
Nederland is gek op Alpina, dat kun je wel stellen. Alle berichten die we schrijven over de opgewaardeerde BMW’s mogen rekenen op veel positieve reacties. Toch gek dan dat er geen officiële Alpina-dealer in Nederland was. Wie graag zo’n auto wilde, moest zelf op zoek gaan in Duitsland of via de grijze import een auto regelen. Of een tweedehandsje kopen, natuurlijk. Allemaal niet zo’n groot probleem, maar gemak dient de mens.
Er is nu een Alpina-dealer in Nederland
De BMW-dealer Dusseldorp is vanaf nu aangesteld als officiële dealer van Alpina. In Apeldoorn en Den Haag kun je terecht voor een proefrit in de nieuwe modellen van Alpina, voor de aanschaf en voor het onderhoud. De monteurs krijgen een speciale training om de Alpina’s te kunnen onderhouden. De twee vestigingen zijn de enige officiële Alpina-locaties in Nederland. Overigens zijn er nog wel een aantal zelfbenoemde Alpina-specialisten te vinden.
De auto’s van Alpina
Zoals je weet, is Alpina niet zomaar een BMW-tuner. De auto’s verlaten de fabriek van Alpina met een eigen chassisnummer en volgens het kenteken zijn het ook geen BMW’s. Momenteel biedt Alpina eigen interpretaties aan van de 3-serie, X3, X4, 5-serie, 7-serie, X7 en de 8-serie Gran Coupé. De auto’s zijn vaak nagenoeg even snel als de M-modellen van BMW, maar zijn meer gericht op comfort en minder op knalharde prestaties.
Meer van TopGear


Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Deze 6 toffe Alpina’s kosten minder dan de goedkoopste nieuwe BMW

Er mag gehuild worden: dit is de laatste Alpina voordat het automerk gaat stoppen

De overheid verkoopt een ‘Alpina B6’ voor een prikkie (maar er is een addertje)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma
