TopGear reed zojuist de nieuwe Fiat Panda. In het komende nummer het uitgebreide testverslag, hier alvast de highlights.

Testobject: Fiat Panda
Uitvoering: 0.9 TwinAir Turbo
Locatie: Napels
Weersomstandigheden: zonnig, graad of 16: prima dus
 

Wat reden we?

De geheel nieuwe versie van een van dé iconen van Fiat, de Panda. Deze derde generatie lijkt uiterlijk behoorlijk op zijn voorganger, vooral van de zijkant. Dat profiel, dat gekke derde zijruitje: typisch Panda.

De neus is er, dankzij een dikke grille met aan weerszijden een drietraps kerstboom van koplampen, richtingaanwijzers en mistlampen, een stuk stoerder op geworden. Aan de achterkant blijkt de Panda opeens mediterrane heupen te hebben gekregen; hij is aan de onderkant een stuk dikker dan van boven. Het meisje is een vrouw geworden, zeg maar.

Dat klopt ook in twee andere opzichten: hij zij is 11 centimeter langer geworden (wat op zo’n propjesformaat best veel is). Daarbij is ze nadrukkelijk opgebouwd uit een vorm die de Fiat-ontwerpers woordspelerig squircle noemen: square en circle, ofwel een rechthoek met afgeronde hoeken. Die zie je dan ook overal terug, tot de vorm van het stuur aan toe.

Nu we toch bij het interieur zijn aangeland: dat is wel het spectaculairst veranderd en verbeterd. Mooie materialen, strak verwerkt in een design dat ergonomisch én cento percento Italiaans is.
 

En, beviel het?

Zeker! De Panda is verrassend comfortabel en stil, en dankzij die geweldig leuke tweecilinder TwinAir-motor nog lekker vlot en zuinig ook, en dat alles onder het genot van dat gezellige brommetje dat de motor ten gehore brengt. Schakelen gaat als een zonnetje en remmen gebeurt mooi progressief.

Als we dan toch wat te mopperen hebben dan is het op de besturing, die alleen nieuwe maatstaven zet op het gebied van totale gevoelloosheid. Jammer, omdat de rest van de Panda juist zo lekker gooi- en smijterig overkomt.
 

Nog bijzonderheden?

Dit is op zich allemaal al bijzonder genoeg, maar laten we niet onvermeld laten dat je de Panda in tien verschillende buitenkleuren kunt krijgen, met negen verschillende interieurs, met een keur aan gadgets (TomTom-navi, speciale dozen voor in de bagageruimte etc.), zodat personaliseren een fluitje van een cent is. Oh ja: dankzij de lage CO2-uitstoot is de Panda tot 2014 bpm- en wegenbelastingvrij.
 

Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?

Het laatste eerst: op 17 februari. De elders wel leverbare diesel en 1.2 komen niet naar Nederland, wel bovenvermelde 0.9 TwinAir Turbo van 85 pk en voor het eerst de 20 pk lichtere variant zonder turbo. Later komen nog een BiFuel-versie en de 4×4. Er komen drie uitrustingsniveaus (Pop, Easy en Lounge). De vanafprijs bedraagt € 9.290 – inderdaad stevig duurder dan voorheen, maar daar krijg je serieus meer auto voor terug.

Reacties

Meer van TopGear