
De Europese Unie is erop gebrand om ons in de elektrische auto te krijgen. Na 2035 mogen er geen auto’s met verbrandingsmotor meer verkocht worden. Sommige landen zijn zelfs wat ambitieuzer dan dat. Op deze manier is het de bedoeling om luchtvervuiling tegen te gaan. Geregeld verblijden we jullie met artikelen over hoeveel nieuwe elektrische auto’s erbij komen. Dankzij een rapport van de European Automobile Manufacturers Association weten we hoeveel elektrische auto’s in Europa er zijn.
Hoeveel zou je denken? 20 procent? 10 procent? 5? Nee, van alle auto’s in Europa is slechts 1,8 procent een elektrische auto. Nemen we plug-in hybrides mee, dan stijgt het percentage naar 3,9 procent. Er rijden in Europa 249 miljoen auto’s rond. 248.824.542 om exact te zijn. Reken je IJsland, Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland mee, dan kom je uit op 294.480.894 auto’s uit.
Nogal laag aantal
Gevoelsmatig klinkt dat als een laag percentage elektrische auto’s op de weg. Jarenlang worden EV’s interessant gemaakt door de overheid. In Nederland deed men dat middels incentives zoals bijtellingskorting, vrijstelling van houderschapsbelasting, vrijstelling van BPM, diverse zakelijke regelingen en subsidie op het plaatsen van een laadpaal in je voortuin.
Nu is er natuurlijk een eenvoudige verklaring voor. Er zullen eerst heel veel nieuwe elektrische auto’s verkocht moeten worden, alvorens het betaalbare tweedehands auto’s worden. Dit marktsegment begint al iets aantrekkelijker te worden. In Nederland is er bijvoorbeeld een behoorlijk aanbod onder de 10.000 euro. Vergeet echter niet dat er een groot aantal mensen auto’s kopen die nog goedkoper zijn dan dat
Er zijn bijna geen goedkope auto’s meer
Zonder meteen een politieke discussie te willen starten (we zijn niet zo naïef om te denken dat dat niet gaat gebeuren), kunnen we wel een kanttekening plaatsen. Auto’s in de EU zijn tegenwoordig erg prijzig. De eisen waaraan een auto moet voldoen tegenwoordig zijn erg streng. Dat maakt auto’s erg duur. Dan hebben we het nog niet eens over uitstooteisen, wat nog enigszins te billijken is. Het gaat meer om alle rijassistenten, zwarte dozen, vermoeidheidssensoren.

Fabrikanten laten tegenwoordig de goedkoopste segmenten links liggen. Denk aan de Volkswagen Up/Skoda Citigo/Seat Mii-drieling en de Citroën C1/Peugeot 107/Toyota Aygo-drieling. Dat waren enorm populaire (zuinige) auto’s die nu niet meer in de prijslijsten staan. Omdat alles duurder is, kiest de consument vaker voor gebruikte auto’s en duurt het langer voordat het wagenpark verduurzaamt.
EC Dubost heeft op 5 februari 2025 geschreven:
Ow…eerst was het om het klimaat te redden en nu is het tegen de luchtvervuiling. Dat was voor 1990 misschien zo, maar auto’s met verbrandingsmotoren zijn tegenwoordig nog nooit zo schoon geweest. Als je achter een auto uit de jaren tachtig of ouder hangt, dan ruik je gelijk het verschil.
Ook gewoon een autoliefhebber heeft op 5 februari 2025 geschreven:
Je kunt natuurlijk ook gewoon EV gaan rijden omdat je de techniek interessant vindt, en er vervolgens achter komt dat het gewoon zo fijn rijdt dat je als dagelijkse auto nooit meer anders wilt.
Pffff heeft op 5 februari 2025 geschreven:
We weten allemaal dat je alleen maar zeurt om het zeuren en daarbij keer op keer schaamteloos liegt om je zogenaamde gelijk te behalen, maar toch…
Dit artikel spreekt over luchtvervuiling, maar dat is gewoon de interpretatie van de redacteur. Het gaat om uitstoot. Alle brandstofmotoren stoten NOx en COx uit. Teveel COx leidt tot opwarming van de aarde met alle gevolgen van dien. Teveel NOx leidt tot grote schade voor met name lokale natuur. Beide zijn al een groot probleem en dat wordt alleen maar erger als niet ingegrepen wordt. Dáárom worden deze maatregelen genomen.
Peter heeft op 5 februari 2025 geschreven:
Ik ben blij dat je toch reageert hoe kansloos het ook lijkt. De enige manier om klimaatontkenners en hun leugens te bestrijden is met feiten en met de waarheid.
Wijsneus heeft op 4 februari 2025 geschreven:
Dat zijn alles bij elkaar dan toch ruim 5,3 miljoen EV’s in een paar jaar tijd.
Martin heeft op 5 februari 2025 geschreven:
Jup.
Ik ben wel nieuwsgierig wat er gebeurt nu in een aantal landen de stimulatiemaatregelen wegvallen.
De meeste EV’s zijn verkocht in landen waar het flink loont, of loonde beter gezegd.
Een paar jaar terug waren in Nederland de Priussen en PHEV’s niet aan te slepen, maar zodra die het op eigen kracht moesten doen en er een andere kiloknaller in de plaats kwam, nada, nop.
Martin heeft op 4 februari 2025 geschreven:
Het verbaast me niks; in het oosten van Europa zie je echt heel weinig EV’s.
Wel heel, heel erg veel oude Mercedessen, en gek genoeg zelfs nog meer in Noord Macedonië dan in Albanië.