Vooralsnog hebben we de nieuwe elektrische Mini Cooper alleen nog gezien met een kleurrijk boter-kaas-en-eieren jasje. Cooper is dus niet meer de naam van de uitvoering, maar van het model. We mogen alvast luisteren naar het geluid dat hij maakt voordat hij begin volgend jaar onthuld wordt. Daarvoor heeft Mini heeft flink wat uren in de studio doorgebracht.

In de elektrische Mini Cooper kun je straks kiezen uit vier ‘belevenismodi’. De standaard modus heet ‘Core’. Dit is de enige instelling waarbij het geluid ook buiten te horen is. Er is ook een sportieve modus die Mini – natuurlijk – ‘Go Kart’ noemt. In de video hieronder hoor je een ‘Woo-hoo!’ wanneer deze sportstand wordt geactiveerd. Hopelijk houdt Mini dat erin.

Het tegenovergestelde van de kartinstelling is de modus genaamd ‘Balance’. Hierbij komen er geluidjes door de speakers die moeten denken aan een boswandeling. ‘Van het kabbelen van een beekje tot het tjilpen van krekels en het ruisen van de wind in de boomtoppen’, zegt Mini. Deze geluiden moeten ervoor zorgen dat je ontspannen in de auto zit.

Elektrische Mini met het geluid van een Mini John Cooper Works GP

De interessantste modus is ‘Timeless’. Wanneer je hiervoor kiest, hoor je een mix van verbrandingsmotoren. Hiervoor heeft Mini het geluid opgenomen van verschillende auto’s: ‘van de klassieke Mini tot de Mini John Cooper Works GP‘. Het nadeel aan de modus is dat hij afzwakt. Hoe harder je accelereert, hoe meer het geluid van vroeger wordt overstemd door ‘het puur elektrische heden’.

Specificaties van de nieuwe Mini Cooper

De volgende elektrische Mini komt er als Cooper E en Cooper SE. De E krijgt 184 pk en de SE 218 pk. Ook de batterijen zijn anders. In de Cooper E ligt een 40,7-kWh batterij op de bodem en in de Cooper SE eentje met een capaciteit van 54,2 kWh. Je zou tussen de 300 en 400 kilometer ver moeten komen op een volle accu. We horen ongetwijfeld meer over de elektrische Mini Cooper tegen het einde van dit jaar.

3 reacties op “Elektrische Mini Cooper krijgt het geluid van de klassieke Mini en John Cooper Works GP”

    • Nog zo’n trend in voor de gek gehouden worden;

      Kijk bijvoorbeeld naar de IONIQ 5 N, waar engineers een perfecte EV acceleratie curve hebben gemanipuleerd (dmv korte schokken in het beschikbare koppel) om “versnelling verzetten” te simuleren, door de bestuurder te gebruiken met ‘flippers” aan het stuur voor een ICE ervaring.

      Ach, als het mensen kan overhalen een EV te rijden, denk ik dat het doel de middelen heiligt 🙂

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *