Aston Martin Valhalla krijgt V8, wordt extremer

De V6 verdwijnt in de prullenbak en de neus is herzien

Foto('s): Aston MartinAston Martin Valhalla
Foto('s): Aston Martin Aston Martin Valhalla
Foto('s): Aston MartinAston Martin Valhalla
Foto('s): Aston MartinAston Martin Valhalla
Foto('s): Aston MartinAston Martin Valhalla
Foto('s): Aston MartinAston Martin Valhalla
Foto('s): Aston MartinAston Martin Valhalla
Aston Martin Valhalla
Aston Martin Valhalla
Aston Martin Valhalla
Aston Martin Valhalla
Aston Martin Valhalla
Aston Martin Valhalla
Aston Martin Valhalla

Terwijl de Valkyrie luidkeels de heuvelklim van Goodwood opstormde, werden we stilletjes uitgenodigd in een besloten kamertje van Aston Martin. Daar lieten ze ons hun andere hypercar zien -eentje die we kennen, maar toch ook niet. De plannen van de Aston Martin Valhalla zijn rigoureus herzien.

In 2019 onthulde toenmalige Aston-baas Andy Palmer de nieuwe Aston Martin Valhalla. Achter de bestuurder lag een gloednieuwe V6-motor met de bijnaam TM01. Maar sinds kort zwaait ex-AMG-baas Tobias Moers de scepter bij Aston en hij gooit de plannen flink om. De Valhalla is nu een hypercar van ruim 700.000 euro geworden.

De Aston Martin Valhalla wordt extremer

Aston kapt de ontwikkeling van de gloednieuwe V6-motor af en kiest toch voor de 4,0-liter V8 van AMG. De motor produceert 750 pk en krijgt hulp van twee elektromotoren voor een totaalvermogen van 950 pk en een gezamenlijk koppel van 1.000 Nm. De actieve aerodynamica drukt de boel met 600 kilo downforce op de weg. En ja: de auto is nu gemaakt van koolstofvezel.

Specificaties

De 0-100-tijd van de nieuwe Aston Martin Valhalla is een kleine 2,5 seconden. De topsnelheid is 330 km/u en een rondje Nürburgring Nordschleife moet geklaard zijn in 6 minuten en 30 seconden. Voor de oplettende lezers: dat zou inderdaad een nieuwe Nürburgring-record zijn. De huidige koning van de Ring is de Porsche 911 GT2 RS MR met een tijd van 6 minuten en 43 seconden.

Het uiterlijk van de Aston Martin Valhalla

Het uiterlijk van de Valhalla is tegelijk onder handen genomen. Aan de neus kun je nu zien dat het een broertje is van de Valkyrie. Onder de huid plaatst Aston Martin pushrod-ophanging vóór en een multilink-ophanging achter. Met een gewicht van 1.550 kilo weegt de Valhalla zo’n 20 kilo minder dan de Ferrari SF90. Foto’s van het interieur zijn er nog niet.

Hij komt in 2023

De Aston Martin Valhalla moet over twee jaar verschijnen. In principe hangt Aston geen limiet aan de productie. De prijs van 700.000 euro is trouwens nog zonder Nederlandse belastingen, wat hem overigens prima betaalbaar maakt voor mensen die niet een van de 150 Valkyries konden bemachtigen. Die auto kostte namelijk net geen 3 miljoen euro. Of ga je toch voor de Ferrari SF90, die twee derde van de prijs kost?

Reacties
  1. Niels zegt op 15 juli 2021 om 16:21:

    Wow, de ontwerper hiervan is vast fan van de Lamborghini Raptor Zagato, .. inclusief kleur…

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken