Elektrische Ford F-150 Lightning is officieel

Met een giga-frunk waar ooit de V6 of V8 lag

Foto('s): FordFrunk van de 2022 Ford F-150 Lightning XLT
Foto('s): Ford2022 Ford F-150 Lightning Lariat
Foto('s): Ford2022 Ford F-150 Lightning
Foto('s): Ford2022 Ford F-150 Lightning Lariat
Foto('s): Ford2022 Ford F-150 Lightning Platinum
Foto('s): FordScherm in de 2022 Ford F-150 Lightning Platinum
Foto('s): Fordelektrische pick-up
Foto('s): FordLaden van de F-150 Lightning
Foto('s): FordLaden van de F-150 Lightning
Foto('s): Fordlaadklep Ford F-150 Lightning
Frunk van de 2022 Ford F-150 Lightning XLT
2022 Ford F-150 Lightning Lariat
2022 Ford F-150 Lightning
2022 Ford F-150 Lightning Lariat
2022 Ford F-150 Lightning Platinum
Scherm in de 2022 Ford F-150 Lightning Platinum
elektrische pick-up
Laden van de F-150 Lightning
Laden van de F-150 Lightning
laadklep Ford F-150 Lightning

De elektrische Ford F-150 Lightning is niet de eerste elektrische pick-up. Ook is het niet de krachtigste pick-up of die met de meeste actieradius. Wel is het de belangrijkste elektrische pick-up. De Ford F-150 is al 44 jaar de populairste pick-up in Amerika (en zelfs wereldwijd) met een productie van meer dan 1 miljoen exemplaren per jaar. De eerste elektrische versie daarvan is dus een big deal.

Specificaties elektrische Ford F-150 Lightning

De Ford F-150 Lightning leent zijn naam van de snelle SVT Lightning uit de jaren negentig. Dat was nog een pick-up met een flinke V8, deze Lightning komt uitsluitend met elektromotoren. Snel is hij zeker: de 0-100-tijd ligt in de vier seconden. De actieradius is 370 kilometer of 480 kilometer, afhankelijk van de gekozen uitvoering. Twee motoren zorgen voor 563 pk en 1.050 Nm. President Joe Biden mocht op het terrein van Ford een stukje rijden met de pick-up en kon beamen: ‘This sucker is fast.’

Laadcapaciteiten

In de laadbak kun je 900 kilo aan spullen kwijt. De aanhanger achter de Ford F-150 Lightning mag maximaal 4.500 kilo wegen en in de gigantische frunk – de bagageruimte in de neus van de auto – past nog eens 400 liter (en 181 kilo) aan spullen. De Lightning heeft vier stopcontacten om spullen aan te sluiten. Handig op de bouwplaats, bijvoorbeeld.

Daarnaast zijn er handige zaken als een aanhangerassistent die helpt met achteruitrijden. De F-150 Lightning rijdt deels autonoom en er zijn diverse offroad-modi om de vierwielaandrijving maximaal te benutten. In 10 minuten laad je zo’n 85 kilometer actieradius bij en in 41 minuten gooi je de pick-up van 15 naar 80 procent vol.

De prijs van de elektrische Ford F-150 Lightning

De productie van de Lightning begint volgend jaar. Omgerekend kost de elektrische pick-up in Amerika 32.000 euro. Voor nu zijn er nog geen officiële plannen om de F-150 Lightning naar Nederland te halen. Als je ziet hoeveel ondernemers hier in pick-ups rijden, zien we hier nog best een aardige markt voor handige importeurs. We zijn benieuwd hoe vaak we hem hier gaan tegenkomen.

Reacties
  1. Robbie Ronald zegt op 2 juni 2021 om 19:20:

    Ik zag in een video dat de long range op 300 miles staat, maar dat dat met 450 kilo aan lading is.
    Dus de range zal behoorlijk groter zijn, 400/450 miles lijkt me niet raar. Dan praat je over rond de 700 km range.

    Ik ben heel geïnteresseerd.

  2. Bob zegt op 20 mei 2021 om 13:26:

    En wanneer je er nog electrische apparaten op gaat aansluiten (handig op de bouwplaats) is het snel gedaan met je actieradius (iets minder handig na het werk op de bouwplaats hahaha). Maar mooi ding!

  3. Realist zegt op 20 mei 2021 om 11:52:

    Een theoretische actieradius van 370-480km. Dat is met die aanhanger er achter in de praktijk dus 150-200km. Aan de andere kant zal deze wel interessant zijn om te importeren aangezien deze BPM-vrij zijn.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken