Als je dit leest, is bij jou één van deze twee zaken het geval: of je wilt naar de Nürburgring, of je bent er al geweest. Hoor jij bij de eerste groep? Dan kun je dit verwachten als je je voor de eerste keer op de Nürburgring gaat begeven.

01. De omgeving is net een videogame

Wie ooit Forza Horizon, Need for Speed of een andere ‘open world racegame’ heeft gespeeld, waant zich hier in een videogame. In zulke spellen rij je door een enorme omgeving met de mooiste wegen en gevuld met de dikste auto’s. In de omgeving rond de Nürburgring is dat net zo. De bergweggetjes die je gebruikt om de Ring heen, zijn al de moeite waard. En overal kun je je ogen uitkijken naar snel spul. Het grote verschil is dat je ze hier niet moet uitdagen tot een race.

02. Je hoeft het circuit niet per se op

Afreizen naar de Nürburgring en smullen van het enorme asfalt-buffet van de Eifel is genoeg. Veel mooiere wegen ga je dicht bij huis niet vinden. Langs de baan vind je talloze plekjes waar je op de eerste rij van het racegeweld kunt genieten. Neem vooral een klapstoeltje en wat fris mee. Dompel je onder in de heerlijke sfeer. Maar dan gaat het kriebelen: waarschijnlijk wil je toch de baan op. Maar let op, want:

03. Je weet toch minder dan je denkt

Het is verstandig je voor te bereiden met YouTube-video’s en spellen als Gran Turismo zodat je een idee hebt van het verloop van de ruim 20 kilometer lange baan. Leer zeker de regels en vooral de etiquette. Maar weet: uiteindelijk is het in het echt compleet anders. En eigenlijk veel minder eng dan je had verwacht. Het komt niet heel vaak voor dat je het eind van een bocht niet ziet, en je rijdt waarschijnlijk een stuk langzamer dan je ego wil accepteren. En zolang je rustig aan doet, gaat het allemaal goed. En anders lees je hier: de kosten van crashen op de Nürburgring.

04. Pas goed op

Het lastigste van het rijden op de Nürburgring is het overige verkeer. Weinig Nürburg-noobs gaan bij hun eerste poging voluit. Dat betekent direct dat je links (en als het goed is niet rechts) voorbij wordt gereden door werkelijk alles en iedereen met meer baankennis. Zelfs een Canta (of Multipla) met Ring-ervaring zet een betere tijd neer dan jij. Je moet dus constant in je spiegels blijven kijken. Vergeet niet je richtingaanwijzer naar rechts aan te zetten (en rechts te rijden) zodat snel naderende rijders weten dat je ze gezien hebt. Het anticiperen op andere (veel sneller rijdende) weggebruikers is het lastigste onderdeel van het Nürburgring-noob-bestaan.

05. De eerste en tweede versnelling heb je niet nodig

Op de Nürburgring gebruik je in principe niet je eerste of tweede versnelling (uiteraard enigszins afhankelijk van je versnellingsbak, grip en vermogen). Het meeste doe je in z’n drie en vier. Zit je in z’n twee? Hup: kin omhoog en borst naar voren, want dat kan harder. Foto’s: Bop Westerduin

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear