We hebben goed nieuws en we hebben slecht nieuws. Overweeg je al een tijdje om een goedkope jonge EV te kopen, maar hield het bipolaire beleid van ons kabinet je tegen? Dan kun je nu gerust op zoek gaan, want als het goed is krijg je tot en met 2028 een fijne 30 procent korting op de wegenbelasting bij elektrische auto’s. Het slechte nieuws? Deze populaire Audi is zo zwaar dat het altijd duur blijft. Je bent per kwartaal ruim 100 euro meer kwijt dan bijvoorbeeld een Tesla Model 3.

We hebben het over de Audi e-tron. Na de Tesla Model 3 is dit de populairste tweedehands elektrische auto van Nederland. En dat snappen we wel: zo’n vijf jaar geleden kostte de auto nog minimaal 70.000 euro, maar nu heb je er al eentje voor nog geen 20.000 euro. Voor het geld van een nieuwe Dacia Spring heb je een elektrische auto die een stuk verder rijdt én een strak Audi-interieur heeft vol foefjes en schermen. Voor een marginaal grotere Q7 uit hetzelfde jaar ben je nog minimaal 40.000 euro kwijt.

Is het einde van de afschrijving in zicht?

Het is natuurlijk de vraag waar de bodem ligt voor deze Audi’s, want je wilt liever niet dat ze binnen twee jaar nog maar de helft waard zijn. Maar gevoelsmatig moet je voor rond de 20.000 euro altijd wel een koper kunnen vinden voor een dikke en vrij jonge Audi. De elektrische Audi was een bescheiden succesje in de eerste jaren, dus je hebt genoeg keuze uit exemplaren van de bouwjaren 2019 en 2020. Met een budget van 20.000 euro heb je zelfs genoeg keuze als het gaat om kleur.

Audi e-tron in Nederland

Veel exemplaren zijn de Launch Edition met een 71-kWh accu. Die moeten zo’n 300 kilometer kunnen rijden. Het is niet ’s werelds efficiëntste EV, maar dat heeft er ook mee te maken dat het eigenlijk een omgebouwde benzineauto is. Het interieur is dan ook min of meer gelijk aan de Q7 uit die tijd. Je rijdt dus echt wel een klasse hoger dan een Tesla en wel vijf klasses hoger dan de Dacia Spring. En dat voor hetzelfde geld. Je krijgt serieus veel auto voor je knaken.

De specificaties van de Audi e-tron

Wat krijg je verder? De Audi e-tron Launch Edition is de uitvoering met twee elektromotoren (en dus vierwielaandrijving) en 313 pk. De 0-100-tijd is 7 seconden en de topsnelheid is 190 km/u. Op papier moet je 300 kilometer ver kunnen komen, maar in de praktijk is dat ongeveer 225 echte kilometers. Geen enorme actieradius dus, maar dankzij de laadsnelheid van 150 kW ben je snel weer onderweg. In een halfuur kun je weer tot 80 procent laden.

4 reacties op “Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring”

  1. Je hebt er geen ervaring mee. Na 5 jaar (hoeveel km is dat) is een batterij nog prima.
    Bij mij tenminste wel.
    Voorsprong door Techniek.

  2. Leuk, maar armoede met die radius. En je kan ook zien dat een EV zwaar aan de prijserosie is en een wegwerpvoorwerp is. Goed voor het milieu ook, ondanks de claims van recycling.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *