actieradius uit een 77,4-kWh batterij.
De Kia EV9 zou zomaar een grotere accu kunnen krijgen, aangezien het een grote auto is die een groot statement wil maken. Ontwerpbaas Habib verwoordt het zo: ‘De EV9 herdefinieert de normen op het gebied van exterieur- en interieurdesign, connectiviteit, praktische bruikbaarheid en duurzaamheid.’ Nou, wat wil je nog meer? Tot later deze maand, EV9!
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Kia EV9 GT: zevenzitter met meer dan 500 pk

Deze zeven elektrische auto’s mogen het meest trekken

Kia EV9 vs Volvo XC90 review: Welke forse familie-SUV is de beste?

Kia EV9 review: Moet je een gezinsauto willen die langer is dan een Hummer H2?

Waarom de Kia EV9 onze Familieauto van het jaar 2023 is

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit

Nu niemand meer Tesla wil, heeft Nederland een duidelijke nieuwe favoriet – dit is de bestverkochte auto van nu

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Hyundai wil deze twee schitterende auto’s op de markt brengen

Met deze nieuwe trend gaan automerken Tesla juist niet nadoen (en dat is maar goed ook)

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Met deze uitvinding kan elke elektrische auto omgebouwd worden tot benzineauto (want dat is nodig)

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

De Chinese Z9 GT is ‘echt tien keer beter’ dan de Duitse concurrentie (aldus de grote baas)

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto
