
De mooiste klassieke SL? Dan zijn we toch geneigd om voor de 300 Gullwing te gaan. Maar vlak daarachter zit de W113 ‘Pagode’. De Mercedes SL Pagode krijgt nu een elektrische aandrijflijn van Everrati. Geen motorgeluid meer als je met het dak open rijdt, maar wellicht wel de hoorbare bewondering van de mensen om je heen.
Mercedes-specialist Hilton & Moss restaureerde de Mercedes SL Pagode helemaal met de hand. Daarna monteert Everati één elektromotor. Daarbij is geprobeerd om zo dicht mogelijk bij het gewicht en de verdeling ervan te komen van de benzineversie. De motor trekt stroom uit een 68-kWh batterij waarmee je 321 kilometer ver komt. Je kunt trouwens energie terugwinnen door te remmen.
Prestaties blijven hetzelfde
De enkele elektromotor levert 304 pk en 300 Nm. Het vermogen is hoger dan bij de benzine-SL, maar de prestaties zijn nagenoeg hetzelfde. De topsnelheid is 200 km/u en het sprintje naar 100 km/u duurt ‘minder dan zeven seconden’. Nu is een halve seconde ook minder dan zeven seconden, maar we gaan ervan uit dat Everrati hiermee bedoelt dat het sprintje vlak onder de zeven seconden geklaard is.
Deze elektrische Mercedes SL Pagode moet volgens Everrati niet alleen ‘rollende kunst’ zijn, maar ook een auto zijn waar ‘komende generaties van kunnen genieten’. Dat de W113 SL al generaties meegaat, bewijst het lijstje met (ex-)eigenaren. We noemen John Lennon en Tina Turner en later David Coulthard en Harry Styles. Wat het kost om op dit lijstje te komen met een elektrische Pagode? Dat vertelt Everrati niet.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Deze prachtige Mercedes SL Pagode ruilt zijn zes-in-lijn in voor een elektromotor”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Zoveel kost 1.000 pk en fabrieksgarantie voor een praktische Mercedes

Mercedes-Maybach SL 680 is rijdende Louis Vuitton-tas, maar dan duurder

Je kunt nu een Mercedes G-klasse van Lego kopen voor een zacht prijsje

Mercedes-AMG SL 43 review: De minst krachtige versie met een viercilinder is de fijnste

Mercedes-AMG SL 63 S E Performance: Oude naam krijgt nieuwe techniek

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Honda in China zet vol in op onbetaalde arbeid (en is daar trots op)

Die Gullwing is helemaal niet mooi, het enige bijzondere ervan zijn de vleugeldeuren.