
Het is geen goede week voor kleine, schattige elektrische auto’s. Een paar dagen geleden moesten we een paar traantjes wegpinken toen we hoorden dat de Honda geen aanvragen meer ontvangt van Europeanen die een Honda E willen. En nu verdwijnt nog een kleintje dat er vroeg bij was in het elektrische tijdperk. Renault stopt binnenkort met het bouwen van de Zoe.
De afgelopen elf jaar heeft de Renault Zoe – gebroederlijk naast de Nissan Leaf – geprobeerd om vooroordelen over elektrisch rijden onderuit te halen. In eerste instantie kon je hem alleen bestellen met een batterij die je moest leasen. Dat bleek geen succes en dus zat de accu gewoon in de verkoopprijs inbegrepen. Uiteindelijk werden er ongeveer 15.000 Zoe’s geregistreerd in Nederland.
Tot wanneer kan ik een Renault Zoe bestellen?
Voorlopig kun je het autootje nog gewoon bestellen in Nederland en België. De productie van de Renault Zoe stopt op 30 maart 2024 en de verkopen gaan door zolang de voorraad strekt. Renault geeft toe dat de Zoe plaats moet maken voor de reïncarnatie van de Renault 5. Het Franse automerk toonde al wat teasers van de productieversie vand de 5 die volgend jaar in Genève wordt onthuld.
De laatste versie van de Renault Zoe kreeg een 52-kWh batterij, precies even groot als die in de R5 komt. Beide hebben ook een gelijkwaardige actieradius van ongeveer 400 kilometer. Voor de Renault Zoe ben je in Nederland tenminste 34.895 euro kwijt (waar nog 2.950 euro subsidie van af gaat) en in België kost ie 36.375 euro. Hier moet de 5 een stukje onder gaan zitten met een prijs rond de 25.000 euro.
De toekomst van de kleine Renault EV kan een Duits tintje krijgen
De Renault Groep heeft het de afgelopen tijd al druk genoeg gehad. Met Dacia introduceerde ze een compleet nieuwe Duster en het dochtermerk werkt ook nog eens aan een Dakar Rally-superteam. Daarnaast bracht de Duitse krant Handelsblatt het nieuws dat Renault ‘vroege gesprekken’ voert met VW over een samenwerking. Het doel: de ID.2 en Twingo samen goedkoop produceren.
Volkswagen en Renault zijn op het eerste oog als Feyenoord en Ajax, maar de twee hebben elkaar nodig bij het maken van een kleine, goedkope EV. Chinese automerken (laten we voor de metafoor zeggen, PSV) lijken lastig te verslaan waardoor de Europese merken wel een pact willen sluiten. Met terugwerkende kracht is dat ook logisch als je een eerdere quote van Renault-baas Luca de Meo leest.
‘We hebben vertrouwen in dat het [de Renault Twingo red.] een potentiële game-changer is, omdat we weten dat we het goed doen met dit soort projecten. We hebben gesprekken met OEM-partners om de ontwikkelingskosten te delen’, zei De Meo. Een persbericht van beide merken met de titel ‘TwinUp’ kan nu ieder moment komen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Au revoir: Dankzij de Renault 5 stopt Renault met de Zoe”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Onveiligste auto’s van 2021

Renault Zoe (2020) vs Renault Twingo (1994)

Renault pakt Stadsauto, Performance-auto en Fabrikant van het Jaar 2019

Renault Zoe ZE50 R135 Edition One

De Renault Zoe e-Sport is nog niet dood

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Rusland kocht een Renault fabriek voor één cent, biedt het te koop aan voor 1,3 miljard

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

Vier jaar geleden had ik eindelijk de keuze uit één: elektrisch, betaalbaar, leverbaar en acceptabele aktieradius (batterij > 50 KWh). 85.000 km verder is er nog steeds weinig keuze. Dat krijg je als de auto-fabrikanten (alweer) fout gokken. Niemand koopt de occasions van dure modellen met frut-batterijen en je wordt nog steeds getild als je voor een “long-range” kiest.