
We hebben goed nieuws en we hebben slecht nieuws. Overweeg je al een tijdje om een goedkope jonge EV te kopen, maar hield het bipolaire beleid van ons kabinet je tegen? Dan kun je nu gerust op zoek gaan, want als het goed is krijg je tot en met 2028 een fijne 30 procent korting op de wegenbelasting bij elektrische auto’s. Het slechte nieuws? Deze populaire Audi is zo zwaar dat het altijd duur blijft. Je bent per kwartaal ruim 100 euro meer kwijt dan bijvoorbeeld een Tesla Model 3.
We hebben het over de Audi e-tron. Na de Tesla Model 3 is dit de populairste tweedehands elektrische auto van Nederland. En dat snappen we wel: zo’n vijf jaar geleden kostte de auto nog minimaal 70.000 euro, maar nu heb je er al eentje voor nog geen 20.000 euro. Voor het geld van een nieuwe Dacia Spring heb je een elektrische auto die een stuk verder rijdt én een strak Audi-interieur heeft vol foefjes en schermen. Voor een marginaal grotere Q7 uit hetzelfde jaar ben je nog minimaal 40.000 euro kwijt.
Is het einde van de afschrijving in zicht?
Het is natuurlijk de vraag waar de bodem ligt voor deze Audi’s, want je wilt liever niet dat ze binnen twee jaar nog maar de helft waard zijn. Maar gevoelsmatig moet je voor rond de 20.000 euro altijd wel een koper kunnen vinden voor een dikke en vrij jonge Audi. De elektrische Audi was een bescheiden succesje in de eerste jaren, dus je hebt genoeg keuze uit exemplaren van de bouwjaren 2019 en 2020. Met een budget van 20.000 euro heb je zelfs genoeg keuze als het gaat om kleur.

Veel exemplaren zijn de Launch Edition met een 71-kWh accu. Die moeten zo’n 300 kilometer kunnen rijden. Het is niet ’s werelds efficiëntste EV, maar dat heeft er ook mee te maken dat het eigenlijk een omgebouwde benzineauto is. Het interieur is dan ook min of meer gelijk aan de Q7 uit die tijd. Je rijdt dus echt wel een klasse hoger dan een Tesla en wel vijf klasses hoger dan de Dacia Spring. En dat voor hetzelfde geld. Je krijgt serieus veel auto voor je knaken.
De specificaties van de Audi e-tron
Wat krijg je verder? De Audi e-tron Launch Edition is de uitvoering met twee elektromotoren (en dus vierwielaandrijving) en 313 pk. De 0-100-tijd is 7 seconden en de topsnelheid is 190 km/u. Op papier moet je 300 kilometer ver kunnen komen, maar in de praktijk is dat ongeveer 225 echte kilometers. Geen enorme actieradius dus, maar dankzij de laadsnelheid van 150 kW ben je snel weer onderweg. In een halfuur kun je weer tot 80 procent laden.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
4 reacties op “Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Waarom boze Audi-medewerkers in België 200 autosleutels hebben verstopt

Zo open je een Audi e-tron wanneer batterij leeg is

De elektrische e-tron heet nu Audi Q8 e-tron, om het net even wat verwarrender te maken

Bumperschade op Audi kost 32.000 euro

Audi e-tron Sportback 55 S Edition

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Straks betaal je geen wegenbelasting meer over het gewicht van je auto, maar over iets anders

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)

Overzicht: wat betaal je nou echt aan wegenbelasting voor een (gebruikte) elektrische auto in 2026?

Er is een ‘groene’ aandrijflijn die zorgt voor meer fijnstofuitstoot dan een diesel

Waarom deze betaalbare nieuwe Toyota misschien niet zo betrouwbaar is als je gewend bent

Vanaf deze zomer ga je auto’s tegenkomen met insectenogen in Nederland – dit moet je weten

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Dit busje werd ontwikkeld door Porsche, en nu is het een spotgoedkope occasion met 200 pk

Wordt de diesel (per ongeluk) ineens weer heel aantrekkelijk in Nederland door de nieuwe wegenbelasting?

Straks betaal je geen wegenbelasting meer over het gewicht van je auto, maar over iets anders

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Een geïmporteerde auto is nu vaak nog een risico, maar dankzij deze nieuwe regels misschien niet meer

De toestand bij Nissan is dramatisch: het merk deelt hoe bizar slecht het écht gaat

Prima wagen, maar zou voor de 55 versie gaan ipv 50 , met grotere 95kWh batterij en totaal 265kW.
Je hebt er geen ervaring mee. Na 5 jaar (hoeveel km is dat) is een batterij nog prima.
Bij mij tenminste wel.
Voorsprong door Techniek.
In de praktijk 225 km?? Ik denk dat jullie even vergeten dat een batterij na 5 jaar al flink gedegradeerd is.
Leuk, maar armoede met die radius. En je kan ook zien dat een EV zwaar aan de prijserosie is en een wegwerpvoorwerp is. Goed voor het milieu ook, ondanks de claims van recycling.