Een van de grootste bedenkingen bij elektrische auto’s is natuurlijk de actieradius. In Nederland zijn de prijzen al redelijk vergelijkbaar en is er een behoorlijk dicht laadnetwerk. De grootste uitdaging is om veel kilometers te kunnen halen op een verse lading stroom. Zeker op hogere snelheden neemt de actieradius snel af.

Want natuurlijk is een half uur banden trappen bij een FastNed-lader met andere EV-liefhebbers geweldig, maar het is vervelend als de tekortkomingen van de techniek een groot deel van je dagbesteding bepalen. Mocht je daar geen zin in hebben, koop dan een Lucid Air. Die auto komt namelijk erg ver op een volle lading, zelfs verder dan de fabriek belooft.

Hele kleine wieltjes

Mocht je de Lucid Air niet kennen, het is een soort Tesla Model S-concurrent, maar dan ietsje luxer en fraaier afgewerkt. En volgens zijn makers in staat om grote afstanden op één acculading te halen. Dit komt enerzijds door de efficiency van de aandrijflijn en aerodynamica, en anderzijds door het enorm grote accupakket. Het YouTube-kanaal ‘Out of Spec Reviews’ onderwierp de auto aan een test.

En wat blijkt: de Lucid Air in Grand Touring-specificatie scoort beter dan Lucid zelf opgeeft. Lucid geeft een actieradius op van 824 km, mits je op de kleine 19-inch wielen rijdt (de fraaiere grotere wielen hebben meer weerstand en verhogen het verbruik). Bij Out of Spec Reviews pakten ze precies zo’n exemplaar en gingen ze rijden.

Elektrische auto komt verder dan de fabriek belooft

De meetmethode is simpel: ze zetten de auto op 112 km/u (de toegestane 70 mph) en kijken hoe lang de auto dat volhoudt. Nou, lang dus: 842,81 kilometer! Meestal vallen de tests ongunstig uit voor EV’s, omdat het verbruik op snelheid vaak wat hoger is, maar in het geval van de Lucid Air valt dat dus heel erg mee.

Zelfs de meest verstokte dieselrijder wil na 842,81 km wel een blikje Fristi en een roze koek. Even ter referentie: Joe Achilles zal zich helemaal kapot lachen. Die reed onlangs in een Volkswagen Passat met dieselmotor van Marokko naar Londen op één tank! Wel willen we twee kanttekeningen maken.

Lees ook: dit is de snelste kogelwerende auto ter wereld

Ten eerste reden de Britten in de Passat met de airco uitgeschakeld, terwijl die bij de EV-test wel aanstond. Ten tweede reed de Passat niet sneller dan 90 km/u. Da’s wel erg traag. Als je tijd hebt en de baas het niet erg vindt dat je YouTube-video’s kijkt tijdens het werk (zoals die van ons), bekijk dan hieronder de clip (van bijna een uur).

Reacties

  • SimonMc heeft op 4 september 2024 geschreven:

    “(de fraaiere grotere wielen hebben meer weerstand en verhogen het verbruik)”
    Voor alle duidelijkheid, die “weerstand ” is luchtweerstand want in tegenstelling tot wat velen denken, hebben bredere banden minder rolweerstand dan dunnere.

    Reageer
  • Robert heeft op 3 september 2024 geschreven:

    Maar het verschil van die Passat en die Lucid is, is dat de Passat wel te betalen is. En die Lucid eerst ff een ton moet afschrijven. Gelukkig gaat het afschrijven bij een EV een stuk sneller dan het opladen…

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)