
‘Amerikaanse auto’s kunnen alleen snel in een rechte lijn, maar niet door een bocht’, zullen haters in de kroeg zeggen. In de loop der jaren heeft de Amerikaanse auto-industrie auto’s voortgebracht die wel degelijk goed een bocht kunnen maken. Voor vandaag doet Ford er een schepje bovenop, want de Mustang GTD is een van de snelste auto’s op de Nürburgring aller tijden.
Met Dirk Müller achter het stuur wist de Ford Mustang GTD een rondetijd van 6:57.685 te realiseren op de Nürburgring. Over het algemeen geldt dat elke tijd onder de 7 minuten wordt als bizar snel omschreven. Er zijn maar een handjevol auto’s die dat voor elkaar krijgen. Zelfs supercars en hypercars bijten zich stuk op deze grens. Het zijn vooral de specifiek voor het circuit ontworpen en ontwikkelde auto’s die onder de magische grens weten te komen.
Dat zijn er namelijk niet zoveel, zeker niet als je de getunede en niet-straatlegale auto’s niet meerekent. De Ford Mustang GTD is sneller dan de Rimac Nevera (7:05.298) en de Porsche 718 Cayman GT4 RS (7:09.300). Sterker nog, er zijn maar zeven auto’s met een tijd onder de zeven minuten en daarvan staat de Mustang op de zesde positie
Snelste rondetijden straatlegale fabrieksauto’s op de Nürburgring:
Tijd | Auto | Coureur |
6:29.000 | Mercedes AMG One | Maro Engel |
6:43.300 | Porsche 991 GT2 RS Manthey Performance Kit | Lars Kern |
6:48.047 | Mercedes-AMG GT Black Series | Maro Engel |
6:49.328 | Porsche 911 GT3 RS | Jörg Bergmeister |
6:55.737 | Porsche 911 GT3 Manthey Performance Kit | Kévin Estre |
6:57.685 | Ford Mustang GTD | Dirk Müller |
6:59.93 | Porsche 911 GT3 | Lars Kern |
Ondanks de bijzondere prestatie van Ford, blijft er toch een gevoel van lichte teleurstelling hangen. Alsof het lijkt dat ze verwacht hadden dat de Ford Mustang GTD sneller op de Nürburgring zou zijn. Dat laat Ford-baas Jim Farley ook weten: ‘We zijn trots dat we de eerste Amerikaanse autofabrikant zijn met een auto die een ronde over de Nürburgring binnen zeven minuten kan afleggen. Maar we zijn nog niet tevreden. We weten dat we nog veel sneller kunnen met de Mustang GTD. Dus we komen terug’
Waarom is de Ford Mustang GTD zo snel op de Nürburgring?
De Ford Mustang GTD vertoont meer gelijkenissen met een racewagen met kentekenplaten. Het uitgangspunt was dan ook de Mustang GT3-raceauto. Dat is ook wel te zien aan de enorme spoilers en het kale interieur. Voor de openbare weg is er geen limiet voor het maximale vermogen, dus kon Ford de V8 opschroeven tot maar liefst 815 pk dankzij een supercharger. Semiactieve wielophanging, actieve aerodynamica en koolstofkeramische remschijven doen de rest.
Lees ook: Deze kleine verandering aan Nürburgring gaat groot verschil maken voor bestuurders
De Ford Mustang GTD is niet alleen net zo snel als een Porsche, maar ook qua prijs ontloopt het elkaar ook niet veel. De Mustang GTD kost 467.000 euro. Aanzienlijk meer dan een Porsche. Dan moeten we er wel bij zeggen dat veel p opties aanwezig zijn op de exemplaren die de rondetijden hebben neergezet. Dus met een Weissach-package, keramische remschijven en Manthey-kit is het verschil veel kleiner.
Eén reactie op “De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit automerk betaalt de benzine van zijn klanten, maar daar zullen de klanten niet echt blij mee zijn

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Niemand koopt een Maserati, dus rijdt deze Maserati zichzelf (en snel ook)

Deze 3D geprinte hybride is officieel sneller dan een Koenigsegg

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

Dit F1-record van Jan Lammers kan Max Verstappen voorlopig niet breken

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Elektrische Toyota Land Cruiser rijdt 7 kilometer onder water

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Deze kleine verandering aan Nürburgring gaat groot verschil maken voor bestuurders

Niemand weet wat er met deze Saab is gebeurd, want hij kan niet gecrasht zijn op de Nürburgring

In dit uitzonderlijke geval wordt de schade van een crash op de Nürburgring wél gedekt

Uitstappen op het circuit is nog het minst domme wat deze GTI-rijder doet

Telefoonmerk Xiaomi wil Porsche verslaan met deze SU7 Ultra: 1.500+ pk met ‘V8s’- en ‘V6s’-motoren

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Je leven is een leugen: het logo van BMW is helemaal geen propeller

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Gaat het verbod op benzineauto’s in 2035 nog door? ‘EU laat zien dat ze kunnen versoepelen’

Een wat druk ontwerp, maar wel heerlijk dik.