De mooiste klassieke SL? Dan zijn we toch geneigd om voor de 300 Gullwing te gaan. Maar vlak daarachter zit de W113 ‘Pagode’. De Mercedes SL Pagode krijgt nu een elektrische aandrijflijn van Everrati. Geen motorgeluid meer als je met het dak open rijdt, maar wellicht wel de hoorbare bewondering van de mensen om je heen.

Mercedes-specialist Hilton & Moss restaureerde de Mercedes SL Pagode helemaal met de hand. Daarna monteert Everati één elektromotor. Daarbij is geprobeerd om zo dicht mogelijk bij het gewicht en de verdeling ervan te komen van de benzineversie. De motor trekt stroom uit een 68-kWh batterij waarmee je 321 kilometer ver komt. Je kunt trouwens energie terugwinnen door te remmen.

Prestaties blijven hetzelfde

De enkele elektromotor levert 304 pk en 300 Nm. Het vermogen is hoger dan bij de benzine-SL, maar de prestaties zijn nagenoeg hetzelfde. De topsnelheid is 200 km/u en het sprintje naar 100 km/u duurt ‘minder dan zeven seconden’. Nu is een halve seconde ook minder dan zeven seconden, maar we gaan ervan uit dat Everrati hiermee bedoelt dat het sprintje vlak onder de zeven seconden geklaard is.

Deze elektrische Mercedes SL Pagode moet volgens Everrati niet alleen ‘rollende kunst’ zijn, maar ook een auto zijn waar ‘komende generaties van kunnen genieten’. Dat de W113 SL al generaties meegaat, bewijst het lijstje met (ex-)eigenaren. We noemen John Lennon en Tina Turner en later David Coulthard en Harry Styles. Wat het kost om op dit lijstje te komen met een elektrische Pagode? Dat vertelt Everrati niet.

Reacties

  • Chris heeft op 29 september 2023 geschreven:

    Die Gullwing is helemaal niet mooi, het enige bijzondere ervan zijn de vleugeldeuren.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)