Drie elektromotoren, 1.111 pk, een actieradius rond de 800 kilometer en een sprint van 0 naar 100 km/u in minder dan twee seconden. Klinkt niet als een Aston Martin, toch? Binnenkort wel. Lucid Motors – de bouwer van de geweldige Lucid Air – gaat onderdelen van elektrische aandrijflijnen leveren aan Aston Martin. AM blijft ook nog de techniek van Mercedes gebruiken.
Lawrence Stroll noemt de overeenkomst tussen Aston Martin en Lucid ‘een gamechanger’. Door de samenwerking hoopt Stroll ‘toegang te krijgen tot de hoogste prestaties in de industrie en de innovatiefste technologieën’ voor de elektrische Aston’s. Het doel is om een eigen elektrisch platform te ontwikkelen met de techniek van Lucid en Mercedes.
Hoe ziet een elektrische Aston Martin eruit?
De elektrische auto’s van Aston Martin moeten voldoen aan een aantal criteria. De batterijefficiëntie moet ‘exceptioneel’ zijn, hij moet AWD hebben met torque vectoring op alle wielen, actieve aerodynamica, weinig luchtweerstand en een slanke carrosserie ‘die vals speelt met de wind’. Hieronder zie je in een schets hoe dat er ongeveer uit moet zien.
Aston Martin investeert de komende vijf jaar twee miljard pond (omgerekend ongeveer 2,3 miljard euro) in de vergroening van het merk. Deze missie noemt Aston Martin zelf, ‘Racing. Green.‘. De eerste stap is de plug-in hybride Valhalla, die wil het merk komend jaar presenteren. In 2025 moet de eerste auto op het elektrische platform verschijnen. Weer een jaar later komt er van elk model ook een volledig elektrische versie. Uiteindelijk is het doel om in 2030 volledig elektrisch te zijn.
De eerdere elektrische Aston Martin
In 2019 trok Aston Martin het doek van de volledig elektrische versie van de Rapide. Er gingen zelfs geruchten dat James Bond in deze elektrische sedan zou rijden. Maar helaas, nog geen jaar later schrapte Aston Martin de plannen voor de elektrische auto. Het merk ging liever vol voor de DBX, waarschijnlijk is een SUV zonder batterijen ook iets winstgevender.
Reacties