Als je mensen op het internet boos wilt maken, moet je de oplegger van een vrachtwagen een aanhanger noemen, een schip een boot en een motorfiets een ‘leuke brommer’. Om de vrachtwagen-aanhangers tevreden te houden, zullen we dit maar een elektrische oplegger noemen. Met deze trailer kunnen bestaande dieselvrachtwagens een stuk zuiniger gemaakt worden.
In de Amerikaanse pers kon je vorige week iets lezen over de Range Energy RA-01. Dit is een oplegger met een elektromotor en een batterij, die je in principe achter een conventionele dieselvrachtwagen kunt hangen. Doordat de trailer elektrisch voortbeweegt, hoeft de dieselmotor van de trekker minder hard te werken. Volgens het bedrijf Range neemt het dieselverbruik tot wel 41 procent af.
Ook eTrailers in Europa
In Europa is het Duitse bedrijf Trailer Dynamics al even met iets soortgelijks bezig. De elektrische oplegger heeft een vermogen van 490 pk en een kort piekvermogen van 780 pk. De accu meet 400 of 600 kWh. Je kunt de trailer aan de stekker opladen met een stekker en de elektromotor wint energie terug bij het remmen. Ook handig in de heuvels, want de normale remmen hoeven minder hard te werken.
De techniek is simpel. Er zit een sensor in de ‘kingpin’ van de oplegger. Dit is de pin waarmee de trailer bevestigd wordt met de trekker. Deze sensor voelt het als de vrachtwagen gaat rijden (want dan wordt er aan de pin getrokken) en activeert dan de elektromotoren. Door deze simpele oplossing is de trailer achter elke vrachtwagen te hangen.
500 kilometer verder rijden
Trailer Dynamics denkt dat de actieradius van vrachtwagens op diesel tot wel 500 kilometer kan toenemen door de eTrailer. De brandstofbesparing zou 20 tot 40 procent zijn. Je kunt als bedrijf nu de trailers reserveren en volgend jaar moeten ze op de weg verschijnen. Ook zullen de opleggers met elektromotoren straks helpen met het vergroten van de actieradius van elektrische vrachtwagens.
A heeft op 19 juni 2023 geschreven:
Uitstekend idee, ik roep het zelf trouwens al jaren, zelfs met een 50kWh batterijtje zul je het al merken en wanneer er echt volledig elektrisch gereden wordt zal het vermoedelijk niet veel moeite zijn om de batterij achteraf om te wisselen naar een 500kWh batterij.
Dit kan tevens veel gemakkelijker opgeladen worden gezien de trailers al vast zitten aan het gebouw en de trailer in principe vaker stilstaat dan de vrachtwagen. In theorie kan de vrachtwagen zelfs, wanneer deze elektrisch is, de stroom laden tijdens het rijden. Op die manier hoeft de vrachtwagen eigenlijk nooit echt zelf te laden. Tevens zal het enorm in onderhoud schelen wat remmen aangaat, zowel voor de semi als voor de trailers zelf.
Zonnepanelen erop zou ook tot de mogelijkheden moeten behoren evenals een gekoelde trailer.
A heeft op 19 juni 2023 geschreven:
Het extra gewicht is juist een voordeel in dit geval, als het dan hard waait waait de trailer niet zomaar weg.
Vrachtwagens zitten in werkelijkheid zelden in de buurt van hun maximum gewicht, de bloemenveilingen, supermarkten, noem maar op komen bij lange na niet in de buurt.
Simpele man heeft op 1 juni 2023 geschreven:
Dit zijn van die dingen waarvan ik denk “waarom ben ik daar zelf niet op gekomen…”
Daarom zal ik tot mijn 69e moeten werken voor een modaal inkomen. Ach ja…
De bor heeft op 31 mei 2023 geschreven:
…..met een dak vol PV panelen?
GV heeft op 31 mei 2023 geschreven:
Neehee, je hangt hem niet achter de vrachtwagen, je legt hem op de trekker 😉
Dave heeft op 30 mei 2023 geschreven:
Briljant in al zijn eenvoud.
Maarten heeft op 30 mei 2023 geschreven:
Geen woord over het extra gewicht..
A heeft op 19 juni 2023 geschreven:
Nou, tweede poging:
Het gewicht heeft juist een voordeel, wanneer het hard waait zal een trailer met batterij niet zomaar omver waaien, bij een lege trailer gebeurd dat nu soms wel. Verder zitten vrachtwagens zelden aan hun maximum gewicht, de bloemenveilingen, de supermarktvrachtwagens, noem maar op halen het nooit.