Wie een elektrische auto heeft, zal het zijn opgevallen dat je bij lagere temperaturen iets minder range hebt dan in de zomer. En wie geen EV heeft, wrijft dat er maar al te graag in. Dat de actieradius iets kleiner is, is duidelijk, maar hoeveel houd je dan uiteindelijk over? Dat zochten een stel Noren uit tijdens de El Prix 2025. Ze kijken daarbij met welke elektrische auto’s je het verst komt in winterse omstandigheden.

De El Prix is een jaarlijks terugkerend fenomeen dat georganiseerd wordt door Motor (een Noors tijdschrift) en de NAF, de Noorse Automobielfederatie. De test wordt niet gehouden in een laboratorium op een rollenbank, maar gewoon buiten in de sneeuw. De omstandigheden waren verre van ideaal (dus eigenlijk perfect): temperaturen tussen 7 graden boven en 6 graden onder nul. Aan het begin van de test was er een ijskoude regen. Daarnaast stonden de testauto’s ook nog een uur in de file.

Er zijn twee soorten winnaars: absoluut en relatief

Nu kun je bij de El Prix 2025 op twee manieren kijken wie de winnaar is. Enerzijds heb je natuurlijk de auto die het grootste bereik heeft. Dat is de winnaar in absolute zin: de EV die het verste is gekomen wint. Anderzijds kun je ook kijken welke auto de kleinste afwijking heeft ten opzichte van de WLTP-opgave. Dat is de winnaar in relatieve zin. Die laatste is misschien wel belangrijker, omdat je dan weet waar je aan toe bent. Dat maakt de uitslag van 2025 ook zo enorm interessant.

Er zijn twee winnaars als het aankomt op actieradius. Zowel de Tesla Model 3 als de Polestar 3 haalden exact dezelfde afstand van 531 kilometer. Nou ja, om heel eerlijk te zijn, viel de Tesla 250 meter eerder stil. In relatieve zin is Tesla echter de grootste verliezer. Volgens de WLTP-opgave moet de Tesla Model 3 Long Range namelijk 702 kilometer halen, en komt dus 171 kilometer te kort. Polestar communiceert een range van 560 kilometer en komt dus slechts 29 kilometer te kort.

Polestar 3 Long Range wit (2025) zijkant links voor schuin rijdend door sneeuw winter el prix 2025

Om deze verschillen beter te begrijpen, is het goed om te weten wat WLTP betekent. De afkorting staat voor Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure. Het is een meetmethode die alle fabrikanten moeten toepassen om het verbruik (en de actieradius) van een auto vast te stellen. Op deze manier zijn alle opgaven met elkaar te vergelijken. Althans, dat zou je denken, want volgens de El Prix is er toch een verschil tussen opgave en realiteit.

EV’s met slechte opgaven scoren relatief goed in de El Prix 2025

Daarmee is de Polestar 3 in principe dus de winnaar in absolute en relatieve zin. Wat ons verder opvalt aan de uitslagen van de El Prix 2025, is dat auto’s met een niet al te denderende opgave relatief gezien minder afwijken in de praktijk. De Mini Countryman, Mercedes G-klasse en Lotus Emeya weken namelijk weinig af van hun fabrieksopgave: de afwijking bedroeg minder dan 64 kilometer. Dus de opgaven zijn niet het beste in hun klasse, maar het verschil met de fabrieksopgave in winters weer is klein.

Lees ook: De elektrische Volkswagen ID.7 rijdt nu net zo ver als een diesel (al is er een kleine ‘maar’)

Aan de andere kant weken auto’s als de Porsche Macan, Volkswagen ID.7, Audi Q6 en Peugeot E-3008 juist enorm veel af van hun WLTP-opgave bij de El Prix 2025. Die auto’s moeten allemaal (veel) meer dan 500 kilometer halen, maar kwamen minimaal 123 kilometer tekort. Vorig jaar kwam de HiPhi Z het verst op een accu (439 kilometer, opgave 520 kilometer), terwijl de Jeep Avenger het beter deed dan de WLTP-opgave (286 kilometer, opgave 260 kilometer).

8 reacties op “Deze elektrische auto rijdt (verrassend genoeg) het het verst als het ijskoud is”

  1. Vreemd artikel en conclusie. Volgens mij is de relatieve winnaar niet de auto met de kleinste WLTP afwijking maar de auto die het meest uit zijn accupakket perst.
    Als beide modellen 531 km halen in de kou dan is de Model 3 de relatieve winnaar. Die haalt 531km uit een 78kwh accu waar de Polestar een 111kwh accu heeft.

    • Nee hoor Ferry dat is alleen hoe jij het wil zien omdat je net als die andere Musk fanboys elke strohalm wil aangrijpen om nog iets positiefs te kunnen roepen nu ze aan alle kanten ingehaald worden en alleen nog verkopen omdat ze voor dumpprijzen in de ramsj zijn gegooid.

  2. Interessante uitkomst.
    Heeft dit nog iets te maken met het type accu of is er een andere reden waardoor deze best wel grote verschillen verklaard kunnen worden? Of is het echt de grootte van de accu? Blijft een grote accu kouder doordat er relatief minder van ze gevraagd wordt?

  3. Dus als je een EV wilt kopen, koop dan chinees. Want de Amerikanen bedriegen je waar we bij staat. En zo een Polestar ziet er vele malen beter uit dan zo een Musk mobiel.

    • Ja, dat is vast de enige verklaring die er is. 🙄

      Zou het niet veel interessanter zijn om er nou echt achter te komen wat de oorzaak van de verschillen is dan direct met een ‘mijn subjectieve voorkeur is beter dan de jouwe’ reactie te komen?

      Als er een technische en oplosbare oorzaak achter zit dan kunnen alle EV’s daar in de toekomst misschien wel baat bij hebben.

      En nee, ik rij nog geen EV, voor mijn persoonlijke en zeer subjectieve usecase is een ICE momenteel nog practischer en ik hou erg van mechanica.

      • Beide rijden 500km in de winter. En waarschijnlijk rijdt de tesla in de zomer makkelijk 700, waar de Polestar dan alsnog de 500 haalt.

        Prima allemaal. 500km is 5 uur rijden en de helft van wintersport. Perfect om even de bene te strekken.

    • Deze semi Zweed doet het ok, maar alle echte Chinezen hebben een mega hoog verbruik. En dat is nog los van de matige bouwkwaliteit, slechte software, gare wegligging en de standaard spyware die ze allemaal hebben.

  4. Dat in het artikel niet vermeld wordt dat Polestar letterlijk poolster betekent en dat het daarom juist niet zou moeten verbazen dat deze het best presteert in de kou, is mij een raadsel.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *