
Volgens het TNO zijn de op één na grootste bron van stikstofoxiden in het Nederlandse verkeer de zware voertuigen, dus vrachtwagens en bussen. Dat komt neer op 12 procent van de 31 procent van het verkeersstikstof, zo blijkt uit cijfers uit 2019. Volvo start dit jaar met de verkoop van volledig elektrische vrachtwagens die tot 300 kilometer ver komen op één lading. Volgens het merk kan 45 procent van het vrachtverkeer in Europa hiermee overstappen op elektriciteit. (Mogen wij dan weer 130 gaan rijden?)
De nieuwe elektrische Volvo-vrachtwagens
Volvo lanceert dit jaar een volledige lijn met elektrische voertuigen. De Volvo FH, FM en FMX Electric sleuren een accu mee van 540 kWh; dat is ongeveer vijf keer zo groot als een accu van een Tesla Model S. Hiermee komen de vrachtwagens met belading dus zo’n 300 kilometer ver. De elektrische aandrijflijn produceert 667 pk en 2.400 Nm. Volvo had al twee kleinere elektrische vrachtwagens in het gamma: de FE Electric heeft een accu van 264 kWh, 850 Nm trekkracht en een actieradius van 200 kilometer. De FL Electric rijdt ook 300 kilometer met een 396-kWh accu.
Waterstof is onderweg
Volvo baseert hun berekening op het feit dat 45 procent van het goederenvervoer in Europa gemiddeld niet meer dan 300 kilometer aflegt. De nieuwe elektrische Volvo-vrachtwagens zijn dit jaar te bestellen en gaan volgend jaar in productie. Daarnaast is het merk druk bezig met de ontwikkeling van waterstofvrachtwagens. Die hopen ze de tweede helft van dit decennium te kunnen verkopen. Ethanol blijft vooralsnog voorbehouden voor de derde helft. Proost.
8 reacties op “Elektrische Volvo-vrachtwagens dekken de halve lading”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Waarom je deze toffe nieuwe vrachtwagens van Volvo niet in Nederland gaat zien

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Waarom je dit jaar (eindelijk) de extra lange ‘roadtrain’-vrachtwagens gaat zien in Nederland

Waarom je straks meer vrachtwagens gaat zien met een vreemd extra wieltje (dat een bijzondere naam heeft)

Waarom er 24 vrachtwagens op een wankele brug van 123 meter hoog werden geparkeerd

MAN bouwt eerste vrachtwagen met een verbrandingsmotor op waterstof voor Nederland

Waarom de nieuwe Mercedes Actros (met dieselmotor) er zo afwijkend uitziet

Waarom deze Scania-vrachtwagen is omgebouwd naar ambulance

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

De olieprijs daalt enorm, maar waarom merk ik daar aan de pomp niets van?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Gek hoor .. niet lezen en begrijpen, wel reageren..
Volvo beweerd helemaal niet dat dit ook bedoeld is om naar Parijs te rijden of voor zware ladingen.
Door het extra gewicht van al die accu’s blijft er minder laadvermogen over, dus hooguit voor licht distributie werk in de stad, anders sta je na een halve dag werken de rest van je werkdag bij de (snel?)laadpaal.
Ze zijn helemaal gestoord die klimaatmaffia.
Denken de natuur te regelen.
Het ligt allemaal aan Bill Gates!
Tja 300 km leg je af in zowat 3,5 uur, wat doe je dan de rest van de werkdag ? Wat met de volgende lading ? De laadtijd….
Je hebt niet helemaal begrijpen waar deze vrachtwagens voor bedoelt zijn.
300 km maar,en hoelang duurt het opladen ,ben echt benieuwd hoe Volvo dit ziet als je naar Parijs moet voor je werk.
BEV voor de kortere afstanden en de lichtere trucks, waterstof voor grotere afstanden en trucks. Prima complementair. Het gaat wel hard zo met de vergroening van het vervoer!