
Over drie jaar heeft iedere nieuwe elektrische auto in de EU een eigen paspoort voor de batterij met daarin informatie over de gebruikte materialen, de ecologische voetafdruk en de gezondheid van de accu. Maar nog voordat het paspoort verplicht is, introduceert Volvo het al op de nieuwe EX90. Het paspoort kun je inzien door aan de binnenkant van de deur een QR-code te scannen.
Het Zweedse automerk is een samenwerking aangegaan met software-ontwikkelaar Circulor. Ook Jaguar Land Rover werkt samen met dit bedrijf, maar JLR heeft nog geen plannen gedeeld over de implementatie van het paspoort. Andere elektrische auto’s van Volvo zullen ook alvast het nieuwe batterijenpaspoort krijgen.
Volgend jaar al de eerste fase van het EV-paspoort in Europa
In 2027 moet het EV-paspoort helemaal af zijn, maar volgend jaar moet de informatie die daarin staat wel al beschikbaar zijn voor buitenstaanders. Vanaf 1 februari 2025 moet de uitstoot die vrijkomt bij de productie van de batterij openbaar zijn voor iedereen. Zo kan iedereen zien hoe duurzaam een EV nou echt is – of niet natuurlijk.
Volvo wil bij de lancering van de EX90 het hele paspoort beschikbaar stellen. Het merk doet dat om vooruit te lopen op de rest. Volgens Circulor-baas Douglas Johnson-Poensgen zullen er automerken te laat zijn als ze nu niet beginnen met de EV-paspoorten. Is dit een slimme truc om nieuwe klanten binnen te halen voor zijn bedrijf of is het een oprechte waarschuwing?
‘Auto’s bouwen ging nooit over welke steensoort je in welk onderdeel verwerkte en welke verbonden is met welke auto. Het heeft lang geduurd om dat uit te zoeken,’ zegt Johnson-Poensgen tegen Reuters. Zijn bedrijf heeft er vijf jaar over gedaan om de technologie op poten te zetten. En het werk zal niet stoppen. Bij iedere nieuw onderdeel of nieuwe leverancier moet Volvo de verandering aangeven bij Circulor, die vervolgens de nieuwe informatie moet uitzoeken en doorvoeren. Die hebben verlopig wel werk.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
2 reacties op “Volvo krijgt als eerste het EU-batterijpaspoort waarin je kunt zien hoe duurzaam een EV echt is”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Was de elektrische zevenzits Volvo EX90 het wachten waard? (review)

Volvo kijkt af bij Ikea: klanten ontvangen EX90 waar bepaalde dingen nog ontbreken

Waarom je de nieuwe Volvo EX90 uit 2022 nog nooit in Nederland hebt gezien

Heb je de moderne klapkoplampen van de Volvo EX90 al gezien?

Waarom je deze toffe nieuwe vrachtwagens van Volvo niet in Nederland gaat zien

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Is de Mitsubishi Outlander ook de moeite waard als je geen 0% bijtelling krijgt? (review)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Lynk & Co 08: 585 pk en 200 kilometer elektrisch voor 55.950 euro

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Er worden weer auto’s gemaakt in de Saab-fabriek, maar ze hebben nu een V8

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Leuk….een paspoort met onzin.
Daar hebben we die clown met zijn wappie-leugens weer. Niets beters te doen?