
We hebben goed nieuws en we hebben slecht nieuws. Overweeg je al een tijdje om een goedkope jonge EV te kopen, maar hield het bipolaire beleid van ons kabinet je tegen? Dan kun je nu gerust op zoek gaan, want als het goed is krijg je tot en met 2028 een fijne 30 procent korting op de wegenbelasting bij elektrische auto’s. Het slechte nieuws? Deze populaire Audi is zo zwaar dat het altijd duur blijft. Je bent per kwartaal ruim 100 euro meer kwijt dan bijvoorbeeld een Tesla Model 3.
We hebben het over de Audi e-tron. Na de Tesla Model 3 is dit de populairste tweedehands elektrische auto van Nederland. En dat snappen we wel: zo’n vijf jaar geleden kostte de auto nog minimaal 70.000 euro, maar nu heb je er al eentje voor nog geen 20.000 euro. Voor het geld van een nieuwe Dacia Spring heb je een elektrische auto die een stuk verder rijdt én een strak Audi-interieur heeft vol foefjes en schermen. Voor een marginaal grotere Q7 uit hetzelfde jaar ben je nog minimaal 40.000 euro kwijt.
Is het einde van de afschrijving in zicht?
Het is natuurlijk de vraag waar de bodem ligt voor deze Audi’s, want je wilt liever niet dat ze binnen twee jaar nog maar de helft waard zijn. Maar gevoelsmatig moet je voor rond de 20.000 euro altijd wel een koper kunnen vinden voor een dikke en vrij jonge Audi. De elektrische Audi was een bescheiden succesje in de eerste jaren, dus je hebt genoeg keuze uit exemplaren van de bouwjaren 2019 en 2020. Met een budget van 20.000 euro heb je zelfs genoeg keuze als het gaat om kleur.

Veel exemplaren zijn de Launch Edition met een 71-kWh accu. Die moeten zo’n 300 kilometer kunnen rijden. Het is niet ’s werelds efficiëntste EV, maar dat heeft er ook mee te maken dat het eigenlijk een omgebouwde benzineauto is. Het interieur is dan ook min of meer gelijk aan de Q7 uit die tijd. Je rijdt dus echt wel een klasse hoger dan een Tesla en wel vijf klasses hoger dan de Dacia Spring. En dat voor hetzelfde geld. Je krijgt serieus veel auto voor je knaken.
De specificaties van de Audi e-tron
Wat krijg je verder? De Audi e-tron Launch Edition is de uitvoering met twee elektromotoren (en dus vierwielaandrijving) en 313 pk. De 0-100-tijd is 7 seconden en de topsnelheid is 190 km/u. Op papier moet je 300 kilometer ver kunnen komen, maar in de praktijk is dat ongeveer 225 echte kilometers. Geen enorme actieradius dus, maar dankzij de laadsnelheid van 150 kW ben je snel weer onderweg. In een halfuur kun je weer tot 80 procent laden.
12 reacties op “Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Waarom boze Audi-medewerkers in België 200 autosleutels hebben verstopt

Zo open je een Audi e-tron wanneer batterij leeg is

De elektrische e-tron heet nu Audi Q8 e-tron, om het net even wat verwarrender te maken

Bumperschade op Audi kost 32.000 euro

Audi e-tron Sportback 55 S Edition

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Moet je een Mercedes laten staan voor deze nieuwe Chinese Omoda 9? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Is het nog echt zo goedkoop om met een elektrische auto op vakantie te gaan?

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Nederlander laat elektrische auto 2,5 (!) week aan de laadpaal staan bij Disneyland – zo hoog was de rekening

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

Onderzoekers vinden manier om autobanden veel sterker te maken, maar gaan het expres niet doen

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Er is één (betaalbare) benzineauto die nog veel betrouwbaarder blijkt dan een Toyota

Wat betekenen de nieuwe belastingplannen voor de dieselauto in Nederland?

Doorreizen zonder overnachting? Dan moet je in dit Europese land straks wellicht extra betalen

Juist gezien op autoprogramma duitse zender, test van EV die bijna 200.000 km had gereden. De batterij was nog 100%
Origineel was die 103% dus 3% verlies
Ik rijd sinds een half jaar een Etron 55 van 2022. Nu 120 dkm gereden en nu nog makkelijk 360 km actieradius te halen .(Wltp 408 km) Dit met 21 inch open wielen die ook nog wat “verbruiken”. Afgelopen winter naar Oostenrijk ging ook goed. Uurtje langer onderweg dan een benzineauto.
Rijdt fantastisch zonder gepiep en gekraak en nog geen enkel probleem gehad.
Als ik wel eens bij Tesla laad dan ben ik sneller vol met het 150 kw laadvermogen dan een Tesla.
Bevalt tot nu toe prima. Topkwaliteit voor een hele goede prijs.
Hier heeft de madam sinds december 2024 de audi e-tron 2020 65 000km
Een S-line (leder, zetelkoeling, open dak, zwart interieur, elektrische zetels,…
In België 0 inschrijving en 0 wegentaks (zolang je eigenaar blijft).
We laden hem momenteel trage laadkabel gewone stekker +- 70 km op 12 uur.
Autonomie vanaf april: +- 280km en +- 230 km in december.
Volgend jaar via werk laadpaal. Kunnen we nog beter inkomende stroom zonnepanelen monitoren 🙂
Het verbruik gemiddeld zomer 24 kWh en winter 30 kWh. Ze gebruikt hem 5 a 6 keer per weekdag korte afstanden.
Sinds paar weken zonnepanelen. Gebruik Plugin hybride (bedrijfswagen) zoveel mogelijk elektrisch. Met de 2 wagens op 5 a 6 jaar de batterij en panelen terug verdienen 🙂
De oude Audi Q3 (2015 140 000 km) diesel 2.0 met slechts €4000 waardeverlies verkocht. Wagen was €600 taks/jaar. Had onderhoud nodig en bovendien vrij duur onderhoud. Elektrisch is beperkt remmen en filters. Banden vallen fractie duurder uit.
De wagen aangekocht via My Way aan €29000. 1 jaar garantie inbegrepen. De opleg van €14500 zal zichzelf terug verdien aan panelen/batterij en taks.Natuurlijk weet niet hoe dit in Nederland is.
Tot op heden super tevreden over degelijkheid, rijcomfort, luxe en vooral geen rumoer van de diesel 🙂
LOL. Mijn bazen hadden allebei de 55. Met de camera spiegels. Die zijn vanwege vocht issues zeker 9 keer vervangen in 5 jaar lease. Kosten gemiddeld 1800 per keer. Het laatste jaar haar was de aandrijving achter kapot van een van de e-trons. Je zal dat maar prive moeten bekostigen.. trust me: die e-trons zijn bagger.
Bij die spiegels kun je eenvoudig het glaasje verwijderen. Doet niets af aan duurzaamheid of functionaliteit, we tegen de condens-issues.
Die motoren zijn inderdaad echt slecht. Bij mij wordt er binnenkort ook een vervangen. Gelukkig zijn de kosten, van zo’n 6500 euro, niet voor mijn rekening.
Heel comfortabele auto maar bezint eer ge begint. Koop niet zonder goede garantie, volledige onderhoudshistorie en laat een deskundige voor aanschaf luisteren naar de motoren. In een poll in een whatsapp groep op een ander forum was er bij 1 op de 3 respondenten een motor vervangen. Dat is niet representatief etc, maar toch. En Audi is absoluut niet royaal met coulance, is de ervaring van anderen.
Niet echt. Heb een Etron 55 uit 2019, en letterlijk geen halve km degradatie
Eerst en vooral de 70k naar 20k dat is compleet normaal. De wagens zijn afgeschreven/ betaald 60maanden aan grofweg 1000€ = 60000€ afbetaald dus ze zijn 10k waard en verkopen ze voor 20k
Goede deal!
Nu moet ik ook wel zeggen dat ik deze Audi liever laat staan het rijbereik al alles behalve goed te noemen.
Die zogen ook met gemak 24kwh/100km.
En 200km reëel bereik betekend om de 120km denken aan laden, 1uur rijden 30min laden neen dan u.
Een oude TESLA model 3 is heel veel zuiniger .
En Geen MUSK een TESLA!
Onzin. Ik ben langduurtester van Aviloo en monitor al 100.000 km mijn batterij in mijn Mercedes. Bij 100.000 km is de degradatie 5% oftewel 20 km bij 400 km range.
Prima wagen, maar zou voor de 55 versie gaan ipv 50 , met grotere 95kWh batterij en totaal 265kW.
Je hebt er geen ervaring mee. Na 5 jaar (hoeveel km is dat) is een batterij nog prima.
Bij mij tenminste wel.
Voorsprong door Techniek.
In de praktijk 225 km?? Ik denk dat jullie even vergeten dat een batterij na 5 jaar al flink gedegradeerd is.
Leuk, maar armoede met die radius. En je kan ook zien dat een EV zwaar aan de prijserosie is en een wegwerpvoorwerp is. Goed voor het milieu ook, ondanks de claims van recycling.