
Zo schattig als de huidige Fiat 500E mag zijn, hij komt niet in de buurt van de originele 500. Maar dan moet je wel de oude techniek accepteren en al het bijkomende gedoe. Of misschien toch niet. The Real Italian Car Company (TRICC) is bezig met een elektrische versie van de originele Fiat 500 uit de jaren vijftig. Een serieuze tegenhanger van de Fiat Topolino of de Opel Rocks-e?
The Real Italian Car Company werkt nu al met de Fiat 500. Voor 9.000 euro koop je daar een gerestaureerd exemplaar. Over prijzen zeggen ze nog niets, maar met een beetje geluk kost de elektrische 500 ook niet zo gek veel. Over het algemeen zijn conversies vrij prijzig, ook als de basis goedkoop is. London Electric Cars vraagt zo’n 40.000 euro voor een elektrische klassieke Mini.
Voor milieuzones en stadscentra
TRICC laat aan TopGear weten dat er plannen zijn om de Italiaanse klassieker te elektrificeren, waardoor het autootje alle stadscentra en milieuzones in mag. Het team is momenteel bezig met het analyseren van een aantal voorstellen van verschillende leveranciers en het bepalen van het algehele voertuigconcept. Hopelijk houden ze ook rekening met airco.
Volgens TRICC werken ze niet aan de hand van een losse schets: ‘We zullen de parameters zoals gewicht, actieradius en packaging vaststellen en dan zien waar we heen gaan.’ De voorstellen komen uit het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Italië, met een scala aan verschillende opties. De batterij en de motor kunnen bijvoorbeeld voorin of achterin. Of juist verdeeld over de twee ruimtes.
Hoever moet de elektrische Fiat 500 echt rijden?
‘Zoals bij alle elektrische auto’s is het een afweging tussen gewicht, actieradius en ruimte. Een groot aantal batterijen geeft je veel actieradius, maar dat verhoogt het gewicht. En heb je echt 320 kilometer actieradius nodig in een auto als deze? En terwijl het concept om batterijen voor- en achteraan te hebben de auto in balans zou kunnen brengen, moeten we denken aan de bagageruimte’, meent TRICC.
The Real Italian Car Company zegt dat de batterij en de motor achterin momenteel de grootste kanshebber is. Het plan is om begin volgend jaar een werkend prototype van een elektrische Fiat 500 te hebben. ‘We moeten het op een duurzame, schaalbare manier doen’, meent het bedrijf.
Meer van TopGear


Zo rijden mensen (bijna) helemaal gratis een Fiat 500 via een bijzondere constructie

Waarom plotseling niemand meer zo’n leuke Fiat 500 wil hebben

Net te laat voor een Fiat 500? Dan kun je nu een Mercedes G-klasse met V8 kopen

Gecondoleerd: na 17 jaar is de Fiat 500 met benzinemotor uit productie

VIDEO: Fiat plaagt Italiaanse regering met deze Fiat 500e zonder logo’s

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

De Fiat Topolino is betaalbaarder dan een Birò, maar hoe rijdt zoiets?

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Automerk dat aan de afgrond staat, maakt ook nog even zijn trouwe fans boos

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Dit onopvallende Golfje is stiekem sneller dan menig supercar (900+ pk!)

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma
