Zelfs in 2024 hoor je nog weleens iemand zeggen: ‘Ik wil nog geen elektrische auto – ik wacht liever nog even totdat ik zeker weet dat ze het volhouden.’ We zouden deze mensen, de nerveuze twijfelende trendvolgers, gerust willen stellen: robuust zijn elektrische auto’s al sinds, nou ja, altijd eigenlijk.

Laten we ons even beperken tot Engeland, waar je een heerlijke website hebt: howmanyleft.co.uk, een geweldig project van ene Olly Smith. Daar kun je onder meer zeer precies zien hoeveel auto’s er van welk merk en model werden verkocht én nu nog rondrijden.En dat biedt ons de gelegenheid ons eens te verdiepen in oudere EV’s.

Het ‘overlevingspercentage’ van de eerste EV’s

Zo werden er van 2011 tot 2013 3.104 Nissan Leafs geregistreerd, dus die zijn nu allemaal ergens tussen de elf en dertien jaar oud. Daarvan zijn er nog altijd 2.152 in bedrijf, terwijl er nog 122 zijn die (al dan niet tijdelijk) uit de wegenbelasting zijn gehaald. Dat is dus een ‘overlevingspercentage’ van bijna driekwart (73 procent). Ter vergelijking: van de Ford Focussen van dezelfde leeftijd is 89 ­procent nog in gebruik.

Verbazingwekkender is het feit dat van de Peugeot iOns en Citroën C-Zero’s uit die tijd 84 procent nog altijd in leven is. De technisch identieke Mitsubishi i-MiEV hebben we niet meegerekend, omdat het best kan zijn dat sommige daarvan later uit Japan zijn geïmporteerd, en dat kleurt de data.

De Renault Zoe kwam pas in 2013, maar van de in dat jaar en het jaar daarop verkochte exemplaren is 88 procent nog in bedrijf. Dus zelfs de primitieve vroege EV’s, met kleine accupakketten die vaak opgeladen moesten worden, houden het behoorlijk goed vol. Om de nieuwere, die in alle opzichten beter zijn, zouden wij ons dan ook geen enkele zorgen maken.

Reacties

  • Peter heeft op 25 juni 2024 geschreven:

    Ev gaat het echt niet worden. Al zouden we allemaal moeten en of willen het gaat niet.
    Probeer maar eens met 10 man door een rietje te ademen, oftwel zolang de infra van toevoerkabels in de straten ed niet vervagen worden zal het niet gaan! Landelijk gezien 20 jaren plan en miljoenen aan kosten.
    Buurman vandaag zn auto opladen en ik morgen anders wordt het allemaal te heet ed

    Willen of kunnen is een groot verschil

    • Frank heeft op 30 juni 2024 geschreven:

      2011 – 2013 zijn niet wat ik noem oude auto.s. Je moet ze vergelijken met een toyota Starlet van 1997 of een yaris 1 van 2001. Waar veel mensen met een krappe beurs mee rijden, en dan eens kijken van zo.n accu nog waard is op “die” leeftijden..

      Reageer
    • HenkP heeft op 25 juni 2024 geschreven:

      Opladen ik doe dat een keer in de 14 dagen dus niet iedere dag maar als ik regelmatig 200 km per dag zou rijden dan zou ik hem wel bij laden maar dan gaat er 30 kw in en er kan 60 kw in als die leeg zou zijn. Waar ik woon kan ikthuis laden !! Dus de buurman kan dat ook. En doet het ook En ik heb nog niks gemerkt van degradatie van de accu.

      Reageer
    Reageer
  • IcemanZ heeft op 24 juni 2024 geschreven:

    Ben ik nou gek of lees ik uit deze statistieken dat EV’s wél veel eerder zijn afgeschreven. 27% van de Zoë zijn er niet meer tegen 11% van de Focus. Dat betekent toch dat er in verhouding 2 keer zoveel elektrische Zoë op de schroot zijn beland dan de Focus. ? Mis ik iets?

    • IcemanZ heeft op 24 juni 2024 geschreven:

      Ik bedoel de Leaf* Zoë jonger maar nogsteeds een procent meer afgeschreven.

      Reageer
    Reageer
  • EC Dubost heeft op 24 juni 2024 geschreven:

    EV’s schrijven eerder af, omdat de meederheid gewoon wil blijven tanken. Ook steed meer mensen geloven niet meer in het CO2 verhaal.

    • Lasgo heeft op 24 juni 2024 geschreven:

      Onzin. Je hoort/leest overal dat zo’n accupakket 8 tot 10 jaar meegaat. Ja, dan laat je natuurlijk na 8 tot 10 jaar een nieuw accupakket plaatsen van meer dan € 10.000??
      Een benzineauto gaat makkelijk 10 tot 20 jaar mee vandaag de dag, als het niet nog langer is. Dat gaat zo’n elektrisch vehicle écht nie redden!!!

      • Lasgo heeft op 24 juni 2024 geschreven:

        Dit is overigens geen reactie op EC Dubost!
        Ik ben het wel met hem eens!

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Dave heeft op 24 juni 2024 geschreven:

    Interessant is ook waar die EV’s die in GB niet meer geregistreerd zijn zijn gebleven.
    Zijn ze gesloopt, of worden ze elders nuttig ingezet?

    Enkele maanden geleden was ik op een relatief klein eiland in Canada en ik werd compleet overvallen door het enorme aantal Leafs dat daar rond reed. Zelfs met een bereik van nog 100 km kunnen ze daar nog volledig zonder hinder worden ingezet.
    (Voor de goede orde: Dat waren geen GB-auto’s; stuur ‘gewoon’ links.)

    Reageer
  • Henry bolle heeft op 24 juni 2024 geschreven:

    onlangs nog een mooie teststrips gelezen
    Meeste evs belanden al na 3 jaar weer op de markt.

    Dus die nieuwe smartphone o nee ik bedoel Ev die 50 a 60.000 kost staat heel snel weer op straat.

    De degradatie is het grootste probleem.
    Zeker als je voor versie of winkelwagentje kiest die al bijna geen range heeft bij de start.

    • Rene heeft op 24 juni 2024 geschreven:

      “Dus die nieuwe smartphone o nee ik bedoel Ev die 50 a 60.000 kost staat heel snel weer op straat.”

      Laat ze daar ook precies thuis horen. Degradatie is bij moderne EV’s, zeker die met goede BMS en LiFePO4 accucellen, absoluut geen issue. Dat riepen ze vroeger over hybrides, terwijl er al Priussen met een half miljoen kilometer rondreden en nu zijn de EV’s onbekend en dus onbemind.

      Alleen de allereerste generatie EV’s van sommige fabrikanten, die de accu’s niet konden koelen tijdens gebruik of voorverwarmen voor het opladen, zoals de Leaf, zou ik vermijden. Een Ioniq van de eerste generatie doet het na al die jaren nog prima. Diverse Tesla’s uit die tijd staan ook te koop met hoge kilometerstanden. De eerste generatie daar had ook accuproblemen, maar die werden onder garantie verholpen.

      Reageer
    Reageer
  • michiel heeft op 24 juni 2024 geschreven:

    Geen info in dit artikel of in die voertuigen gedurende die 10 jaar al het kostbare (verouderde) accu pakket moeten hebben vernieuwd..

    Reageer
  • Kas heeft op 23 juni 2024 geschreven:

    EV’s gaan gemakkelijk 20-25 jaar mee zonder grote issues en zonder grote afname van de accucapaciteit, dat halen de meeste auto’s op dinosap niet… EV’s gaan dus langer mee dan ICE wagens

    • Martin heeft op 24 juni 2024 geschreven:

      Waar baseer je deze aanname op? Het duurt nog zeker 10 en 20 jaar voor we hier data over hebben.
      Als ik de accudegradatietests een beetje volg kan het echt nog alle kanten op.

      Reageer
    • Robert heeft op 23 juni 2024 geschreven:

      Eet smakelijk met je tofu

      Reageer
    Reageer
  • Martin heeft op 23 juni 2024 geschreven:

    So far, so good.
    In grote delen van de wereld moeten auto’s echt veel langer meegaan en ik hoop dat de percentages over nog eens 10 en 20 jaar net zo goed zijn

    • Snippje heeft op 24 juni 2024 geschreven:

      In mijn werkzame leven kom ik regelmatig energie opslagsystemen tegen van batterijen van afgedankte EV-auto’s (vooral Renault). Batterij eruit, auto naar de sloop. Meerdere batterijen worden gekoppeld. De capaciteit is afgenomen, maar met ca. 80% nog steeds interessant als bufferopslag. Actieradius doet er immers niet meer toe.

      Reageer
    • MarcoN heeft op 23 juni 2024 geschreven:

      In Afrika gaan ze ook over op elektrisch rijden, in Nairobi rijden er al duizenden electrische scooters, Safari lodges vervangen hun diesel safari trucks door elektrische exemplaren. Made in Afrika. Ethiopie gaat binnenkort het importeren van brandstof autos verbieden en is al bij 100% over op sustainable energy, werkt hard aan het realiseren van Laad infrastructuur. Marokko is zich aan het ontwikkelen als een schone energy leverancier voor Europa, door het bouwen van enorme Zonne energy parken. Tussen Engeland en Marokko wordt een HVDC transmissie lijn aangelegd over de bodem van de Atlantische Oceaan van 3000+km.

      Dus, onderschat het continent Afrika niet, het heeft zich OOK gecommitteerd aan de Akkoorden van Parijs, en in meer en meer Afrikaanse landen gaat het economisch steeds beter en werken hard aan een schone toekomst. Dit komt ook omdat het aanleggen van zonne energie relatief goedkoop en eenvoudig is en heel veel problemen oplost, zoals het aanvoeren van dure brandstof.

      • Martin heeft op 24 juni 2024 geschreven:

        Ik heb net even opgezocht wat het gemiddelde inkomen in Ethiopië is ($7000 bruto per jaar) en wat mensen daar kwijt zijn aan verwarming en electriciteit ($150/maand). Hoeveel geld zullen die uit kunnen geven aan een auto? Er zijn veel plekken in de wereld, niet alleen Afrika, waar dit hele normale cijfers zijn.
        We zijn er niet met een afname van de CO2 uitstoot, we krijgen pas een nieuw (hoog) equilibrium bij 0% uitstoot wereldwijd.

        Reageer
      Reageer
    • Marc heeft op 23 juni 2024 geschreven:

      Ik geloof niet dat er in bijvoorbeeld veel Afrikaanse landen veel EVs worden verkocht of mee gereden zal worden. Vervuilende afdankers van Europa gaan daarheen. We zullen het artikel maar beschouwen dat het gaat over Westerse landen etc…

      • Martin heeft op 23 juni 2024 geschreven:

        Dat is precies m’n punt.

        Aangezien mensen op veel plekken in de wereld, niet alleen in Afrika, afhankelijk zijn van onze tweedehandsjes, moeten onze nieuwe auto’s daar op gemaakt worden. Blij zijn dat een accu 11 jaar meegaat is mij te naief.

        • Ré heeft op 23 juni 2024 geschreven:

          Afgedankte (sloop) Auto’s naar andere continenten exporteren zou ook verboden moeten worden. De problemen van afgeschreven, vervuilende producten; ICE/ motorvoertuigen met een verbrandings motor, oude koelkasten/ foute drijfgassen enz. Zouden niet verlegd/ uitgesteld moeten worden naar anderen of ander continent.
          Afgeschreven én nog werkende zonnepanelen wél, zonnepanelen energie oogsten in plaats van olie producten verbranden.

          • Dick heeft op 23 juni 2024 geschreven:

            Er zijn ongetwijfeld ook veel auto’s geëxporteerd. Met name leaseauto’s gaan na vijf jaar heel vaak de grens over. Technisch gesproken is een EV eenvoudiger dan een ICE en daarmee duurzamer. De kwaliteit van de accu is na vijf jaar nog uitstekend met een prima actieradius tot gevolg.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)