
Het bewijs van de ambitie van Zuid-Korea in de autowereld kan nauwelijks duidelijker – of groter – worden uitgebeeld dan met deze Kia EV9. Het merk heeft de eerste beelden vrijgegeven van het komende elektrische vlaggenschip. En het is niet alleen een auto, maar ook een statement dat Kia wil maken.
De Kia EV9 is de eerste elektrische SUV met drie zitrijen. Volgens het merk biedt ie ‘een vers EV-perspectief in de familie-SUV-sector’. Tenminste, als je het ontwerpbaas Karim Habib vraagt. Van dat perspectief krijgen we nu nog niet alles te zien; de volledige onthulling van de EV9 vindt eind deze maand plaats. Kia omschrijft z’n vorm als ‘verzekerd’, ‘assertief’ en ‘opvallend’.
Het uiterlijk van de Kia EV9
De geblokte en hoekige vorm leent zich blijkbaar voor ‘uitzonderlijke aerodynamische efficiëntie’, aldus Kia. De vorm van de Kia EV9 wordt afgemaakt met flinke wielkasten en een heleboel heldere, rechte lijnen die doen denken aan de romp van een vliegtuig. Van voren zou je het ‘digitale tijgergezicht’ van het merk moeten zien dankzij de kubusvormige verlichting in de nieuwe grille naast de verticale koplampen.
En vanbinnen?
Kia vertelt ons dat er meer dan genoeg ruimte is in het interieur met plaats voor zeven personen. Voorin is er een panoramisch dashboard dat wordt gevormd door twee 12,3-inch schermen en een 5,0-inch scherm dat van het stuur naar het midden loopt. Het is 2023, en dus komt de Kia EV9 ‘zonder al te veel knoppen’. Zucht.
De tweede zitrij kan 180 graden draaien als je dat wilt, zodat je ‘interactie kunt hebben met degenen die op de derde rij zitten’. Er zijn oplaadpunten voor telefoons en bekerhouders voor de derde rij. Tot slot is er ook wat bagageruimte. Aan de inhoud daarvan hangt Kia vooralsnog geen cijfers.
Het platform van de Kia EV9
Waar ook nog geen getalletje aan wordt gehangen, is de actieradius, maar we kunnen ons wel een voorstelling maken van de cijfers. De Kia EV9 komt namelijk op hetzelfde platform te staan als de EV6, het E-GMP-platform. Dit platform biedt 800-volt oplaadmogelijkheden en is in het geval van de (kleinere) EV6 goed voor zo’n 500 kilometer actieradius uit een 77,4-kWh batterij.
De Kia EV9 zou zomaar een grotere accu kunnen krijgen, aangezien het een grote auto is die een groot statement wil maken. Ontwerpbaas Habib verwoordt het zo: ‘De EV9 herdefinieert de normen op het gebied van exterieur- en interieurdesign, connectiviteit, praktische bruikbaarheid en duurzaamheid.’ Nou, wat wil je nog meer? Tot later deze maand, EV9!
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Kia EV9 GT: zevenzitter met meer dan 500 pk

Deze zeven elektrische auto’s mogen het meest trekken

Kia EV9 vs Volvo XC90 review: Welke forse familie-SUV is de beste?

Kia EV9 review: Moet je een gezinsauto willen die langer is dan een Hummer H2?

Waarom de Kia EV9 onze Familieauto van het jaar 2023 is

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

De nieuwe Kia EV2 wordt de goedkoopste elektrische Kia (en heeft bijzondere deuren)

Bij deze terugroepactie van Kia krijg je een compleet nieuwe motor

In de Kia EV4 kun je wel schakelen, ook al zijn er geen versnellingen

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

De nieuwe Kia EV4 heeft een heel bijzondere achterzijde (maar daar is een reden voor)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

De nieuwe Kia EV2 wordt de goedkoopste elektrische Kia (en heeft bijzondere deuren)

Bij deze terugroepactie van Kia krijg je een compleet nieuwe motor

Deze auto’s lokken de meeste klanten weg bij andere merken

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is
