Zo schattig als de huidige Fiat 500E mag zijn, hij komt niet in de buurt van de originele 500. Maar dan moet je wel de oude techniek accepteren en al het bijkomende gedoe. Of misschien toch niet. The Real Italian Car Company (TRICC) is bezig met een elektrische versie van de originele Fiat 500 uit de jaren vijftig. Een serieuze tegenhanger van de Fiat Topolino of de Opel Rocks-e?
The Real Italian Car Company werkt nu al met de Fiat 500. Voor 9.000 euro koop je daar een gerestaureerd exemplaar. Over prijzen zeggen ze nog niets, maar met een beetje geluk kost de elektrische 500 ook niet zo gek veel. Over het algemeen zijn conversies vrij prijzig, ook als de basis goedkoop is. London Electric Cars vraagt zo’n 40.000 euro voor een elektrische klassieke Mini.
Voor milieuzones en stadscentra
TRICC laat aan TopGear weten dat er plannen zijn om de Italiaanse klassieker te elektrificeren, waardoor het autootje alle stadscentra en milieuzones in mag. Het team is momenteel bezig met het analyseren van een aantal voorstellen van verschillende leveranciers en het bepalen van het algehele voertuigconcept. Hopelijk houden ze ook rekening met airco.
Volgens TRICC werken ze niet aan de hand van een losse schets: ‘We zullen de parameters zoals gewicht, actieradius en packaging vaststellen en dan zien waar we heen gaan.’ De voorstellen komen uit het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Italië, met een scala aan verschillende opties. De batterij en de motor kunnen bijvoorbeeld voorin of achterin. Of juist verdeeld over de twee ruimtes.
Hoever moet de elektrische Fiat 500 echt rijden?
‘Zoals bij alle elektrische auto’s is het een afweging tussen gewicht, actieradius en ruimte. Een groot aantal batterijen geeft je veel actieradius, maar dat verhoogt het gewicht. En heb je echt 320 kilometer actieradius nodig in een auto als deze? En terwijl het concept om batterijen voor- en achteraan te hebben de auto in balans zou kunnen brengen, moeten we denken aan de bagageruimte’, meent TRICC.
The Real Italian Car Company zegt dat de batterij en de motor achterin momenteel de grootste kanshebber is. Het plan is om begin volgend jaar een werkend prototype van een elektrische Fiat 500 te hebben. ‘We moeten het op een duurzame, schaalbare manier doen’, meent het bedrijf.
Reacties