
Goed nieuws voor mensen met weinig parkeerruimte. Kia bevestigt aan TopGear dat de kleinste en meest betaalbare elektrische Kia in 2026 op de markt komt. Deze EV wordt kleiner dan de EV3 die het merk vandaag heeft gepresenteerd en zal de naam Kia EV2 dragen. Simpel, toch? TopGear sprak met David Hilbert, marketingbaas van Kia Europa, over de nabije toekomst van het automerk.
Hilbert legt uit waarom Kia een kleine auto wil bouwen voor ons continent: ‘De segmenten voor kleine auto’s zijn natuurlijk erg belangrijk voor de Europese markt vanwege de dichtbevolkte steden, de uitdagingen met parkeren, enzovoort. Daarom wordt de Kia EV2 een belangrijke auto voor ons in de toekomst, en ik denk dat hij het instappunt zal zijn voor ons speciale EV-gamma.’ De EV2 moet in Europa dus gaan scoren, maar wordt ook hier gebouwd: in het Slowaakse Žilina.
En wat betreft het ontwerp? Wordt het een kleine hatchback of weer een mini-crossover? ‘We hebben nog geen definitieve ontwerpen bevestigd. De Kia EV2 is nog in ontwikkeling en dit duurt nog zeker twee jaar, dus er wordt naar verschillende dingen gekeken. Maar hij zal zeker onder de EV3 gepositioneerd worden’, zei Hilbert. Dikke kans natuurlijk dat hij dezelfde ontwerptaal krijgt als de EV3, EV4 en EV5.

Voor de verwarring zijn dit van links naar rechts: de EV6, EV4, EV5, EV3 en EV9 | Foto: © Kia
Komt er een Kia EV1?
Maar als de Kia EV2 de kleinste is, is er dan wel ruimte voor een Picanto-achtige EV1? Over een mogelijke Kia EV1 kan Hilbert nog niets zeggen: ‘We hebben die informatie niet.’ Misschien moeten ze die aanduiding ook maar overslaan, na het historisch beladen model van GM met die typenaam.
Meer van TopGear


Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit

Nu niemand meer Tesla wil, heeft Nederland een duidelijke nieuwe favoriet – dit is de bestverkochte auto van nu

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Hyundai wil deze twee schitterende auto’s op de markt brengen

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

ANWB waarschuwt dat je laadbeurt in het buitenland ineens 480 euro kan kosten als je niet oplet

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

In Frankrijk zijn ze gek op deze spotgoedkope benzine, maar als jij het tankt heb je mogelijk een groot probleem

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

‘Waarom komt er soms een plens water uit de uitlaat bij een auto en is dit erg?’

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden
