Wie een elektrische auto heeft, zal het zijn opgevallen dat je bij lagere temperaturen iets minder range hebt dan in de zomer. En wie geen EV heeft, wrijft dat er maar al te graag in. Dat de actieradius iets kleiner is, is duidelijk, maar hoeveel houd je dan uiteindelijk over? Dat zochten een stel Noren uit tijdens de El Prix 2025. Ze kijken daarbij met welke elektrische auto’s je het verst komt in winterse omstandigheden.
De El Prix is een jaarlijks terugkerend fenomeen dat georganiseerd wordt door Motor (een Noors tijdschrift) en de NAF, de Noorse Automobielfederatie. De test wordt niet gehouden in een laboratorium op een rollenbank, maar gewoon buiten in de sneeuw. De omstandigheden waren verre van ideaal (dus eigenlijk perfect): temperaturen tussen 7 graden boven en 6 graden onder nul. Aan het begin van de test was er een ijskoude regen. Daarnaast stonden de testauto’s ook nog een uur in de file.
Er zijn twee soorten winnaars: absoluut en relatief
Nu kun je bij de El Prix 2025 op twee manieren kijken wie de winnaar is. Enerzijds heb je natuurlijk de auto die het grootste bereik heeft. Dat is de winnaar in absolute zin: de EV die het verste is gekomen wint. Anderzijds kun je ook kijken welke auto de kleinste afwijking heeft ten opzichte van de WLTP-opgave. Dat is de winnaar in relatieve zin. Die laatste is misschien wel belangrijker, omdat je dan weet waar je aan toe bent. Dat maakt de uitslag van 2025 ook zo enorm interessant.
Er zijn twee winnaars als het aankomt op actieradius. Zowel de Tesla Model 3 als de Polestar 3 haalden exact dezelfde afstand van 531 kilometer. Nou ja, om heel eerlijk te zijn, viel de Tesla 250 meter eerder stil. In relatieve zin is Tesla echter de grootste verliezer. Volgens de WLTP-opgave moet de Tesla Model 3 Long Range namelijk 702 kilometer halen, en komt dus 171 kilometer te kort. Polestar communiceert een range van 560 kilometer en komt dus slechts 29 kilometer te kort.
Om deze verschillen beter te begrijpen, is het goed om te weten wat WLTP betekent. De afkorting staat voor Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure. Het is een meetmethode die alle fabrikanten moeten toepassen om het verbruik (en de actieradius) van een auto vast te stellen. Op deze manier zijn alle opgaven met elkaar te vergelijken. Althans, dat zou je denken, want volgens de El Prix is er toch een verschil tussen opgave en realiteit.
EV’s met slechte opgaven scoren relatief goed in de El Prix 2025
Daarmee is de Polestar 3 in principe dus de winnaar in absolute en relatieve zin. Wat ons verder opvalt aan de uitslagen van de El Prix 2025, is dat auto’s met een niet al te denderende opgave relatief gezien minder afwijken in de praktijk. De Mini Countryman, Mercedes G-klasse en Lotus Emeya weken namelijk weinig af van hun fabrieksopgave: de afwijking bedroeg minder dan 64 kilometer. Dus de opgaven zijn niet het beste in hun klasse, maar het verschil met de fabrieksopgave in winters weer is klein.
Lees ook: De elektrische Volkswagen ID.7 rijdt nu net zo ver als een diesel (al is er een kleine ‘maar’)
Aan de andere kant weken auto’s als de Porsche Macan, Volkswagen ID.7, Audi Q6 en Peugeot E-3008 juist enorm veel af van hun WLTP-opgave bij de El Prix 2025. Die auto’s moeten allemaal (veel) meer dan 500 kilometer halen, maar kwamen minimaal 123 kilometer tekort. Vorig jaar kwam de HiPhi Z het verst op een accu (439 kilometer, opgave 520 kilometer), terwijl de Jeep Avenger het beter deed dan de WLTP-opgave (286 kilometer, opgave 260 kilometer).
A stranger heeft op 17 januari 2025 geschreven:
Dat in het artikel niet vermeld wordt dat Polestar letterlijk poolster betekent en dat het daarom juist niet zou moeten verbazen dat deze het best presteert in de kou, is mij een raadsel.