Dat batterijen niet van kou houden, dat is bekend. Het is iets waar EV-rijders rekening mee moeten door bijvoorbeeld (als dat kan) hun auto alvast aan de laadpaal voor te verwarmen. Maar wat gebeurt er als je in de ijskou laat staan en hem daarna gaat opladen? Dan kom je voor wat uitdagingen te staan.

De Tesla-rijder parkeert zijn Model 3 expres twee dagen in de ijskou in de buurt van een laadpaal. Buiten is het zelfs -26 graden Celsius. Door de kou wil de accu zelfs geen stroom accepteren van de elektromotoren en regeneratief remmen is uitgeschakeld.

De eerste poging om de auto te laden, mislukt. De stekker van de Supercharger is bevroren en de stekker wil niet in de laadpoort. Daarna begint de paal niet gelijk met laden. Eerst gaat de energie naar het ontdooien van de accu. De boordcomputer geeft het advies om de volgende keer de navigatie in te stellen op de Supercharger van Tesla.

Elektrische auto laden bij extreme kou duurt langer

Uiteindelijk duurt het 45 minuten voordat de auto echt begint met laden. De batterij is dan op temperatuur en accepteert kWh’tjes. Uiteindelijk komt de Model 3 in de buurt van de normale laadsnelheden. De laadsessie duurt uiteindelijk ongeveer één uur en drie kwartier.

Waarom je normaal niet voor zulke problemen komt te staan

Om te beginnen, wordt het in Nederland meestal geen -26 buiten. Bovendien beginnen de meeste elektrische auto’s tijdens het rijden al met het voorverwarmen van de accu. Hiervoor moet je wel de navigatie instellen op een laadpaal. In het geval van de Tesla wordt de overtollige warmte van de elektromotoren gebruikt om de accu voor te verwarmen, zodat je gelijk kunt beginnen met laden.

Reacties

  • Bangkoklover heeft op 1 januari 2023 geschreven:

    Het is precies 1x min 27 graden geweest, en dat was 80 jasr geleden, dus weer eens een geweldig nutteloos verhaaltje, neem gewoon een diesel, heb je nergens last van.

    Reageer
  • Flex heeft op 31 december 2022 geschreven:

    Zie ik net… Die youtuber was dezelfde als van het geplaatste video…. Out of spec.

    Reageer
  • Flex heeft op 31 december 2022 geschreven:

    Een YouTuber die ik diverse tests zag doen met verschillende EV’s incl Tesla en Rivian liep ook tegen andere problemen aan met de kou. Diverse merken/modellen openbare laadpalen konden niet overweg met de kou waardoor er ook niet geladen kon worden.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)