
Het bewijs van de ambitie van Zuid-Korea in de autowereld kan nauwelijks duidelijker – of groter – worden uitgebeeld dan met deze Kia EV9. Het merk heeft de eerste beelden vrijgegeven van het komende elektrische vlaggenschip. En het is niet alleen een auto, maar ook een statement dat Kia wil maken.
De Kia EV9 is de eerste elektrische SUV met drie zitrijen. Volgens het merk biedt ie ‘een vers EV-perspectief in de familie-SUV-sector’. Tenminste, als je het ontwerpbaas Karim Habib vraagt. Van dat perspectief krijgen we nu nog niet alles te zien; de volledige onthulling van de EV9 vindt eind deze maand plaats. Kia omschrijft z’n vorm als ‘verzekerd’, ‘assertief’ en ‘opvallend’.
Het uiterlijk van de Kia EV9
De geblokte en hoekige vorm leent zich blijkbaar voor ‘uitzonderlijke aerodynamische efficiëntie’, aldus Kia. De vorm van de Kia EV9 wordt afgemaakt met flinke wielkasten en een heleboel heldere, rechte lijnen die doen denken aan de romp van een vliegtuig. Van voren zou je het ‘digitale tijgergezicht’ van het merk moeten zien dankzij de kubusvormige verlichting in de nieuwe grille naast de verticale koplampen.
En vanbinnen?
Kia vertelt ons dat er meer dan genoeg ruimte is in het interieur met plaats voor zeven personen. Voorin is er een panoramisch dashboard dat wordt gevormd door twee 12,3-inch schermen en een 5,0-inch scherm dat van het stuur naar het midden loopt. Het is 2023, en dus komt de Kia EV9 ‘zonder al te veel knoppen’. Zucht.
De tweede zitrij kan 180 graden draaien als je dat wilt, zodat je ‘interactie kunt hebben met degenen die op de derde rij zitten’. Er zijn oplaadpunten voor telefoons en bekerhouders voor de derde rij. Tot slot is er ook wat bagageruimte. Aan de inhoud daarvan hangt Kia vooralsnog geen cijfers.
Het platform van de Kia EV9
Waar ook nog geen getalletje aan wordt gehangen, is de actieradius, maar we kunnen ons wel een voorstelling maken van de cijfers. De Kia EV9 komt namelijk op hetzelfde platform te staan als de EV6, het E-GMP-platform. Dit platform biedt 800-volt oplaadmogelijkheden en is in het geval van de (kleinere) EV6 goed voor zo’n 500 kilometer actieradius uit een 77,4-kWh batterij.
De Kia EV9 zou zomaar een grotere accu kunnen krijgen, aangezien het een grote auto is die een groot statement wil maken. Ontwerpbaas Habib verwoordt het zo: ‘De EV9 herdefinieert de normen op het gebied van exterieur- en interieurdesign, connectiviteit, praktische bruikbaarheid en duurzaamheid.’ Nou, wat wil je nog meer? Tot later deze maand, EV9!
Meer van TopGear


1 medewerker maakte een onhandig foutje, nu moet Kia 23.000 auto’s checken

Deze zeven elektrische auto’s mogen het meest trekken

Kia EV9 vs Volvo XC90 review: Welke forse familie-SUV is de beste?

Kia EV9 review: Moet je een gezinsauto willen die langer is dan een Hummer H2?

Waarom de Kia EV9 onze Familieauto van het jaar 2023 is

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

De prijs van de Kia EV9 GT is bekend: dit betaal je voor een zevenzitter met 500+ pk

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

De prijs van de Kia EV9 GT is bekend: dit betaal je voor een zevenzitter met 500+ pk

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Het kan echt: deze trein heeft een accu die nooit opgeladen hoeft te worden (en zonder zonnepanelen)

Automerk komt met superbatterij die je maar één keer per maand hoeft op te laden

De prijs van de Kia EV9 GT is bekend: dit betaal je voor een zevenzitter met 500+ pk

De volgende doorbraak bij auto’s zitten in je deuren: dit moet je weten over elektrostatische speakers

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

‘Waarom kom je soms groene ventieldopjes tegen? Is de eigenaar van zo’n auto opgelicht?’

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje
