De Europese Unie is erop gebrand om ons in de elektrische auto te krijgen. Na 2035 mogen er geen auto’s met verbrandingsmotor meer verkocht worden. Sommige landen zijn zelfs wat ambitieuzer dan dat. Op deze manier is het de bedoeling om luchtvervuiling tegen te gaan. Geregeld verblijden we jullie met artikelen over hoeveel nieuwe elektrische auto’s erbij komen. Dankzij een rapport van de European Automobile Manufacturers Association weten we hoeveel elektrische auto’s in Europa er zijn.

Hoeveel zou je denken? 20 procent? 10 procent? 5? Nee, van alle auto’s in Europa is slechts 1,8 procent een elektrische auto. Nemen we plug-in hybrides mee, dan stijgt het percentage naar 3,9 procent. Er rijden in Europa 249 miljoen auto’s rond. 248.824.542 om exact te zijn. Reken je IJsland, Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland mee, dan kom je uit op 294.480.894 auto’s uit.

Nogal laag aantal

Gevoelsmatig klinkt dat als een laag percentage elektrische auto’s op de weg. Jarenlang worden EV’s interessant gemaakt door de overheid. In Nederland deed men dat middels incentives zoals bijtellingskorting, vrijstelling van houderschapsbelasting, vrijstelling van BPM, diverse zakelijke regelingen en subsidie op het plaatsen van een laadpaal in je voortuin.

Nu is er natuurlijk een eenvoudige verklaring voor. Er zullen eerst heel veel nieuwe elektrische auto’s verkocht moeten worden, alvorens het betaalbare tweedehands auto’s worden. Dit marktsegment begint al iets aantrekkelijker te worden. In Nederland is er bijvoorbeeld een behoorlijk aanbod onder de 10.000 euro. Vergeet echter niet dat er een groot aantal mensen auto’s kopen die nog goedkoper zijn dan dat

Er zijn bijna geen goedkope auto’s meer

Zonder meteen een politieke discussie te willen starten (we zijn niet zo naïef om te denken dat dat niet gaat gebeuren), kunnen we wel een kanttekening plaatsen. Auto’s in de EU zijn tegenwoordig erg prijzig. De eisen waaraan een auto moet voldoen tegenwoordig zijn erg streng. Dat maakt auto’s erg duur. Dan hebben we het nog niet eens over uitstooteisen, wat nog enigszins te billijken is. Het gaat meer om alle rijassistenten, zwarte dozen, vermoeidheidssensoren.

Hyundai Inster (groen) & Toyota Aygo (grijs) zijkant links in parkeergarage
De nieuwe betaalbare elektrische auto’s als de Hyundai Inster (links) kosten meer dan 23.000 euro, de klasse van auto’s als de Toyota Aygo (rechts) is erg klein.

Fabrikanten laten tegenwoordig de goedkoopste segmenten links liggen. Denk aan de Volkswagen Up/Skoda Citigo/Seat Mii-drieling en de Citroën C1/Peugeot 107/Toyota Aygo-drieling. Dat waren enorm populaire (zuinige) auto’s die nu niet meer in de prijslijsten staan. Omdat alles duurder is, kiest de consument vaker voor gebruikte auto’s en duurt het langer voordat het wagenpark verduurzaamt.

Reacties

  • Wijsneus heeft op 4 februari 2025 geschreven:

    Dat zijn alles bij elkaar dan toch ruim 5,3 miljoen EV’s in een paar jaar tijd.

    Reageer
  • Martin heeft op 4 februari 2025 geschreven:

    Het verbaast me niks; in het oosten van Europa zie je echt heel weinig EV’s.
    Wel heel, heel erg veel oude Mercedessen, en gek genoeg zelfs nog meer in Noord Macedonië dan in Albanië.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)