Als je vuur met vuur moet bestrijden, waarom gebruikt de brandweer dan geen vlammenwerpers? Of elektrische auto’s om andere EV’s van een crematie te redden? Dat is waar het Amerikaanse bedrijf E-One voor zorgt met de Vector die je hierboven ziet. De brandweerkazernes in het Amerikaanse Mesa wil tegen 2050 energie neutraal zijn, waarbij deze elektrische brandweerauto moet helpen.
E-One bestaat sinds 2021 en heeft al aan verschillende kazernes brandweerauto’s geleverd. Ook de elektrische blustrucks bij de Daytona Speedway komen van E-One. Het bedrijf levert de EV’s ook met een dieselmotor die als range-extender wordt gebruikt. Deze versie is meer gericht op noodsituaties zoals aardbevingen en tornado’s, waar laden lastig is.
Specificaties van de elektrische brandweerauto
De aandrijflijn zorgt voor 544 pk en draait op 800 volt. Meerdere batterijen onder de truck zorgen samen voor een capaciteit van 327 kWh. Per minuut kunnen de vier slangen 2.839 liter water op het brandje richten. Dat is dus ruim 170.000 liter per uur. Je kunt dit vier uur aan één stuk doen voordat de batterij leeg is. Overigens neemt de elektrische brandweerauto dat water natuurlijk niet allemaal zelf mee.
Of dat genoeg is om een EV te blussen? Een tijdje terug was er volgens het AD twee uur en 45.000 liter water nodig voordat een Tesla geblust werd. Een brandende EV zou ie dus moeten kunnen blussen. De brandweer van het Amerikaanse plaatsje Pine Level meldde pas dat ze zo’n 140.000 liter water nodig hadden voor een Model Y. De elektrische brandweerauto moet dit klusje dus wel kunnen klaren.
Wat kost de elektrische brandweerauto?
Zoals elektrische brandweerauto is geen goedkoop grapje. E-One leverde onlangs een truck aan de Mesa Fire and Medical Department in Arizona. Volgens de lokale nieuwszender AZ Central zou de brandweerkazerne 1,3 miljoen euro betalen voor één elektrische brandweerauto. En nu maar hopen dat de e-truck niet zelf in brand vliegt.
Arthur heeft op 23 juli 2024 geschreven:
E-One bestaat al sinds 2021….ga je huiswerk eens doen. Dat merk bouwt al tientallen jaren brandweervoertuigen in de USA.
JanV heeft op 11 juli 2024 geschreven:
In Nederland dompelen ze een brandende Lithium auto in een grote container met water, dat is aanzienlijk minder water en effectiever. Trouwens om die megaacci te laden wordt elders veel fossiele brandstof gebruikt…
J heeft op 7 januari 2024 geschreven:
Uitdaging als deze auto vlam vat?
Dave heeft op 6 januari 2024 geschreven:
1,3 miljoen klinkt als heel veel, maar ik heb geen enkel idee wat een gelijkwaardig uitgevoerd voertuig op diesel kost. Iemand hier wel?
(Natuurlijk los van de onderhoudskosten die ongetwijfeld ook anders zijn.)