Fantastisch design heeft altijd voorop gelopen in de Alfa Romeo-filosofie. Goed nieuws dan: dat zal niet veranderen als het merk in 2025 volledig elektrisch wordt, volgens designbaas Alejandro Mesonero-Romanos. Sterker nog: de nieuwe Alfa’s zullen er niet uitzien als elektrische auto’s. De voormalig ontwerper van Renault, Seat en Cupra legt het uit aan TopGear.

‘Elektrificatie verandert de manier waarop de auto beweegt, maar het karakter, de stijl, de waarden blijven. Er elektrisch uitzien om het elektrisch eruitzien, dat heeft geen zin vanuit mijn oogpunt’, antwoordde hij op de vraag welke impact elektrificatie zal hebben op toekomstige ontwerpen.

‘We gaan niet zeggen: “Oké, het is een elektrische auto, laten we hem er anders uit laten zien omdat hij elektrisch is.” Dat is de manier waarop het werkte voor bedrijven als BMW, het was meer marketingcommunicatie, ze wilden in het ontwerp van de auto aangeven dat hij elektrisch was, om te laten zien dat ie anders was dan al het andere, om gezien te worden als een technologiebedrijf.’

‘Maar nu iedereen elektrisch is of wordt, is is het niet nodig om te zeggen: “Hé, hallo, ik ben elektrisch, kijk naar mij.” Het is niet nodig om aan te geven dat je elektrisch bent. Het enige dat verandert, is de krachtbron, maar de rest van de waarden van de auto verandert niet. Voor mij is het belangrijk dat het een Alfa Romeo is, of hij nu elektrisch is of niet.’

Wat wil Alfa Romeo dan wel?

‘We willen visceraal zijn. Als we een auto laten zien en er is geen “wauw”-effect, dan is dat niet het resultaat dat we willen hebben. Voor ons is het erg belangrijk om een ​​gedurfde houding aan te nemen, om ​​proporties te hebben die sportiviteit uitstralen. We moeten een assertieve uitdrukking van de voorkant hebben. Kijk naar elke Alfa Romeo: ze hebben een assertieve blik, het gaat om karakter’, benadrukt de Alfa-ontwerper.

‘We zijn erg geïnspireerd door het menselijk lichaam voor deze atletische benadering, dus we hebben het over spieren, bouwlijn, gezicht, alles moet menselijkheid ademen. Een Alfa Romeo kan niet robotachtig zijn. Het moet met mensen te maken hebben. De oppervlakken moeten de zintuigen aanspreken, zodat je elke keer dat je een Alfa Romeo ziet, hem wilt aanraken om met je handen te bevestigen waar je ogen naar kijken.’

‘We moeten ook durven’, vervolgt hij. ‘We hebben deze visuele kracht nodig, dus mensen zeggen: “Wauw, dit is een Alfa Romeo.” Oké, je vindt ‘m misschien niet mooi, maar het is in ieder geval geen auto die je zonder enige mening achterlaat. Ik denk dat het iets verschrikkelijks zou zijn voor Alfa als iemand zou zeggen: “Oké, de zoveelste auto.” We moeten risico’s nemen, we moeten durven.’

Als de meesten het maar mooi vinden

‘Als je naar Alfa’s in het verleden kijkt – denk aan de BAT-modellen van Franco Scaglione, de 8C 2900 Le Mans, de Carabo van Gandini – kijk naar al die auto’s, het waren echt statements. Zolang we geliefd zijn bij misschien niet alle, maar een flink aantal mensen, komt het goed.’

Dus wat zijn de grote uitdagingen als het gaat om elektrische Alfa Romeo’s? ‘De richtlijnen blijven, maar de verhoudingen veranderen, en dat verandert de architectuur van de auto’, zegt Mesonero-Romanos. ‘Langere wielbases, kortere overhangen, grote accu’s, een lager zwaartepunt. Het gaat niet meer om hoeveel liter een motor meet, nu hebben we het over de actieradius. Het is een andere stijl, en dat betekent dat we naar veel dingen moeten kijken waar we voorheen niet naar keken.’

‘Het enige wat ik tegen de ontwerpers zeg, is dat je niet geobsedeerd moet zijn met het feit dat het een elektrische auto is. Het is een auto met een andere architectuur, en dat is alles. We moeten nog steeds emotie overbrengen, we moeten nog de oude waarden laten zien, alles wat we leuk vinden in design.’

Reacties

  • Prova heeft op 12 augustus 2022 geschreven:

    Alfa ‘s moeten Alfa’s blijven en geen familiewagens worden zoals men bij Stellantis zou willen. Alfa heeft gewoon geen gamma meer. De nieuwe Tonale kan me totaal niet bekoren, ik had veel liever een nieuwe Gulietta gezien, en zeker in de toekomst geen Peugeot-chasis met een driecilinder motortje in om zoveel mogelijk winst te maken. Alfa , Fiat en Abarth moeten hun Italiaanse identiteit behouden en Italiaans blijven, en hebben al decenia slecht management meegemaakt. En elektrisch ben ik zeker geen fan van, ik denk nog steeds dat waterstof de toekomst gaat worden. Wanneer de benzinemotor uitgevonden was, was het ook duur om met literflessen benzine te kopen. Er zal wel iets op gevonden worden. Het is niet omdat Europa in het water springt dat de ganse wereld gaat volgen. In Japan wordt deftig geexperimenteerd met verbrandingsmotoren op waterstof. En anders stopt het hier na 42 jaar en 11 alfa’s voor mij.

    Reageer
  • John 34 heeft op 10 augustus 2022 geschreven:

    Ik ben het zeer eens met het statement dat je electrische auto’s er niet per se anders uit hoeft te laten zien omdat ze electrisch zijn. Conceptueel gezien gaat het hier mijns inziens mis met vele automerken die EV’s aanbieden, neem bv de monsters die BMW creëert tegenwoordig of Hyundai of Seat die tegenwoordig koelkasten fabriceren. Toevallig vandaag een Mercedes EQS of EQE gezien in Stockholm. Dit model appelleert totaal niet aan merkheritage van Mercedes, het ziet er gewoon niet uit als een Mercedes. Het lijkt op een soort bubbel. Een Mercedes hoort m.i. Duitse luxe en kwaliteit uit te stralen, zoals bijv. W126 destijds. Dat doet dit ding niet, omdat het er geheel nieuw, electrisch uit moet zien, in mijn ogen ook marketing nonsence.

    Reageer

Laat een antwoord achter aan John 34 Reactie annuleren

(verplicht)