Het F1-seizoen 2023 is nu écht begonnen. Vandaag zien we voor het eerst de nieuwe auto’s aan het werk tijdens de testsessies in Bahrein. Verwacht dus veel aero-wasrekken en Flow-Vis. Het is lastig om conclusies te hangen aan deze testdag, maar we hebben er wel al wat van opgestoken. Hier een samenvatting van wat er speelde tijdens de eerste F1-testdag.
Max Verstappen heeft er duidelijk zin in. Voorafgaand aan de sessie zegt hij op Verstappen.com dat hij klaar is voor het komende seizoen: ‘We hebben maar beperkte tijd tijdens de test, dus hopelijk hebben we goede dagen zonder te veel problemen.’ Zijn eerste dag verloopt inderdaad vlekkeloos. De Nederlander rijdt constante tijden en rijdt meer rondes dan welk team dan ook.
Mercedes stopt met stuiteren
Ook bij Mercedes gaat het goed. De eerste tekenen zijn goed volgens Toto Wolff: ‘Het lijkt erop dat de balans de goede kant op gaat. Er wordt niet gestuiterd, wat goed nieuws is. Het is een goed beginpunt.’ Dat zegt hij tegenover Motorsport.com. Mercedes heeft tijdens de tests extra bedrading naar het stuur. Dit blijken sensoren te zijn die trillingen meten. Als we Wolff mogen geloven, zijn die metingen dus positief.
Le volant de George Russell semble connecté à un câble ?! 👀#F1 #F1Testing pic.twitter.com/YhShRv8zrI
— Off Track (@OffTrack_FR) February 23, 2023
Problemen bij Aston Martin, Ferrari en McLaren
Het is voorlopig nog niet het seizoen van Aston Martin. Arme Lance Stroll valt van zijn fiets waardoor hij niet kan meedoen aan de testdagen. Daarom mag reservecoureur en F2-kampioen Felipe Drugovich instappen. Echter, hij komt na acht minuten in de eerste sessie tot stilstand. Later rijdt de Braziliaanse coureur nog wel, maar duidelijk met aangepast tempo.
A tough start to testing for Aston Martin 🫣@FelipeDrugovich went on to finish P7 with 40 laps completed 🙌#F1 #F1Testing pic.twitter.com/kX8B7oguPl
— Formula 1 (@F1) February 23, 2023
Bij Ferrari gaat het ook niet vlekkeloos. Tijdens de ochtendsessie blijkt dat de voorkant (nose cone) van de auto indeukt. Op het lange rechte stuk vouwt het deel net boven het luchtinlaatje naar binnen. Bij het remmen voor de eerste bocht, zet de neus weer uit. Tegenover F1 TV legt Ferrari uit dat dit geen slimme vondst is. Een steun in de neus mist op die plek waardoor het deel indeukt.
Meet Ferrari’s new dimple 🤝#F1 #F1Testing pic.twitter.com/d23sfUdtk6
— Formula 1 (@F1) February 23, 2023
McLaren heeft een groter probleem. Dit heeft te maken met de beschermer rond het rechtervoorwiel. Daar zit een probleem waar een deel is losgekomen. Hoe los je dat op? Juist, ducttape. Misschien dat tie-wraps ook werken? Hoe dan ook, door dit probleem verliezen McLaren en Lando Norris kostbare testtijd op de eerste dag.
Difficulties at @McLarenF1 as the gaffer tape appears 😫
— Formula 1 (@F1) February 23, 2023
It hasn’t been a smooth start to testing for the Papaya team #F1 #F1Testing pic.twitter.com/UR00nMJRFn
Wat hebben we geleerd van de eerste F1-testdag van 2023?
In ieder geval dat Verstappen en Red Bull onverminderd doorgaan. Zij lijken hoe je het ook wendt of keert de winnaars van de eerste testdag. Verder is er geen tot weinig porpoising meer te bespeuren bij de auto’s. Grootste tegenvaller tot nu toe is Aston Martin. Na alle investeringen en grootspraak van de grote baas valt dag één nogal tegen. Maar we trekken nog geen conclusies, op eentje na dan: Bottas heeft nu al de leukste helm van het jaar.
Bahrain test helmet 👨🏼@StiloOfficial helmet designed by @tiffanycromwell 😎#VB77 #F1 #Mullet pic.twitter.com/sJFh0YN0Ga
— Valtteri Bottas (@ValtteriBottas) February 22, 2023
Reacties