
Een van de grootste bedenkingen bij elektrische auto’s is natuurlijk de actieradius. In Nederland zijn de prijzen al redelijk vergelijkbaar en is er een behoorlijk dicht laadnetwerk. De grootste uitdaging is om veel kilometers te kunnen halen op een verse lading stroom. Zeker op hogere snelheden neemt de actieradius snel af.
Want natuurlijk is een half uur banden trappen bij een FastNed-lader met andere EV-liefhebbers geweldig, maar het is vervelend als de tekortkomingen van de techniek een groot deel van je dagbesteding bepalen. Mocht je daar geen zin in hebben, koop dan een Lucid Air. Die auto komt namelijk erg ver op een volle lading, zelfs verder dan de fabriek belooft.
Hele kleine wieltjes
Mocht je de Lucid Air niet kennen, het is een soort Tesla Model S-concurrent, maar dan ietsje luxer en fraaier afgewerkt. En volgens zijn makers in staat om grote afstanden op één acculading te halen. Dit komt enerzijds door de efficiency van de aandrijflijn en aerodynamica, en anderzijds door het enorm grote accupakket. Het YouTube-kanaal ‘Out of Spec Reviews’ onderwierp de auto aan een test.
En wat blijkt: de Lucid Air in Grand Touring-specificatie scoort beter dan Lucid zelf opgeeft. Lucid geeft een actieradius op van 824 km, mits je op de kleine 19-inch wielen rijdt (de fraaiere grotere wielen hebben meer weerstand en verhogen het verbruik). Bij Out of Spec Reviews pakten ze precies zo’n exemplaar en gingen ze rijden.
Elektrische auto komt verder dan de fabriek belooft
De meetmethode is simpel: ze zetten de auto op 112 km/u (de toegestane 70 mph) en kijken hoe lang de auto dat volhoudt. Nou, lang dus: 842,81 kilometer! Meestal vallen de tests ongunstig uit voor EV’s, omdat het verbruik op snelheid vaak wat hoger is, maar in het geval van de Lucid Air valt dat dus heel erg mee.
Zelfs de meest verstokte dieselrijder wil na 842,81 km wel een blikje Fristi en een roze koek. Even ter referentie: Joe Achilles zal zich helemaal kapot lachen. Die reed onlangs in een Volkswagen Passat met dieselmotor van Marokko naar Londen op één tank! Wel willen we twee kanttekeningen maken.
Lees ook: dit is de snelste kogelwerende auto ter wereld
Ten eerste reden de Britten in de Passat met de airco uitgeschakeld, terwijl die bij de EV-test wel aanstond. Ten tweede reed de Passat niet sneller dan 90 km/u. Da’s wel erg traag. Als je tijd hebt en de baas het niet erg vindt dat je YouTube-video’s kijkt tijdens het werk (zoals die van ons), bekijk dan hieronder de clip (van bijna een uur).
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
3 reacties op “Elektrische auto komt verder dan de fabriek belooft”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Dit is de snelste kogelwerende auto ter wereld (met ingebouwde pepperspray als optie)

Fabrikant heeft 1,5 miljard nodig om te overleven

Je moet een serieuze diesel hebben wil je een achtervolging winnen van deze politie-EV

Met deze EV kun je straks gestrande Tesla’s op weg helpen

Lucid Air Grand Touring review: Kan de Amerikaanse droom de S-klasse evenaren?

Waarom elektrische auto’s in de toekomst juist minder actieradius kunnen hebben

Soms is de instapper gewoon de beste keuze die je kunt maken

Dit is de snelste kogelwerende auto ter wereld (met ingebouwde pepperspray als optie)

Fabrikant heeft 1,5 miljard nodig om te overleven

Achter de schermen bij Lucid, de grootste nachtmerrie van Tesla

Je moet een serieuze diesel hebben wil je een achtervolging winnen van deze politie-EV

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Bentley Continental GT Hybrid: kun je echt groen zijn als je een V8 hebt? (review)

De Rolls-Royce Ghost facelift is op verzoek van klanten nog duurder geworden

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Dit automerk gaat ‘batterij van de toekomst’ al drie jaar eerder dan gepland leveren

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

Er komen weer sportieve Renaults, náást de bekende Alpine-modellen

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

De reden dat wij nog geen electrische auto hebben gekocht is dat we vaak lange ritten maken (750 km).
Op zo’n rit vinden we het prima om één keer op te laden, maar geen 2 of 3 keer. En dat graag onder alle omstandigheden. Aangezien de in Europa gefabriceerde elektrische auto’s nog steeds weinig tot geen auto’s zijn die gegarandeerd onder alle omstandigheden 400 km kunnen halen.
Het gewichtsnadeel is eigenlijk voor luxe wagens een Nederlands probleem vanwege de wegenbelasting. Bijvoorbeeld in Frankrijk bestaat dat niet!
Voor bestelbussen en campers is het gewicht wel een probleem want met een beetje accu is er eigenlijk weinig marge alvorens het gewicht van de auto over de 3500Kg gaat. En daarboven moet je een vrachtwagenrijbewijs hebben en mag je maximaal 80 (of in sommige landen 90) rijden
“(de fraaiere grotere wielen hebben meer weerstand en verhogen het verbruik)”
Voor alle duidelijkheid, die “weerstand ” is luchtweerstand want in tegenstelling tot wat velen denken, hebben bredere banden minder rolweerstand dan dunnere.
Maar het verschil van die Passat en die Lucid is, is dat de Passat wel te betalen is. En die Lucid eerst ff een ton moet afschrijven. Gelukkig gaat het afschrijven bij een EV een stuk sneller dan het opladen…