
Niets is veilig voor de slijptol van driftheld en autokapper Daigo Saito – zelfs geen Ferrari 599. De zijwaartse coureur kon zijn driften niet beheersen en hakte de nieuwe Toyota Supra A90 in mootjes om hem breder, lager, lichter én met een 800 pk sterke 2JZ-motor weer in elkaar te lassen, schroeven en popnagelen.
De 2JZ-motor is de krachtbron uit de vorige generatie Supra (A80) en de letterlijke motor achter de populariteit van het icoon. Al sinds de eerste signalen over een nieuwe Supra hopen de fans op de terugkomst van de 2JZ. Die kwam er niet, maar gelukkig zijn er zat mogelijkheden om de motor er zelf in te klussen.
De 2JZ-motor groeide
Tuner HKS boorde de 2JZ op van 3,0 liter naar 3,4 liter en met een aardig formaatje turbo noteert Daigo Saito een vermogen van 800 pk. Genoeg voor een lokale mistbank op het circuit. Het doel van de Toyota Supra A90 met 2JZ-motor is deelname aan het D1-driftkampioenschap. Daarnaast doet hij mee met het Gymkhana Grid-evenement van Ken Block.
Aan de voor en achterkant van de Supra trimde Daigo overbodig metaal weg en hij plaatste een rolkooi. De wielkasten kregen ook een knipbeurt om ruimte te maken voor bredere wielen en meer stuuruitslag. Door de korte wielbasis van de Supra staan de wielen nu haast vierkant onder de koets. De auto werd in slechts 42 dagen gebouwd – nu hopen dat ie niet binnen één uur wordt verwoest.
Meer van TopGear


Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

Kijk, dit is precies hoe de Toyota Supra had moeten zijn

De mooie reden waarom deze Supra 600.000+ km heeft gelopen (en jij kunt hem kopen)

F1-coureur Liam Lawson rijdt in deze gemodificeerde Toyota Supra

Toyota bouwt 100 speciale GR Supra’s (met handbak!) voor Europa

Politie waarschuwt dat autodieven op zoek zijn naar één type auto: meerdere per nacht gejat

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Veel actieradius of een zuinig verbruik is niet de manier om auto’s te verkopen, denkt het grootste merk ter wereld

De (veruit) meest gestolen auto van Nederland is compleet vernieuwd

Zoveel auto’s van het betrouwbaarste merk ter wereld rijden er op deze aardbol rond

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

F1-coureur Liam Lawson rijdt in deze gemodificeerde Toyota Supra

Toyota Supra MT review: Is de Supra beter met een handbak?

De oude Toyota Supra (A80) neemt het op tegen de nieuwe (A90) op het circuit

De Toyota Supra heeft een handbak, alleen bij de zescilinder

Toyota Supra schakelt bij met handbak

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Honda komt binnenkort met de efficiëntste benzinemotor ooit (omdat jullie geen EV’s kopen)

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Veel actieradius of een zuinig verbruik is niet de manier om auto’s te verkopen, denkt het grootste merk ter wereld

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

De (veruit) meest gestolen auto van Nederland is compleet vernieuwd

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Je zou het niet verwachten, maar auto’s met deze lakkleuren verliezen het hardst hun waarde

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Binnenkort kan een laadbeurt echt zo kort duren als een tankbeurt in Europa

Honda komt binnenkort met de efficiëntste benzinemotor ooit (omdat jullie geen EV’s kopen)
