Niets is veilig voor de slijptol van driftheld en autokapper Daigo Saito – zelfs geen Ferrari 599. De zijwaartse coureur kon zijn driften niet beheersen en hakte de nieuwe Toyota Supra A90 in mootjes om hem breder, lager, lichter én met een 800 pk sterke 2JZ-motor weer in elkaar te lassen, schroeven en popnagelen.
De 2JZ-motor is de krachtbron uit de vorige generatie Supra (A80) en de letterlijke motor achter de populariteit van het icoon. Al sinds de eerste signalen over een nieuwe Supra hopen de fans op de terugkomst van de 2JZ. Die kwam er niet, maar gelukkig zijn er zat mogelijkheden om de motor er zelf in te klussen.
De 2JZ-motor groeide
Tuner HKS boorde de 2JZ op van 3,0 liter naar 3,4 liter en met een aardig formaatje turbo noteert Daigo Saito een vermogen van 800 pk. Genoeg voor een lokale mistbank op het circuit. Het doel van de Toyota Supra A90 met 2JZ-motor is deelname aan het D1-driftkampioenschap. Daarnaast doet hij mee met het Gymkhana Grid-evenement van Ken Block.
Aan de voor en achterkant van de Supra trimde Daigo overbodig metaal weg en hij plaatste een rolkooi. De wielkasten kregen ook een knipbeurt om ruimte te maken voor bredere wielen en meer stuuruitslag. Door de korte wielbasis van de Supra staan de wielen nu haast vierkant onder de koets. De auto werd in slechts 42 dagen gebouwd – nu hopen dat ie niet binnen één uur wordt verwoest.
Reacties