Zijn elektrische klassieke auto's nog klassiekers?

Deze groep wil klassiekers behouden en vindt het elektrificeren hiervan een zonde

Elektrische klassieke auto's
Elektrische klassieke auto's
Elektrische klassieke auto's
Elektrische klassieke auto's
Elektrische klassieke auto's
Elektrische klassieke auto's
Elektrische klassieke auto's
Elektrische klassieke auto's
Elektrische klassieke auto's
Elektrische klassieke auto's

Ooit gehoord van FIVA? Nee, niet dat voetbalspelletje. De FIVA is de Fédération Internationale des Véhicules Anciens, ofwel de Internationale Federatie van Historische Voertuigen. Deze groep zet de aanval in op mensen en bedrijven die klassieke auto’s ombouwen tot elektrische auto’s.

Daaronder vallen projecten zoals de Aston Martin Works DB4 Electric of de Jaguar E-Type Concept Zero. FIVA is hier absoluut niet blij mee. In een officieel statement zegt de raad: ‘Een groeiend aantal bedrijven biedt services aan om klassieke auto’s elektrisch te maken. Hierbij vervangen zij het complete motorblok door een elektromotor en accu’s.’

Elektrische klassieke auto’s passen niet in klassieker-definitie

‘Het vervangen van de benzinemotoren door elektromotoren komt niet overeen met de FIVA’s definitie van een klassieker. Ook draagt het niet bij aan het doel om klassieke auto’s en hun bijbehorende cultuur te behouden. Naar FIVA’s mening zijn deze omgebouwde voertuigen geen klassiekers meer, of de veranderingen moeten tijdelijk zijn.’

FIVA beschouwt elke auto van dertig jaar of ouder die voorzien is van onderdelen uit die tijd en niet dagelijks gebruikt wordt als klassieker. Dus Ferrari 250 GTO’s met vlamstickers tellen niet. En auto’s die voorzien zijn van een elektrische aandrijflijn dus ook niet.

De federatie begrijpt waarom eigenaren hun trotse bezit milieuvriendelijker willen maken, maar ze raden aan om deze wijzigingen omkeerbaar te houden, zodat ze ooit weer geaccepteerd kunnen worden. Grappig genoeg zijn de meeste van dit soort ombouwprojecten volledig omkeerbaar, zoals die van Jaguar, Mini en Volkswagen. Dat maakt de ophef van de FIVA over dit onderwerp een tikkeltje onnodig.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws