Vanaf vandaag doet Polestar écht mee met de grote jongens. De eerste SUV van het merk is hier. Na het succes van de Polestar 1 en de Polestar 2 is hier de logische opvolger: de Polestar 3. Waar hij het wint op de concurrentie: zijn geslepen aerodynamische flanken. Daar schuilt een heleboel snelheid. Daarnaast verwacht je dat het een ontzettend slimme auto’s met veel vermogen. Die verwachting maakt hij waar.

De Volvo-sensoren die kunnen scannen of je per ongeluk je kinderen of huisdieren in de auto hebt achtergelaten, komen naar de Polestar 3. Daarnaast kan hij ook tijdens het rijden over je schouder meekijken en houdt hij in de gaten of je wel aan het opletten bent. Wanneer het hem niet zint, grijpt de Polestar in met waarschuwingen op het display of doet hij zelfs een noodstop.

Specificaties van de Polestar 3

Er wordt al genoeg gebabbeld over alle kunstmatige intelligentie van de Polestar 3, dus laten we snel naar het vermogen gaan. Dat komt neer op 518 pk en 910 Nm koppel bij de performance-versie. Als dat wat teveel voor je is, is er ook nog de ‘Long Range’-spec die 490 pk en 840 Nm teweegbrengt. Ook niet vervelend.

Beide versies worden aangedreven door een twee elektromotoren, een op de vooras en een achter. Daarbij kun je de voorste motor uitzetten om energie te besparen. Een sprintje van 0 naar 100 km/u moet hij kunnen doen in 4,7 seconden in de sterkste versie en de langeafstandsvariant doet dat in 5 seconden. Allebei krijgen ze een 111-kWh lithium-ionbatterij en een warmtepomp.

Je moet 610 kilometer ver kunnen komen met de Long-Range, de Performance gaat tot 580 kilometer. Binnenin de Polestar 3 is er ruimte voor vijf personen, een frunk van 32 liter en een kofferbak van 484 liter. De wielbasis is even groot als die van een Volvo XC90: 2,9 meter. Als het rijden allemaal wat te stil voor je is, kun je nog altijd het B&W-audiosysteem raadplegen.

De prijs van de Polestar 3

Dan naar het uiterlijk. Hij is nog altijd even trots op zijn Scandinavische invloeden bij het ontwerp. Toch zijn er ook wat kenmerken aan toegevoegd, zoals de koplampen die nu uit twee delen bestaan en de voorbumper waarbij de sensoren goed zichtbaar zijn. Over die sensoren; hij zit er vol mee, maar het pakket is nog niet compleet.

In 2023 komt er namelijk een optioneel pakket uit met LiDAR waardoor de Polestar 3 in de toekomst zelf kan rijden. De richtprijs van de Polestar 3 is 89.900 euro. Voor het performance pakket betaal je 6.600 euro meer. Daarmee kost hij bijna het dubbele van de Polestar 2 Standard Range met enkele motor. Je kunt er vanaf nu een bestellen bij Polestar.

Reacties

  • Dirkie heeft op 12 oktober 2022 geschreven:

    Die middenconsole die naar voren to breder wordt ziet er niet comfortabel uit.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)