Wanneer mag je een auto eigenlijk met recht groot noemen? In de regel kun je alles wat langer is dan 5 meter gerust zo bestempelen. Zelfs daar vlak onder is een auto al ruim bemeten. De nieuwe Kia EV9, met een lengte van ruim 5 meter en een spanbreedte van net geen 2 meter, is dus absoluut een grote jongen. Hij is bijvoorbeeld 30 centimeter langer dan de nieuwe Renault Espace (tegenwoordig ook een zevenzits SUV), langer (maar niet breder) dan een Hummer H2 en je moet ’m met net zoveel precisie in een parkeervak proppen als de nieuwste Range Rover, maar dan voor een stuk minder geld.

Voorheen was het voor automerken buiten het luxesegment kansloos om een grote SUV naar Nederland te halen: de fiscus stond klaar met de BPM-knuppel om de auto prijstechnisch genadeloos uit de markt te meppen. Elektrische aandrijflijnen bieden hier nieuwe kansen. Niet om nu te zeggen dat de Kia EV9 van minimaal 67.995 euro (de Kia EV9 die we testen is de Launch Edition GT-Line van 78.895 euro) een spotprijs heeft, maar als een benzinemotor voor dezelfde specificaties moest zorgen, ging de auto ongetwijfeld over de euroton.

De verschillende indelingen van de zevenzits Kia

De Kia EV9 verlaat altijd als volledig elektrisch model en met drie zitrijen de fabriek. Voor de middelste rij biedt Kia keuze uit een achterbank voor drie personen, twee luxere relaxstoelen óf twee stoelen die naar achteren kunnen draaien. Die laatste keren zich trouwens ook naar buiten om je makkelijk uit te laten stappen; ook handig als je graag vanuit de auto je hengel uitwerpt. Pas dan wel op dat je niet met twee wielen in een zachte oever parkeert, want deze SUV-met-forse-accu weegt ruim 2.500 kilo.

Kia EV9 Launch Edition GT-Line (2023) interieur stoel draait naar deur

Over ‘aan de haak’ gesproken: werp de hengel maar uit | Foto: © Kia

En als je je nu afvraagt wat je in hemelsnaam moet met zo’n lel van een bak, dan moet je maar eens helemaal achterin gaan zitten. Waar de derde zitrij van de meeste zes- of zevenzits SUV’s geschikt zijn voor een gezelschap dat een ring wil vernietigen in de Doemberg, kun je in deze auto samen met nog vijf volgroeide TopGear-redacteuren van 1,90 meter plaatsnemen. Zo’n gezelschap gun je natuurlijk niemand, maar het kan.

In de binnenstad rijden moet een last, of niet?

Is een auto met dit soort buitenafmetingen dan niet iets te groot voor onze wegen? Het valt eigenlijk wel mee. Bussen van 12 meter lang bewegen zich soepel door stadscentra en vrachtwagens van 2,5 meter breed zijn prima langs wegwerkzaamheden met smallere stroken te manoeuvreren. Maar om het wat relevanter te houden: een Volkswagen Transporter is ongeveer net zo groot als deze Kia EV9 (oké, nipt korter) en je hoort vaklui toch nauwelijks klagen dat hun bus te groot is.

Kia EV9 Launch Edition GT-Line (2023) rijdend schuin achter

Waar je het wel gaat merken, is in krappe parkeergarages. De achterwielen van de Kia EV9 sturen niet mee, iets wat bij veel auto’s van meer dan 5 meter lang wel het geval is. Een paar keer steken zal dus noodzakelijk zijn, en door zijn lengte zal de auto de volledige diepte van het vak nodig hebben. Eerst de spulletjes uit de achterbak halen dus, want die moet dicht tegen de muur.

Om te rijden voelt de Kia EV9 gek genoeg niet zo enorm als hij is. Misschien omdat je ook weer niet zo hoog zit als bijvoorbeeld in een G-klasse, of omdat de zwarte hemelbekleding ’m vanbinnen toch iets afkleedt. Bovendien stuurt hij ook niet zo indirect als bijvoorbeeld een Defender, waardoor het geheel niet zo log aanvoelt. Nee, een oud Amerikaans slagschip is het allerminst. Wel is de ophanging aangenaam soepel, al komen korte oneffenheden als putdeksels wel goed door.

Zoveel stoelen, zitten die wel lekker?

Onze EV9 heeft voorin de stoelen met relaxfunctie die in een onderuitzakstand gezet kunnen worden, waarbij er een steuntje tevoorschijn komt voor de onderbenen, net als bij een luie fauteuil. Dat deze steun voor langere mensen niet echt hoog genoeg komt, is klein bier, maar het is jammer dat de EV9 door dit steuntje geen uitschuifbaar zitvlak heeft. Iets wat bijvoorbeeld bij Duitse premiumbakken inmiddels wel de norm is. En dat terwijl de rest van de auto juist zo geënt is op lang volk.

De stoelen zitten verder meer dan prima en het is niet lastig om een aangename zitpositie te vinden. Grappig is dat het soms halverwege de rit voelt alsof de stoel lek is; de lendensteun loopt dan leeg. Daarna begint ongevraagd een massage van de onderrug of van de bovenbenen, om je vitaal te houden tijdens lange ritten.

En de rest van het interieur?

Kia weet heel goed wat wij leuk vinden: genoeg fysieke knoppen in het interieur en een snel werkend infotainmentsysteem. De bediening van de temperatuur gaat nog met ouderwetse beweegbare knoppen, en een paar basisfuncties van het systeem (setup, home, kaart) zitten op een aanraakpaneeltje met haptische feedback. Daar moet je wel vrij hard op drukken, maar dat mag geen naam hebben.

Kia EV9 Launch Edition GT-Line (2023) interieur stuur

We kunnen er nooit helemaal onze vinger op leggen waarom de interieurs van de Aziatische merken vaak een tikkeltje minder hoogwaardig aanvoelen dan die van Duitse merken. Eigenlijk kun je niets aanwijzen wat niet klopt, maar toch voelt het niet hetzelfde aan. Misschien is het iets te druk voor de Europese smaak? Misschien is het niet helemaal gericht op onze markt? Dat is overigens meer hardop nadenken dan echte kritiek, want het interieur ziet er gaaf uit, met een verzonken middenstuk in het dashboard (wat een speaker lijkt, maar het niet is). Het scherm is lekker groot en de materialen zijn goed.

Verder komen we dezelfde verbeterpuntjes tegen als bij vrijwel elke nieuwe auto: een overdaad aan piepjes voor snelheid, afleiding of dode hoek. Het is allemaal net even te gevoelig afgesteld en de computer van de adaptieve cruisecontrol is al helemaal een angsthaas; bij een flauwe snelwegbocht haalt deze er al wat snelheid uit.

Heeft de EV9 last van het SUV-kwaaltje?

Normaal zou dit het punt zijn waarop we gaan miepen dat de MPV de volmaakte zevenzits carrosserievorm is en dat een SUV altijd minder goed is omdat je aan ruimte en efficiëntie inlevert. Dat klopt deels ook nog wel, want in oude MPV’s had je ruimte om op de derde zitrij ook twee losse stoelen te plaatsen. Toch kunnen we dit keer niet te veel klagen.

Goed, echt betaalbaar is de EV9 misschien niet (grote gezinnen hebben al genoeg lasten), maar het is wél een volwaardige zes- of zevenzits elektrische SUV. En die vind je niet snel voor minder dan een ton. Daarnaast rijdt ie fijn en ziet hij er ook nog eens stoer uit. Ja, als je dan toch een grote SUV voor veel personen moet pakken, dan maar deze. Je pubers zullen je tijdens de groeispurt dankbaar zijn.

Specificaties van de Kia EV9 Launch Edition GT-Line (2023)


Motor
2 elektromotoren
384 pk
700 Nm
99,8 kWh (accu)
Aandrijving
vier wielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 5,3 s
top 200 km/u
Verbruik (gemiddeld)
22,8 kWh/100 km A label
Actieradius (opgave)
505 km (WLTP)
Laadtijd
11 uur bij 9 kW
24 min. bij 240 kW (80%)
Afmetingen
5.010 x 1.980 x
1.755 mm (l x b x h)
3.100 mm (wielbasis)
2.548 kg
333 / 2.318 l (bagage)
Prijzen
€ 78.895 (NL)
€ 80.890 (B) – GT-Line AWD

Reacties

  • Ww heeft op 29 december 2023 geschreven:

    2500 kilo. Dat wordt een flinke wegenbelasting en terecht ook gezien belasting van de wegen en fijnstof.

    Reageer
  • Adje heeft op 28 december 2023 geschreven:

    Kan niet wachten tot eindelijk wegenbelasting op ev wordt ingevoerd.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)