
Goed nieuws voor mensen met weinig parkeerruimte. Kia bevestigt aan TopGear dat de kleinste en meest betaalbare elektrische Kia in 2026 op de markt komt. Deze EV wordt kleiner dan de EV3 die het merk vandaag heeft gepresenteerd en zal de naam Kia EV2 dragen. Simpel, toch? TopGear sprak met David Hilbert, marketingbaas van Kia Europa, over de nabije toekomst van het automerk.
Hilbert legt uit waarom Kia een kleine auto wil bouwen voor ons continent: ‘De segmenten voor kleine auto’s zijn natuurlijk erg belangrijk voor de Europese markt vanwege de dichtbevolkte steden, de uitdagingen met parkeren, enzovoort. Daarom wordt de Kia EV2 een belangrijke auto voor ons in de toekomst, en ik denk dat hij het instappunt zal zijn voor ons speciale EV-gamma.’ De EV2 moet in Europa dus gaan scoren, maar wordt ook hier gebouwd: in het Slowaakse Žilina.
En wat betreft het ontwerp? Wordt het een kleine hatchback of weer een mini-crossover? ‘We hebben nog geen definitieve ontwerpen bevestigd. De Kia EV2 is nog in ontwikkeling en dit duurt nog zeker twee jaar, dus er wordt naar verschillende dingen gekeken. Maar hij zal zeker onder de EV3 gepositioneerd worden’, zei Hilbert. Dikke kans natuurlijk dat hij dezelfde ontwerptaal krijgt als de EV3, EV4 en EV5.

Voor de verwarring zijn dit van links naar rechts: de EV6, EV4, EV5, EV3 en EV9 | Foto: © Kia
Komt er een Kia EV1?
Maar als de Kia EV2 de kleinste is, is er dan wel ruimte voor een Picanto-achtige EV1? Over een mogelijke Kia EV1 kan Hilbert nog niets zeggen: ‘We hebben die informatie niet.’ Misschien moeten ze die aanduiding ook maar overslaan, na het historisch beladen model van GM met die typenaam.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Nu niemand meer Tesla wil, heeft Nederland een duidelijke nieuwe favoriet – dit is de bestverkochte auto van nu

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

De nieuwe Kia EV2 wordt de goedkoopste elektrische Kia (en heeft bijzondere deuren)

Bij deze terugroepactie van Kia krijg je een compleet nieuwe motor

In de Kia EV4 kun je wel schakelen, ook al zijn er geen versnellingen

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De nieuwe Kia EV2 wordt de goedkoopste elektrische Kia (en heeft bijzondere deuren)

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

De nieuwe Kia EV2 wordt de goedkoopste elektrische Kia (en heeft bijzondere deuren)

Bij deze terugroepactie van Kia krijg je een compleet nieuwe motor

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Pijnlijk: mensen willen massaal EasyPark opzeggen na grove prijsverhoging

Nu niemand meer Tesla wil, heeft Nederland een duidelijke nieuwe favoriet – dit is de bestverkochte auto van nu

De binnenspiegel in je auto is verplicht, maar er is een hele rare uitzondering

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Let op: deze parkeerapp wordt binnenkort flink duurder (en welke moet je nu hebben?)
