
‘Geen van onze dealers of klanten wil iets horen over een elektrische auto’, zei Horacio Pagani tegen TopGear in 2019. Toch pakte het Italiaanse supercarmerk door en moest de eerste volledig elektrische Pagani in 2024 verschijnen. Ergens hadden ze blijkbaar goede hoop dat de klanten wel zouden bijdraaien. Nu blijkt dat de elektrische auto van Pagani toch weer geschrapt is.
Update: Pagani spreekt de berichten nu tegen
‘In vier jaar hebben we nooit interesse gevonden vanuit de markt’, zegt Horacio Pagani nu tegen Autocar. Ook de ontwikkeling valt tegen. Het team van Pagani mikte op een supercar van zo’n 1.300 kilo, maar dat bleek onmogelijk. De batterij die Pagani nodig zou hebben, weegt minimaal 600 kilo, wat meer dan de helft is van bijvoorbeeld een Huayra R.
EV’s zijn niet duurzaam, meent Pagani
Bovendien vindt Horacio het helemaal niet zo duurzaam om een EV te maken. ‘Op het moment wordt 90 procent van de energie zonder hernieuwbare grondstoffen geproduceerd. Het is gek om te denken dat slechts een paar supercars [ter wereld] met verbrandingsmotoren een negatieve impact kunnen hebben op het klimaat als 90 procent van de energie op een slechte manier wordt geproduceerd.’
Tot slot zou een EV de bestuurder niet emotioneel betrekken zoals een V12 dat doet. ‘De uitdaging is om een EV te maken die een goede emotie geeft, zoals een normale verbrandingsmotor. Pagani gaat niet iets doen met enkel goede prestaties, zoals je dit [nu] kunt doen, maar wil de bestuurder emotie bieden’, zegt Horacio. Voorlopig zullen we het dus moeten doen met Pagani’s met V12-motoren. Wat vervelend.

VIDEO: Mevrouw boos om revvende Pagani Zonda
Hier iemand die wel heel blij zou worden van een elektrische Pagani
Meer van TopGear


De Pagani Zonda Arrivederci is de aller, aller allerlaatste. Echt. Beloofd.

Deze Pagani Huayra Epitome is de eerste en enige Huayra met een handbak

VIDEO: Is de Pagani Utopia een echte V12-hypercar of alleen een kunstwerk op wielen?

De Alisea is een moderne (en mooiere?) Pagani Zonda

VIDEO: Politie neemt Pagani Codalunga van 7 miljoen euro in beslag

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Fred (37) komt helemaal tot rust als hij 3 uur op een vastgeroest moertje staat te vloeken

Wist je dat er een groot verschil is tussen ‘Bimmer’ en ‘Beemer’ als je op een hippe manier ‘BMW’ wilt zeggen?

Bij jouw toekomstige auto zit dit onderdeel mogelijk in je wielen

Blijkbaar maakt iedereen deze simpele fout als ze een nieuwe auto kopen (en dat is niet goed voor je motor)

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen
